Avatar billede mrn Nybegynder
25. august 2002 - 18:23 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Login og hvordan ?

Jeg har 2 sider jeg vil have beskyttet af login (lad os kalde dem index.php og adr.php).
Hvordan gør jeg det smartest ?
Jeg har kigget lidt rundt på eksempler her på eksperten men jeg kan ikke få dme til at virke (Blandt andet med cookie).

Nogen der har et forslag ???

- De to sider må under ingen omstændighed kunne ses uden gyldig login selvfølgelig :)

(har ikke mere end 45 point at give af :)
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
25. august 2002 - 18:27 #1
Lav en loginside hvor du sætter en session til at være fx true.

Lav så test på hver side, så hvis sessionen ikke er true, viderestilles der til en anden side
Avatar billede mrn Nybegynder
25. august 2002 - 18:29 #2
criterius.dk, kan du give et eksempel?
loging.php
logincheck.php
- og hvad der skal stå i mine nuværende filer?

Jeg er rimelig ny til php
Avatar billede mrn Nybegynder
25. august 2002 - 19:04 #3
Vil sessions overhovedet virke når jeg iforvejen "requester"?
(http://localhost/index.php?blah=max5)
Avatar billede smooth Nybegynder
26. august 2002 - 11:09 #4
Hej prøv at læse denne artikel.

http://www.websteps.dk/vis_artikel.php?id=16

hvis du vil lær- sessions eller cookies så kan du også finde dem på www.websteps.dk

Med venlig hilsen
Smooth
www.websteps.dk
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2002 - 11:11 #5
smooth> Du burde i artiklen gøre opmærksom på at den er skrevet til den gamle udgave af PHP.

Hvis man har den nyeste vil det jo ikke virke, pga de nye $_POST og $_SESSION
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2002 - 11:13 #6
Artiklerne er iøvrigt fuld af stavefejl, se blot artiklen om cookies, http://www.websteps.dk/vis_artikel.php?id=23

"Det vil side at 3600 sek som vi skal til at brige svare til en tilme. "
Avatar billede halu Nybegynder
26. august 2002 - 12:21 #7
hvilken webserver bruger du?
skulle du være så heldig at bruge apache Har du en meget nem mulighed med en
.httaccess fil
Avatar billede mrn Nybegynder
26. august 2002 - 12:44 #8
Jepper jeg bruger Apache. Er det simpelt at lave med .httaccess ?
Avatar billede mrn Nybegynder
26. august 2002 - 13:08 #9
smooth, i et af dine eksempler har du glemt at exctract($_POST); :)
So far har den oprettet en del tomme felter - ved bare ikke hvordan det kan lade sig gøre når der allerede er et tomt felt (med et space).
Avatar billede dmdisco Nybegynder
26. august 2002 - 13:10 #10
Avatar billede mrn Nybegynder
26. august 2002 - 13:16 #11
dmdisco, hvilken ville du fortrække? MySQL eller Sessions =?
Avatar billede dmdisco Nybegynder
26. august 2002 - 13:28 #12
mysql er både med session og mysql og er den jeg klart bedst kan lide
Avatar billede halu Nybegynder
26. august 2002 - 13:30 #13
Det er endnog meget simpelt at lave en .htaccess
Og her finder du en glimrende tutorial til lige dit formål password beskyttelse af en webfolder med separat fil til access styring og en med brugernavn og password .htpasswd -> som du af sikkerhedsmæssige grunde bør ligge udenfor websitet

http://faq.clever.net/htaccess.htm
Avatar billede mrn Nybegynder
26. august 2002 - 13:35 #14
dmdisco, Jeg har hentet MySQL-Login men den kommer med fejl uanset hvad jeg gør. Ved Session start() blandt andet.
Jeg bruger PHP 4.22.

Kan du hjælpe mig ud af dette?
Avatar billede dmdisco Nybegynder
26. august 2002 - 14:03 #15
har du aktiveret session i din server settings
Avatar billede mrn Nybegynder
26. august 2002 - 14:20 #16
halu, jeg har kigget på det men jeg kunne ikke lige få det til at virke - Kan man ikke teste det fra localhost?

dmdisco, hvordan gør man deT? php.ini ?
Avatar billede dmdisco Nybegynder
26. august 2002 - 14:23 #17
ja under session i php.ini
Avatar billede mrn Nybegynder
26. august 2002 - 14:24 #18
[Session]
session.save_handler = files
session.save_path = /tmp
session.use_cookies = 1
session.name = PHPSESSID
session.auto_start = 0
session.cookie_lifetime = 0
session.cookie_path = /
session.cookie_domain =
session.serialize_handler = php
session.gc_probability = 1
session.gc_maxlifetime = 1440
session.referer_check =
session.entropy_length = 0
session.entropy_file =
session.cache_limiter = nocache
session.cache_expire = 180
session.use_trans_sid = 1
url_rewriter.tags = "a=href,area=href,frame=src,input=src,form=fakeentry"
´

Sådan ser det ud i php.ini under [sessions]. Siger det dig noget+
Avatar billede dmdisco Nybegynder
26. august 2002 - 15:41 #19
jeg kan lige kigge på min server opsætning der hjemme og give dig et svar i morgen
Avatar billede mrn Nybegynder
26. august 2002 - 22:49 #20
dmdisco, er det dig har sukos.dk ?
Avatar billede dmdisco Nybegynder
27. august 2002 - 12:11 #21
nej det er sukos
jeg kan ikke lige se at der skulle være noget galt med opsætningen
har du prøvet at laven en php_info() for at se hvordan session er sat op
Avatar billede mrn Nybegynder
27. august 2002 - 13:57 #22
nej men det kan jeg lige gøre :)
Avatar billede mrn Nybegynder
27. august 2002 - 14:04 #23
hvad var det lige jeg skulle finde der som ikke står i php.ini? jeg tror ikke helt jeg er med...

Men virker den på din maskine? uden at ændre i dne?
Avatar billede dmdisco Nybegynder
27. august 2002 - 14:10 #24
ja den virker helt fint, står sessions enabled i php info
Avatar billede mrn Nybegynder
27. august 2002 - 14:16 #25
jepper den er enabled
Kan det være nogle af de andre værdier der er forkerte?
session.save_path = /tmp ??
når den giver fejl er denne værdi nævnt..
Avatar billede mrn Nybegynder
27. august 2002 - 14:18 #26
je gfår disse to fejl øverst på siden lige efter at have logget ind med "test".

Warning: open(/tmp\sess_07f8637463b6998b35fc2f463c834b30, O_RDWR) failed: No such file or directory (2) in c:\_domainsroot\#nebbelunde.dk\login\tjeklogin.php on line 2

Warning: Cannot add header information - headers already sent by (output started at c:\_domainsroot\#nebbelunde.dk\login\tjeklogin.php:2) in c:\_domainsroot\#nebbelunde.dk\login\tjeklogin.php on line 4

Herunder vises siden korrekt (Hej! - du er på siden 1 osv.)

og her kommer to fejl mere :(
Avatar billede mrn Nybegynder
27. august 2002 - 14:19 #27
her er linie 2 i tjeklogin.php som den brokker sig over:
session_start();
og linie 4:
header("Location:logind.php");
Avatar billede mrn Nybegynder
27. august 2002 - 14:21 #28
damn jeg spammer :)

her er to 2 sidste fejl på siden jeg ser:

Warning: open(/tmp\sess_07f8637463b6998b35fc2f463c834b30, O_RDWR) failed: No such file or directory (2) in Unknown on line 0

Warning: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/tmp) in Unknown on line 0

Skal /tmp ikke ændres eller noget? den gemmer jo i "files" men...ja jeg er ikke sikker
Avatar billede mrn Nybegynder
27. august 2002 - 15:12 #29
burde sessions virke under en standard installation ?
Avatar billede smooth Nybegynder
27. august 2002 - 15:17 #30
Hej :)

Du skal bare oprette en mappe som hedder tmp under c drevet. altså

c:/tmp

Så vil sessions kører. Det er pga. sessions skal gemmes der :)

Med venlig hilsen
Smooth
www.websteps.dk
Avatar billede mrn Nybegynder
27. august 2002 - 15:23 #31
DOH !!
Avatar billede mrn Nybegynder
27. august 2002 - 15:24 #32
Jeg har oprette "tmp" under doc_root flere gange - anede ikke / starte i c:

men ok det var så ikke webdiret..
Avatar billede mrn Nybegynder
27. august 2002 - 15:25 #33
hmm dmdisco gav mig login systemet og du fuldendte det -hmm det er iorden dmdisco får dem ikke? oder was? skal du have nogle af dem (kun 45 ialt)
Avatar billede dmdisco Nybegynder
28. august 2002 - 12:58 #34
normalt opdeler man jo pointne
men det går nok
Avatar billede mrn Nybegynder
28. august 2002 - 18:46 #35
dmdisco, du skrev jo ikke tilbage ?  Og havde heller ikke svaret, kun kommenteret.

Men det er jeg ked af, du skal da være velkommen til at få nogle point. Bruger dem jo ikke til noget :))

Tak for hjælpen guys :)
Avatar billede dmdisco Nybegynder
29. august 2002 - 09:15 #36
nej det går nok
problemet er at jeg ikke har indernet derhjemme *snøft* kun på jobbet
men bare rolig jeg overlever nok
btw. hvis du placere filer i andre mapper der skal beskyttes så skal du lige ændre dologin.php, hvis du bruger sukos script.