Avatar billede raenil Nybegynder
08. september 2000 - 14:11 Der er 7 kommentarer

At bruge Win2Ks boot loader til Linux

Hej

Jeg har en pc med Windows 2000 pro + server installeret på hver sin disk. På den samme disk (men i en anden partition selvfølgelig) som Win2K Server ligger RedHat 6.2.

Som landet ligger nu, og fordi jeg bruger NTFS over hele linien, skal jeg starte min RedHat 6.2 op med en boot diskette. Er der nogen der ved om det kan lade sig gøre at indlemme RedHat 6.2 i Windows\' Boot manager?
Avatar billede maagen Nybegynder
08. september 2000 - 14:20 #1
Det kan det. Men jeg er desværre ikke i stand til at give en direkte fremgangsmåde, på hvordan det skal gøres, men jeg kan forklare princippet!

Du skal have Linux\' bootsector liggende i en fil som du ligger på din bootpartition. I Boot.ini referer du til den fil og så skulle det kunne lade sig gøre.

Jeg ved at det bliver gjort rundt omkring, men kunne godt selv tænke mig at have det kørende. Men da jeg ikke selv har sat det op så må du selv prøve lidt også. :)

Håber du kan bruge svaret til noget!
Avatar billede raenil Nybegynder
08. september 2000 - 14:39 #2
Linux\' Bootsectorfil? Hvad hedder den?
Avatar billede maagen Nybegynder
08. september 2000 - 14:54 #3
Det er ikke en linux bootsectorfil... - Man skal på en eller anden måden have linux\' bootsector (de første 512 KB af partitionen/ disken som er bootbar (duer ikke hvis det ligger i MBR)) exporteret til en fil. Det er den fil du feks kalder linuxboot.dat og ligger den i roden på dit bootbare windows drev. Derefter skal du i boot.ini referere til denne fil.

I næste uge skal jeg højest sandsynlig snakke med ham som viste mig at det kunne lade sig gøre. Jeg kan prøve at få ham til at forklare det mere i detaljer. Men lige nu kan jeg ikke sige mere, da det er alt hvad jeg ved.

Det skal siges at det fra M$ side ikke er en officiel måde at gøre det på - men ikke desto mindre fungerer det fint.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
08. september 2000 - 21:22 #4
Endnu et direkte copy-paste fra sslug:

Se HOWTO : http://www.linux.com/howto/mini/Linux+NT-Loader.html
win2000 bruger same boot manager som NT.
du skal fra linux lave en boot fil
derefter copier filen til dit windows root drev (c:\\)
og fra boot.ini skrive den linie ind for boot af linux.
------> udtræk ----->
5. The Linux part of the work
You have to boot from diskettes until the NT-part is fixed.

Now you have to peel the bootsector from your Linux-root-Partition. With
/dev/hda2 as your linux-partition, the dd-command is:

# dd if=/dev/hda2 of=/bootsect.lnx bs=512 count=1

There is something wrong if your bootsect.lnx has more than 512 bytes.

Now copy the file bootsect.lnx to a DOS-formated floppy if this is your way
to transfer files to the NTFS-Windows-partition.

You can copy it with

# mcopy /bootsect.lnx a:

or with

# mount -t msdos /dev/fd0 /mnt
# copy /bootsect.lnx /mnt
# umount /mnt

  6. The Windows NT part of the work
Copy the file from the diskette to C:\\\\bootsect.lnx. I don\'t tell you how to
do that.
What lilo.conf is for linux is c:\\\\boot.ini for Windows NT. Remove the,
system- and the read-only-attribute before you can modify it with:

C:\\attrib -s -r c:\\boot.ini

Now change the file boot.ini with an editor, notepad for example, as
follows:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINNT=\"Windows NT Workstation ...
C:\\BOOTSECT.LNX=\"Linux\"

Only the last line has been added in this example. Restore the attributes
after you have saved boot.ini with:

C:\\attrib +s +r c:\\boot.ini

After a shutdown of your Windows NT and a restart your should see the
following:

  OS Loader V4.00

  Please select the operating system to start:

  Windows NT Workstation Version 4.0
  Windows NT Workstation Version 4.0 [VGA mode]
  Linux

Select Linux and see

  LILO loading zImage ....
Avatar billede blueyed1 Nybegynder
07. december 2000 - 20:08 #5
Er enig med tigerdyr...

Det virker ok
Avatar billede nighthawk Nybegynder
11. januar 2001 - 23:54 #6
Ja LILO klarede fint at boote min win 2000 server
Avatar billede thomasledet Nybegynder
25. november 2001 - 22:36 #7
luk spørgsmålet...