Avatar billede stoons Nybegynder
07. september 2000 - 21:40 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Er der nogen derude som har check på css?

Jeg vil bare lige høre om det på nogen som helst måde er muligt at lave css-styles for a,a:hover o.s.v. for en table og noget ANDET for en andet table...? (Altså jeg vil køre en menu i en table og en menu i andre farver i en anden...)

Stoons  = )
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. september 2000 - 21:52 #1
Mener du noget i retning af

a.bum {color: green}
a.bum:hover {color: red}
a.bam {color: red}
a.bam:hover {color: green}

<a class=\"bum\" href=\"http://www.jubii.dk\">Jubii</a>
<a class=\"bam\" href=\"http://www.eksperten.dk\">Jubii</a>
Avatar billede parazite Nybegynder
07. september 2000 - 21:53 #2
Selvfølgelig. Du laver bare class-filer til hver table. Eks:

table                {font: 10pt Verdana; color: #000000; font-weight: none; text-decoration: none}
body                {font: 10pt Verdana; color: #000000; font-weight: none; text-decoration: none}
a                     {font: 10pt Verdana; color: #386490; font-weight: none; text-decoration: none}
a:link             {font: 10pt Verdana; color: #386490; font-weight: none; text-decoration: none}
a:visited             {font: 10pt Verdana; color: #386490; font-weight: none; text-decoration: none}
a:hover             {font: 10pt Verdana; color: #99AEC3; font-weight: none; text-decoration: none}
a.menu             {font: 10pt Verdana; color: #FFFFFF; font-weight: none; text-decoration: none}
a.menu:link         {font: 10pt Verdana; color: #FFFFFF; font-weight: none; text-decoration: none}
a.menu:active     {font: 10pt Verdana; color: #386490; font-weight: none; text-decoration: none}
a.menu:visited     {font: 10pt Verdana; color: #FFFFFF; font-weight: none; text-decoration: none}
a.menu:hover         {font: 10pt Verdana; color: #99AEC3; font-weight: none; text-decoration: none}

Derefter skriver du class=\"menu\" i dine <font>-tags.

Håber du kan forstå det... *GG*

- Parazite
Avatar billede altinet Nybegynder
07. september 2000 - 22:32 #3
Lytter lige med....

:-) Lars
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. september 2000 - 22:45 #4
Nu siger du faktisk stoons, at du vil have forskellig virkning i forskellig tabeller,
og så kan du spare noget skrivearbejde ved et lille CSS-trick. Du definere at
et A-tag et sted i et TABLE-tag, hvor TABEL-tag-et har et class-navn skal
se ud på en speciel måde. Så skal du ikke skrive class-navnet i hvert A-tag, men
kun øverst i TABLE-taget. Eksempel:

table.xxx a {color: green}
table.xxx a:hover {color: red}

table.yyy a {color: red}
table.yyy a:hover {color: green}

...og så i HTML-en følgende (bemærk, der skal kun være ét \"xxx\" og ét \"yyy\"):

<table class=\"xxx\">
<tr><td><a href=\"http://www.yahoo.com\">Yahoo</a></td></tr>
</table>

<br>

<table class=\"yyy\">
<tr><td><a href=\"http://www.yahoo.com\">Yahoo</a></td></tr>
</table>
Avatar billede parazite Nybegynder
07. september 2000 - 22:52 #5
*Bøjer sig i støvet for Erik* You win... *GG*
Avatar billede stoons Nybegynder
07. september 2000 - 23:13 #6
Virker det i Både IE og Netscape ?
Avatar billede stoons Nybegynder
07. september 2000 - 23:15 #7
Jeg skal måske lige nævne at jeg selv fandt en løsning, men what the fuck... Jeg er for øvrigt i tvivl om det virker ordentligt i Netscape...
Avatar billede parazite Nybegynder
07. september 2000 - 23:19 #8
CSS og NetScape... *suk* De lærer det bare aldrig...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. september 2000 - 23:48 #9
Naturligvis virker mine løsninger i Netscape - bortset fra at versionerne før 6 ikke har implementeret
:hover.
Avatar billede stoons Nybegynder
08. september 2000 - 07:29 #10
Ok - så fik i point, selvom jeg ikke ved at det virker....

= )
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. september 2000 - 07:34 #11
Meget retfærdigt, og meget gavmildt. Du ved da godt at du slet ikke behøver
starte med så mange points for at få os til at knokle.

Men, ihvertfald er jeg nysgerrig: hvordan gjorde du så ??
Avatar billede stoons Nybegynder
09. september 2000 - 13:31 #12
Jeg gjorde sådan her:

A { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif ; font-size: 12px; font-weight: normal; color: #000000; text-decoration : none; ; line-height: normal}
A:LINK { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif ; font-size: 12px; font-weight: normal; color: #000000; text-decoration : none; ; line-height: normal}
A:VISITED { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif ; font-size: 12px; font-weight: normal; color: #000000; text-decoration : none; ; line-height: normal}
A:ACTIVE { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif ; font-size: 12px; font-weight: bolder; color : #000000; text-decoration : none; line-height: normal}
A:HOVER { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px; font-weight: normal; color: #003366; text-decoration : none; line-height: normal}
.norm { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px}
.norm A { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif ; font-size: 12px; font-weight: normal; color: #e6e6e6; text-decoration : none; ; line-height: normal}
.norm A:LINK { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif ; font-size: 12px; font-weight: normal; color: #e6e6e6; text-decoration : none; ; line-height: normal}
.norm A:VISITED { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif ; font-size: 12px; font-weight: normal; color: #e6e6e6; text-decoration : none; ; line-height: normal}
.norm A:ACTIVE { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif ; font-size: 12px; font-weight: bolder; color : #C8A46E; text-decoration : none; line-height: normal}
.norm A:HOVER { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px; font-weight: normal; color: #C8A46E; text-decoration : none; line-height: normal}

...men det virker ikke ordentligt i Netscape, så jeg prøver lige at gøre som du foreslår...
Avatar billede stoons Nybegynder
12. september 2000 - 14:08 #13
Hmmm.. det viser sig faktisk at mit eget virker fint i Netscape (bortset fra HOVER)... Nå pyt... Netscape Sux!