Avatar billede tummas Nybegynder
28. august 2002 - 07:58 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Tabulator rækkefølge på button's

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan man sætter tabulatorrækkefølgen på buttons, Det er sådan at der startes øverst i venstre hjørne.
Avatar billede disky Nybegynder
28. august 2002 - 08:40 #1
Nu er det meget længe siden jeg har rodet med awt/swing men jeg mener rækkefølgen er magen til den rækkefølge du har added dem i.
Avatar billede tummas Nybegynder
28. august 2002 - 08:56 #2
Men det er det nemlig ikke når der bruges windows "look and feel". Men selv om rækkefølgen bliver sat efter oprettelsesrækkefølge må det være muligt at ændre denne (dvs tabulator-rækkefølge).
Avatar billede disky Nybegynder
28. august 2002 - 09:10 #3
Hehe,

Det du skal for at ændre rækkefølgen er at implementere en 'DefaultFocusManager' http://java.sun.com/j2se/1.3/docs/api/javax/swing/DefaultFocusManager.html

Den er netop lavet til dette :-)
Avatar billede jkrag Nybegynder
28. august 2002 - 16:35 #4
I Swing bliver Focus som default styret efter en algoritme der kigger på komponenternes placering. Hvis den finder komponenter der ligger ca. i en vandret række, (plus minus 10 px. tror jeg), så opfatter den dette som en linie, og traverserer fra vensre mod højre, hvorefter den skifter til næste "linie".
Den simpleste måde at ændre rækkefølgen, men også den mest irriterende (i længden) er at bruge
dinKnap.setNextFocusableComponent(denNaesteKnap);
Avatar billede tummas Nybegynder
29. august 2002 - 10:58 #5
Det fungerer desværre ikke, knapperne ligger på hver sit panel i en frame. Knappen i venstre panel vis ugekalender bliver alligevel aktiveret når jeg i højre panel skriver i et txt felt og trykker enter for at aktivere min find knap som også ligger i højre panel.
Find knappen find bliver aktiveret via en keyListener/mus
Avatar billede disky Nybegynder
29. august 2002 - 11:18 #6
har du prøvet med FocusManageren ?
Avatar billede tummas Nybegynder
29. august 2002 - 11:48 #7
Ja jeg har prøvet "dinKnap.setNextFocusableComponent(denNaesteKnap);" og "focusNextComponent(denNaesteKnap)".
Avatar billede disky Nybegynder
29. august 2002 - 11:54 #8
og hvad går der galt ?
Avatar billede tummas Nybegynder
29. august 2002 - 12:04 #9
Ked af at volde besvær men den aktiverer stadigvæk den første knap
Avatar billede disky Nybegynder
29. august 2002 - 12:20 #10
Avatar billede tummas Nybegynder
02. september 2002 - 11:07 #11
Jeg har nu prøvet jeres ideer. desværre må jeg sige at det desværre ikke fungerede. Jeg fandt dog ud af at hvis jeg disablede alle buttons undtagen den jeg skulle bruge så fungerede det. spørg mig ikke hvorfor :) :)