Avatar billede onkelkusse Nybegynder
22. august 2002 - 15:03 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Likning af port 23 (telnet) på Cisco 806

Jeg skal have lukket port 23 på en cisco 806 router. Dette er ikke muligt via det webinterface der er i routeren. Det skal derfor foregå via Telnet, men jeg har ikke været i stand til at opstøve den kommando der skal til for at konfigure routeren til at lukke port 23 eller disable Telnet.
Avatar billede onkelkusse Nybegynder
22. august 2002 - 15:03 #1
Lukning  - ikke "likning" i øvrigt.
Avatar billede asmodeus Nybegynder
22. august 2002 - 15:06 #2
Det så vidt jeg ved ikke lade sig gøre !? Hvordan skulle man så nogensiden komme til at åbne den igen, hvis porten til routeren er lukket ?

mvh/
Asmodeus
Avatar billede asmodeus Nybegynder
22. august 2002 - 15:06 #3
Det kan så...
Avatar billede zinus Nybegynder
22. august 2002 - 15:07 #4
Typisk vil det være "Set telnet disable"
Avatar billede zinus Nybegynder
22. august 2002 - 15:07 #5
Man vil typist bruge consol-porten (com) hvis telnet er lukket
Avatar billede onkelkusse Nybegynder
22. august 2002 - 15:53 #6
"Set telnet disable" vil  den ikke acceptere som kommando. Er dette ikke den korrekte måde hvorpå man kommunikerer med routeren via telnet?: "telnet (routerip)" -> indtaster user +pw -> skriver "enable" -> indtaster pw - > skriver kommandoen der skal foretages f.eks. "set telnet disable"
Avatar billede zinus Nybegynder
22. august 2002 - 15:58 #7
Jo, det er korrekt.
IOS'en kan hjælpe hvis du skriver "set telnet ?" så får du nogle valgmuligheder.
Avatar billede zinus Nybegynder
22. august 2002 - 15:59 #8
Eller måske bare "set ?", hvis "set telnet" ikke er en option
Avatar billede onkelkusse Nybegynder
22. august 2002 - 16:08 #9
"set" bliver ikke genkendt som kommando. Den der ligger tættest på er "setup", men jeg tror at det er generl opsætning af routeren.
Avatar billede zinus Nybegynder
22. august 2002 - 16:37 #10
set        - Setting Application/Interface Parameters
show      - Display Application/Interface Parameters

Men det er forskelligt fra udstyr til udstyr. Prøv evt. www.cisco.com for en gennemgang af IOS til din 806.
Avatar billede svindler Nybegynder
23. august 2002 - 10:04 #11
set kommandoer er ikke en del af IOS. Det er formodentlig CBOS, som kører på Cisco 6xx, zinus tænker på.

Du kan lukke for telnet på mange forskellige måder. Telnet-delen konfigureres under line vty linierne. Hvis du f.eks. vil begrænse det, så kun 192.168.1.0/24 må lave telnet skriver du:
enable
conf ter
access-list 10 permit 192.168.1.0 0.0.0.255
line vty 0 4
access-class 10 in
^Z
wr mem

Vær opmæksom på, at IOS kommandoer udføres med det samme, så pas på, at du ikke flår benene væk under dig selv, når du har telnet'tet til kassen.
Avatar billede svindler Nybegynder
17. september 2002 - 10:16 #12
Luk eller uddyb dit spørgsmål.
Avatar billede onkelkusse Nybegynder
17. september 2002 - 10:28 #13
Hvordan lukker jeg det uden at have fået fyldestgørende svar?
Avatar billede svindler Nybegynder
17. september 2002 - 10:38 #14
Du svarer selv på det og giver dig selv pointene. Du kan også vælge at uddybe dit spørgsmål, hvis du stadig er interesseret i et svar. Der er som sagt mange måder at lukke, alt efter om du vil have lukket HELT af, kun for nogle, eller evt kun hvis man kommer fra et bestemt interface.
Avatar billede onkelkusse Nybegynder
17. september 2002 - 10:50 #15
Tak for hjælpen!