Avatar billede r9 Nybegynder
29. august 2002 - 18:53 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Objektorienterede databaser?

Jeg prøver lige i en objektorienterede kategori :-)

Er der nogen der kender til en objektorienterede database som virker?

Jeg vil nemlig gerne prøve at persistere mine java objekter i en sådan db.
Avatar billede disky Nybegynder
29. august 2002 - 19:04 #1
Alle databaser du kan gemme data i en BLOB kan bruges.

Brug en ObjectOutputStream og få data ud i et bytearray som du smider i din DB
Avatar billede r9 Nybegynder
29. august 2002 - 19:09 #2
tjaa, det var nu ikke helt det jeg havde tænke mig.
Mere en 100% OO db.......hvis det findes

Den måde du nævner, er det noget du vil anbefale, eller er stadig bedre at lagre alt relationelt.
Avatar billede r9 Nybegynder
29. august 2002 - 19:13 #3
Ellers kan man jo bruge en J2EE Entity Bean med container managed persistens, hvor man jo behandler alt som objekter, og på den måde persisterer sit objekt.

Men det bliver jo stadig gemt i en relationel db.
Avatar billede disky Nybegynder
29. august 2002 - 19:20 #4
En entity bean gemmer stadigvæk data som de enkelte felter fra Databasen.

Jeg har egentligt ikke hørt om en OO database før, men skal bestemt ikke kunne udelukke at det findes.

Jeg ville dog personligt gemme data i en almindelig relationsdatabase.,
Avatar billede r9 Nybegynder
29. august 2002 - 19:25 #5
ja OO databaser er nok ikke så langt i udviklingen endnu, men dette ser spændene ud: http://www.fastobjects.com/FO_Products_Overview_Body.html
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2002 - 19:26 #6
Jeg kan bare bekræfte, at der ikke findes et rigtigt OO baseret DBMS.
Men at der arbejdes på det :)
Avatar billede disky Nybegynder
29. august 2002 - 19:29 #7
Jeg kan ikke lige se hvad fordelen frem for f.eks. MySQL skulle være ?
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2002 - 19:31 #8
Det er da smart, når du nu programmerer i et 100 % OO baseret sprog, at du kan tilgå og behandle data i denne ånd, når du tilgår databasen.

Lidt ligesom RMI er smart i stedet for alm. socket forbindelser og lign.
Avatar billede r9 Nybegynder
29. august 2002 - 19:32 #9
helt enig
Avatar billede r9 Nybegynder
29. august 2002 - 20:17 #10
disky:

Sådan en OO freak som dig må da også kunne se det geniale i en OO database :-)
Avatar billede disky Nybegynder
29. august 2002 - 21:09 #11
Hvis jeg skal være helt ærlig så kan jeg ikke.

Men jeg vil da lige fundere over det, har aldrig tænkt på at en DB kunne være OO :)
Avatar billede codemon Nybegynder
29. august 2002 - 21:16 #12
Objekt databaser siges også om databaser som lagrer generelle objekter på en ikke "tabel relationel måde" fx outlook, der lagrer du filer, mails, noter, mm. sammen.
Avatar billede jkrag Nybegynder
30. august 2002 - 00:44 #13
Hvad med at tage et kig på Ozone.
http://sourceforge.net/projects/ozone
Ozone is a fully featured, object-oriented database management system implemented in Java and distributed under an open source license. The ozone project aims to evolve a database system that allows developers to build pure object-oriented systems.

Har aldrig prøvet den selv, men den står som
"Development Status: 5 - Production/Stable"

Har læst lidt om den tidligere og konkluderet at det så meget interesant ud, men ikke haft tid til at evaluere endnu.
Avatar billede logical Nybegynder
30. august 2002 - 21:12 #14
Relationelle databaser er bedre til at skabe nye relationer i.

Kig på OJB hos jakarta.