Avatar billede jammer Nybegynder
28. august 2002 - 15:45 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Fra ASP formular til ASPX side. Brugen af Request.

Hvordan kan det mon være, at jeg fra en alm. formular i en ASP side (som sender til en ASPX side) ikke får vist "æ", "ø", og "å"?

Skal man mon angive noget specielt i aspx siden inden man udskriver request("elementet")?... Som det er nu bliver "Søren" til "Sren"

/Jammer
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
28. august 2002 - 19:05 #1
Det er fordi ASP.NET bruger UTF8 encoding, hvor ASP formentlig bruger noget andet... Nu kender jeg ikke ret meget til alm. ASP, men det burde være muligt at få fremsendt requesten i UTF8-format.
Det er i hvert fald muligt at få ASP.NET til at læse det andet format,  evt. ISO-8859-1.

// Simon
// This sentence no verb.
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
29. august 2002 - 11:16 #2
Prøv at kigge lidt på Accept-Charset headeren.
Avatar billede jammer Nybegynder
29. august 2002 - 15:46 #3
Hmm... Det forstod jeg ikke så meget af. Men jeg kan sige, hvad jeg HAR prøvet. I min web.config har jeg angivet, at både Request og Response skal ske i UTF-8, men det sker der ikke noget ved. Det er jo ret underligt!
/Jammer
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
29. august 2002 - 16:11 #4
web.config har kun indvirkning på ASPX sider, prøv i din ASP side at sætte følgende i toppen:

Response.Charset = "UTF-8"

alternativt sæt charsettet direkte på formelementet vha. HTML
Avatar billede jammer Nybegynder
29. august 2002 - 17:29 #5
Måske var min overskrift en smule misvisende. Jeg skriver godt nok at det er fra en asp side, hvilket det også er. Men det er jo en ganske alm. form som poster til denne .aspx side. Så form-siden kunne lige så godt være en html side.

det burde vil ikke være nødvendigt at ændre noget på afsender siden? Eller hvad? Det MÅ da være modtagersiden, den er gal med... Omvendt virker det jo sikkert fint, hvis afsender-siden er en aspx side, så øhhh... :-)

/Jammer
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
30. august 2002 - 13:00 #6
Hvorfor er afsendersiden ikke bare en ASP.NET side?
Avatar billede jammer Nybegynder
30. august 2002 - 17:31 #7
Det kom jeg også frem til i aftes, men da jeg ville skrive det på sitet, virkede det ikke... (altså eksperten.dk)!

Men det kunne du jo ikke vide SIMON, så du får et par point fra mig :-)
/Jesper