Avatar billede faxoe Nybegynder
29. august 2002 - 10:20 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Harddisk crash?

Som lyn fra en klar himmel: BOOT DISC FAILURE!
Jeg har prøvet at boote med Win98 CD-Rom, men den siger at harddisk ikke findes :-(
Kan det evt. skyldes PC'ens strømforsyning (jeg lagde mærke til at man nu får et meget let stød, når man berører kabinettet) eller kabelforbindelsen til harddisken?
Kan I anbefale et firma der evt. ville kunne se på PC'en mhp re-etablering af udvalgte data?
Mvh Martin
Avatar billede ja.ma Nybegynder
29. august 2002 - 10:21 #1
Jeg har hørt der kun findes ET firma der kan lave HD, men det er KNALDHAMRENDE dyrt
Avatar billede ja.ma Nybegynder
29. august 2002 - 10:21 #2
I hvert fald hvis den er "Chrached"
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. august 2002 - 10:23 #3
Avatar billede ja.ma Nybegynder
29. august 2002 - 10:24 #4
Du kan jo prøve at åbne computeren og se om der i givet fald er fladet en ledning af. Ellers prøv at tale med Zitech Computer: http://www.zitech.dk/
Avatar billede faxoe Nybegynder
29. august 2002 - 10:33 #5
Tak for de hurtige svar.
Jeg prøver at åbne ind til det helligste for at finde defekte ledninger og vil ellers prøve i første omgang Zitech og derefter Ibas (selv om jeg sikkert ikke har råd til det sidste).
Tak for hjælpen/Martin
Avatar billede ja.ma Nybegynder
29. august 2002 - 10:35 #6
Glad for at kunne hjælpe. Tak for point
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. august 2002 - 10:37 #7
faxoe =>http://www.ibas.dk/datarekonstruktion/rad.htm

du kan gøre det værre, ved at prøve selv at lave det!
Avatar billede faxoe Nybegynder
29. august 2002 - 11:43 #8
Tak - advarsel taget ad notam.
Til orientering: Jeg har lige talt med Ibas (god service iøvrigt) - prisen for at få foretaget selve analysen (+ prisfastsættelse af efterfølgende rekonstruktion) koster alene DKr. 1.900,- excl. moms!
Selve rekonstruktionsprisen afhænger af antal og omfang af filer der skal hentes, men kan snildt blive væsentligt dyrere end selve analysen.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. august 2002 - 11:47 #9
faxoe => jeg vil gerne have lidt at vide om din PC og software.. da Boot dics failure er set før her inde og klaret!

Hvilket styresystem? Win98?
Slukkede PC'en, og derefter kunne den ikke finde HDD'en?
Avatar billede faxoe Nybegynder
29. august 2002 - 12:33 #10
Ja, det er Win98 (2nd ed.). PC'en er 2 år gammel. HDD 10 GB (jeg mener at det er en model "FIREBALL", men kan ikke huske producenten).
Det var nu mig selv, der slukkede for PC'en på normal vis. Den havde indtil da kørt upåklageligt.
Da den blev startet op igen 20 minutter senere kom så fejlmeddelelsen. Det skal dog nævnes at min kone var kommet til at sætte en tom (ren - virusfri) floppy-disk i A:drevet. Jeg troede selvfølgelig at dét var årsagen, men efter genstart uden diskette kom samme fejlmeddelelse (jeg har kontrolleret BIOS: Den står til først at boote fra HDD). Måske var det bare en tilfældighed?
Jeg har desuden kørt med et opdateret anti-virus program (PCillin) og samme dag (rutinemæssigt) opdateret nogle filer herfra, men det bør vel heller forårsage problemet?
Skriver du fra et firma, der evt. kan se på PC'en?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. august 2002 - 12:40 #11
faxoe => nej jeg skriver ikke fra et firma.. jeg er privat mand.. med stor interess i EDB osv.. og prøver at hjælpe andre via eksperten.dk! ;o)

Finder PC'en HDD i BIOS?
Avatar billede faxoe Nybegynder
29. august 2002 - 12:54 #12
Jeg ved faktisk ikke hvordan man kan se dette, desværre.
Jeg lagde dog mærke til at under opstart siger den PRIMARY MASTER: NONE, PRIMARY SLAVE: NONE.
Jeg ved ikke om dette er svar nok eller jeg skal se nærmere på BIOS'en (PC'en står derhjemme)?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. august 2002 - 12:56 #13
he he.. jamen der er jo problemet!

hvis BIOS ikke finder HDD'en, så finder resten af system den jo heller ikk..

prøv at åbne kabinettet, og check om et kabel skulle være fladet ud ;o)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. august 2002 - 12:58 #14
fladet ud => faldet ud ;o)
Avatar billede faxoe Nybegynder
29. august 2002 - 13:06 #15
Du har givet mig håbet igen!
Jeg prøver lige så snart jeg kommer hjem!!
Jeg skriver igen i morgen for at fortælle hvordan det gik.
Tak for nu :o)/Martin
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. august 2002 - 13:10 #16
he he..

du har ikke lagt mærke til om HDD'en lyder mærkeligt (lyder som den hakker, køre på noget, ridser) vel? - iforhold til hvad den siger normalt ;o)
for hvis den gør det! så kan HDD'en være defekt, og jo mere du køre med den, jo mere skade laver du!
Avatar billede faxoe Nybegynder
29. august 2002 - 13:25 #17
Nej, HDD'en lyder fin nok - problemet synes at være at systemet ikke kan finde den.
Jeg vil dog prøve at lægge øret til, når maskinen går igang.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. august 2002 - 13:27 #18
det er set før at et strøm eller IDE kabel er smutte ud, og denne fejl opstår.. så check at alle kabler sidder som de skal *giv dem evt et lille tryk for at sikre dig at de sidder som de skal*
Avatar billede faxoe Nybegynder
29. august 2002 - 13:48 #19
Tro mig - jeg smutter hjem om 1 times tid for straks at afprøve dit råd ;o)
Avatar billede faxoe Nybegynder
30. august 2002 - 08:51 #20
Hurra (hovedsagligt en succes)!
Jeg lagde mærke til at kablet HDD'en var bukket sammen i flere "hårde" knæk. Ved at rette dem ud lykkedes det at få maskinen startet igen 1 gang og backup af vigtige data kunne udføres.
Efterfølgende opstart resulterede imidlertid i samme fejlmelding, så jeg tror at tiden er inde til at skifte kablet helt og måske endda selve HDDén (for en sikkerheds skyld)...
Men jeg må sige at jeg idag er en lettet mand, der fremover vil gøre mig ekstra umage med regelmæssig backup.
Tusind tak for hjælpen!!!
:o)/Martin
Avatar billede rkhdk Nybegynder
30. august 2002 - 09:12 #21
faxoe => he he.. jeg tror du har undervuderet eksperten.dk ;o)
Du kunne have spart 140pointz, ved at spørge om hvad man gør ved en Boot disc Failur..
der er en grund til at spm er vægtet
15 = Let
30 = middel
60 = svær

og nu ved jeg ikke hvor meget du har tænkt dig at bruge eksperten.dk, men at brænde 200 pointz af så hurtigt, det synes jeg er lidt dumt.. *ville du have brugt alle 300 hvis der ikke havde været begrænsning på?*

Plus at jeg lige har sparet dig 1900kr+ for at få en anden til at se på den..

Og det er ikke alle der ville spørge videre omkring din PC og kunne løse problemet for dig!
men nu kendte jeg til det *og der er mange andre der også gør det*

Så næste gang du har et problem, så prøv at hold dig til de 15,30,60 anmærkninger, så holder dine pointz længere..

Men Velkommen til eksperten.dk! ;o)
Avatar billede faxoe Nybegynder
30. august 2002 - 09:19 #22
Tak!
Jeg troede bare fra starten at problemet var nærmest uløseligt, derfor de mange point.
Med den (= din) hjælp jeg fik er det formentlig ikke sidste gang jeg bruger eksperten.dk.
Jeg får dog noget svært ved at tjene pointene ind igen, da jeg ikke er nogen IT-haj (men det kan dog være sjovt at prøve at blive bedre).
God week-end!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
30. august 2002 - 09:24 #23
faxoe => derfor skrev jeg at du nok havde undervuderet eksperten.dk, da man tror at det er uløseligt, men når det kommer til stykket, så er det bare en lille dum ting..
og det er derfor at spm skal *burde* vægtes efter
15 = let
30 = middel
60 = svær

men det lader til at du har lært din lektie ;o)

vedr. at tjene Pointz!
du får 5 pointz om dagen du er her, plus at der mange designer spm, hvor man bare skal sige sin mening omkring et design, og mange gang så få alle pointz!
så det er bare at holde øjene åbne, og have en mening..
Avatar billede faxoe Nybegynder
30. august 2002 - 09:35 #24
Tak - jeg holder øjnene åbne!