Avatar billede frifoed Nybegynder
07. september 2000 - 00:32 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

PHP + Html form

Hvordan kan det være at det markerede element fra min Select i min html form ikke bliver kastet ind i php-dokumentet?
Avatar billede lassehjorth Nybegynder
07. september 2000 - 00:34 #1
Det kan være fordi at du ikke har givet din select box et name tag!

Hvis ikke, post koden !
Avatar billede frifoed Nybegynder
07. september 2000 - 00:45 #2
well jeg tror jeg går i seng nu! (skolen skal passes). Men har du ikke en e-mail adresse så kan jeg bare sende hele koden til (der nemlig en del).
Avatar billede mkelle1 Nybegynder
07. september 2000 - 01:03 #3
Send koden her - selv om der er en del - så kan vi alle samme være med

Mads
Avatar billede frifoed Nybegynder
07. september 2000 - 07:23 #4
ok her er den første side, denne er til redigering af den næste:

<html>
<Title>Telefonbog Alpha... indtast tlf</Title>
  <body bgcolor=\"#666666\" \" text=\"#FFFFFF\" link=\"#FFFFFF\" vlink=\"#FFFFFF\" alink=\"#FFFFFF\">
<table width=\"100%\" border=\"0\" height=\"100%\" align=\"center\">
  <tr align=\"center\" valign=\"middle\">
    <td width=\"100%\" height=\"100%\">
      <div align=\"center\"><font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" size=\"1\">2.X.
        Klasseliste BETA...</font></div>
    </td>
  </tr>
  <tr align=\"center\" valign=\"middle\">
    <td width=\"100%\" height=\"100%\">
<form action=\"liste.php\" method=\"POST\">
        <div align=\"center\">
          <table width=\"300\" border=\"1\" align=\"center\" bordercolor=\"#000000\">
            <tr>
              <td>&nbsp;</td>
              <td>
                <div align=\"center\"><font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" size=\"1\">Tilf&oslash;j
                  ny:</font></div>
              </td>
            </tr>
            <tr>
              <td>
                <div align=\"center\"><font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" size=\"1\">Navn:</font></div>
              </td>
              <td>
                <div align=\"center\"><font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" size=\"1\">
                  <input type=text name=navn>
                  </font></div>
              </td>
            </tr>
            <tr>
              <td>
                <div align=\"center\"><font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" size=\"1\">Hjemme-Nummer:
                  </font></div>
              </td>
              <td>
                <div align=\"center\"><font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" size=\"1\">
                  <input type=text name=hjemme>
                  </font></div>
              </td>
            </tr>
            <tr>
              <td>
                <div align=\"center\"><font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" size=\"1\">Mobil-Nummer:
                  </font></div>
              </td>
              <td>
                <div align=\"center\"><font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" size=\"1\">
                  <input type=text name=mobil>
                  </font></div>
              </td>
            </tr>
            <tr>
              <td>
                <div align=\"center\"><font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" size=\"1\">E-Mail
                  adresse:</font></div>
              </td>
              <td>
                <div align=\"center\"><font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" size=\"1\">
                  <input type=text name=email>
                  </font></div>
              </td>
            </tr>
            <tr>
              <td>
                <div align=\"center\"><font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" size=\"1\">
                  </font></div>
              </td>
              <td>
                <div align=\"center\"><font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" size=\"1\">
                  <input type=submit value=Indtast name=\"submit\">
                  </font></div>
              </td>
            </tr>
          </table>
        </div>
        <p align=\"center\"><font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" size=\"1\">
          </font></p>
      </form>
      <form action=\"liste.php\" method=\"POST\">
        <div align=\"center\"><font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" size=\"1\">
          </font>
          <table width=\"300\" border=\"1\" align=\"center\" bordercolor=\"#000000\">
            <tr>
              <td width=\"123\">&nbsp;</td>
              <td width=\"167\">
                <div align=\"center\"><font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" size=\"1\">Slet
                  person:</font></div>
              </td>
            </tr>
            <tr>
              <td width=\"123\">
                <div align=\"center\"><font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" size=\"1\">Navn:</font></div>
              </td>
              <td width=\"167\">
                <div align=\"center\"><font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" size=\"1\">
                  <select>
<?php
$connection = mysql_connect(\"localhost\", \"root\");
  $db        = \"test_db\";
  $result    = mysql_db_query($db, \"SELECT * FROM tlflisten\", $connection);
  while($row = mysql_fetch_array($result)){
    $navn = $row[\"navn\"];
    echo(\"<Option>$navn</option>\");  }
?>
                  </select>
                  </font></div>
              </td>
            </tr>
            <tr>
              <td width=\"123\">
                <div align=\"center\"><font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" size=\"1\">
                  </font></div>
              </td>
              <td width=\"167\">
                <div align=\"center\"><font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" size=\"1\">
                  <input type=submit value=\"son\" name=sol>
                  </font></div>
              </td>
            </tr>
          </table>
        </div>
      </form>
<form action=\"liste.php\" method=\"POST\">
        <div align=\"center\">
          <table width=\"300\" border=\"1\" align=\"center\" bordercolor=\"#000000\">
            <tr>
              <td>&nbsp;</td>
              <td>
                <div align=\"center\"><font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" size=\"1\">Updater
                  Person:</font></div>
              </td>
            </tr>
            <tr>
              <td>
                <div align=\"center\"><font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" size=\"1\">Person:
                  </font></div>
              </td>
              <td>
                <div align=\"center\"><font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" size=\"1\">
                  <select>
<?php
    $connection = mysql_connect(\"localhost\", \"root\");
    $db        = \"test_db\";
    $result    = mysql_db_query($db, \"SELECT * FROM tlflisten\", $connection);

  while($row = mysql_fetch_array($result)){

$navn = $row[\"navn\"];

echo(\"<Option>$navn</option>\");}
?>
                  </select>
                  </font></div>
              </td>
            </tr>
            <tr>
              <td>
                <div align=\"center\"><font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" size=\"1\">Nyt
                  hjemmenummer: </font></div>
              </td>
              <td>
                <div align=\"center\"><font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" size=\"1\">
                  <input type=text name=uhjemme>
                  </font></div>
              </td>
            </tr>
            <tr>
              <td>
                <div align=\"center\"><font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" size=\"1\">Nyt
                  mobilnummer: </font></div>
              </td>
              <td>
                <div align=\"center\"><font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" size=\"1\">
                  <input type=text name=umobil>
                  </font></div>
              </td>
            </tr>
            <tr>
              <td>
                <div align=\"center\"><font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" size=\"1\">Ny
                  email-adresse: </font></div>
              </td>
              <td>
                <div align=\"center\"><font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" size=\"1\">
                  <input type=text name=uemail>
                  </font></div>
              </td>
            </tr>
            <tr>
              <td>
                <div align=\"center\"></div>
              </td>
              <td>
                <div align=\"center\"><font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" size=\"1\">
                  <input type=submit value=Updater name=\"submit3\">
                  </font></div>
              </td>
            </tr>
          </table>
        </div>
      </form>
    </td>
  </tr>
  <tr align=\"center\" valign=\"middle\">
    <td width=\"100%\" height=\"100%\">
      <div align=\"center\"><font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" size=\"1\">Copyright
        (C) Onique/Safl 2000</font></div>
    </td>
  </tr>
</table>
</body>

</html>

Og dette er så output siden:

<html>
<Title>MySQL Telefonliste Alpha...</title>
<body bgcolor=\"#666666\" \" text=\"#FFFFFF\" link=\"#FFFFFF\" vlink=\"#FFFFFF\" alink=\"#FFFFFF\">
<font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\" size=\"1\"><font size=\"1\">
<table border=\"1\" bordercolorlight=\"#000000\" bordercolordark=\"#000000\" bgcolor=\"#666666\" font size=\"1\">

<?php
    $connection = mysql_connect(\"localhost\", \"root\");
    $db        = \"test_db\";
    $result    = mysql_db_query($db, \"DELETE FROM tlflisten WHERE navn=\'$person\'\", $connection);
    $result    = mysql_db_query($db, \"INSERT INTO tlflisten (navn, hjemme, mobil, email) VALUES (\'$navn\',\'$hjemme\',\'$mobil\',\'$email\')\", $connection);
                mysql_db_query($db, \"UPDATE tlflisten SET hjemme=\'$uhjemme\' WHERE navn=\'$gnavn\'\");
                mysql_db_query($db, \"UPDATE tlflisten SET mobil=\'$umobil\' WHERE navn=\'$gnavn\'\");
                mysql_db_query($db, \"UPDATE tlflisten SET email=\'$uemail\' WHERE navn=\'$gnavn\'\");
    $result    = mysql_db_query($db, \"SELECT * FROM tlflisten\", $connection);

    echo(\" <tr>
          <td>Navn:</td>
          <td>Hjemme:</td>
          <td>Mobil: </td>
          <td>Email: </td>
                      </tr>\");

    while($row = mysql_fetch_array($result)) {

$navn = $row[\"navn\"];
$hjemme = $row[\"hjemme\"];
$mobil = $row[\"mobil\"];
$email = $row[\"email\"];

echo(\"<tr><td>$navn  </td>
          <td>$hjemme</td>
          <td>$mobil </td>
          <td><a href=$email>$email</a></td> </tr>\");
}

mysql_free_result($result);

echo $person; echo\"s\";
?>
</table>
<a href=\"ny.php\">Rediger</a>

</font>
</body>
</html>
Avatar billede frifoed Nybegynder
07. september 2000 - 07:25 #5
siden i aktion kan ses her:

www.safl.adsl.dk/tlfliste/ny.php + liste.php
Avatar billede sone Nybegynder
07. september 2000 - 08:20 #6
lasse har ret - der mangler et NAME på select.
Avatar billede frifoed Nybegynder
07. september 2000 - 09:03 #7
det hjælper ikke at sætte et nametag på det har jeg prøvet
Avatar billede frifoed Nybegynder
07. september 2000 - 09:04 #8
jeg har selv fundet problemet :-) Det var fordi der både var et name tag på SELECT og på SUBMIT knappen :-)
Avatar billede frifoed Nybegynder
07. september 2000 - 09:09 #9
Men jeg har lige et andet spørgsmål:
Hvordan får man en form til at \"execute\" noget kode når man vælger et \"object\" i select.
Avatar billede sorenmh Nybegynder
07. september 2000 - 16:54 #10
hvis du vil have det til at udføre noget kode lige ved skift på select boxen, så skal du have fat i noget javascript.
Avatar billede thundercall Nybegynder
20. september 2000 - 13:44 #11
<select name=list
onchange=\"java script:listaction(this[selectedIndex].value);\">

også har du en javascript function ved navn listaction som nu skal gøre sit...
e.g:

<script language=\"javascript\"><!--
function listaction(val) {
alert(val);
}
// --></script>

vist nok...

Avatar billede frifoed Nybegynder
23. september 2000 - 21:02 #12
thundercall > Jeg skal have den til at udføre PHP statements og ikke javascript kan dette lade sig gøre?
Avatar billede sorenmh Nybegynder
24. september 2000 - 16:26 #13
nej det kan ikke lade sig gøre... alt php kode bliver udført lige når siden loades.
Avatar billede frifoed Nybegynder
24. september 2000 - 17:44 #14
sorenmh > Hvordan får jeg så loadet en ny værdi ind i en editbox når der man vælger et nyt element i en select-menu?
Avatar billede frifoed Nybegynder
24. september 2000 - 17:44 #15
sorenmh > lille note: værdierne skal hentes fra en MySQL-database derfor skal jeg bruge PHP.
Avatar billede frifoed Nybegynder
24. september 2000 - 17:47 #16
sorenmh > du kan se min problemstilling her: www.safl.adsl.dk/tlfliste/ny.php problemet består i når man vælger den person man vil opdatere.
Avatar billede sorenmh Nybegynder
24. september 2000 - 18:21 #17
vil du have de gamle oplysninger til at komme frem i de tomme tekst input boxe, ved skift på selectbox\'en?
Avatar billede frifoed Nybegynder
26. oktober 2000 - 16:50 #18
Sorenmh > beklager den MEGET LANGE svartid :-) Men ja det er det jeg vil have :-)
Avatar billede sorenmh Nybegynder
15. januar 2001 - 07:32 #19
det kan ikke lade sig gøre med php... PHP står for: \"Hypertext Preprocessor\", det betyder at et program på serveren løber alt koden igennem før siden bliver sendt ud til browseren, det er derfor ikke muligt at udføre mere kode efter siden er blevet løbet igennem.

Du er nød til at benytte javascript til dette.
Jeg har hørt noget om at man kan forbinde til en MySQL database med javascript, men det er kun noget jeg har hørt, jeg har ikke noget at skulle have sagt når vi snakker javascript, spørg nogen over i javascript kategorien.