Avatar billede brygger29 Nybegynder
22. august 2002 - 11:30 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

ny dato ved oprettelse af ny post... mm

Hej jeg skal have det sådan at der automatisk indsættes ny dato ved oprettelse af ny post. f.eks post 1 22-08-2002, post 2 skal så automatisk være 23-08-2002.

Jeg har lavet en formular hvor man kan kan se hvad man har indtastet. Jeg har ikke noget problem med at lave en formular :o) men det kunne være rart hvis de personer ligesom kan følge med i tabellen så de kan tjekke deres indtastninger. Jeg har set et eksempel hvor der automatisk bliver tilføjet en linie i formularen efterhånden som man får lavet flere poster.

Sidst har jeg lavet et udtryk som regner tid ud pr dag i en forespørgsel, f,eks 08:00-16:00 giver 08:00 i en total kollonne. Det jeg så gerne yderligere vil have er en kollonne som kan give mig totalen for de antal dage jeg forespørger på.

Jeg er lidt novice i Access, håber der er nogen som gider sparke mig igang her :o)
Avatar billede terry Ekspert
22. august 2002 - 11:54 #1
Hi brygger29!
You can set the default value to date() for the field, this will automatically insert the current date when you create a NEW record
Avatar billede mugs Novice
22. august 2002 - 12:01 #2
Du kan benytte denne kode, der altid lægger 1 dato til, hvis du opretter en ny post:

If Me.NewRecord Then
dato = DMax("[Dato]", "Tabel1") + 1
End If

koden indsættes i formularens VedAktuel høndelse (OnCurrent). Feltet i formularen er dato. Den højeste værdi hentes i feltet Dato i tabellen Tabel1.
Avatar billede mugs Novice
22. august 2002 - 12:04 #3
Hi Terry. As I understand the question, The Date() for a new record shall be Date() +1
Avatar billede terry Ekspert
22. august 2002 - 13:06 #4
Hi mugs!
Well I must admit that I am not 100% sure what brygger29 is after! It doesnt seem logical to increment the date for each record IF more than one record can get created each day, for example if two records were created 20 august they would have dates 20 and 21, but what happens when a record IS created 21st august? 22?

So I am assuming that only one record gets created each day.

What does brygger29 say?
Avatar billede mugs Novice
22. august 2002 - 13:13 #5
Terry > I agree with You. I'm not sure too what brygger29 means. I go to work now, and maybe there will be an explanation when I return home around midnight.

How was Your Holyday? New Whisky on your homepage?
Avatar billede brygger29 Nybegynder
22. august 2002 - 13:34 #6
Hi Terry,

Youre are right, there is only one record created every day. The meaning of this, is to make a formular which can be used to keep track of my employees salary. Theese employee are payed by the hour.
Avatar billede mugs Novice
23. august 2002 - 01:22 #7
brygger29 > som jeg nu forstår det, opretter du en ny post hver dag, og som sådan kan du benytte terry's svar, hvis alle ansatte under denne post indtaster deres arbejdstider, f.eks:

Per: 08:00 - 16.00
Jan: 07:30 - 15:30

Så kan db sagtens regne arbejdstiden ud. Men hvad med overarbejde, kan det tænkes at en ansat starter f.eks Kl. 22 og først slutter på den anden side af midnat? Hvilket resultat får du så?

Blot en strøtanke!!
Avatar billede terry Ekspert
23. august 2002 - 10:47 #8
hi mugs> Great holiday thanks, although a little short! No new whisky on my homepage, I drank it all :o) I have been intending to do something with my homepage for ages, but Eksperten and other things have kept me far too busy. So as from 1st September I will be cutting back on activities here to allow me to get on with all those outstanding tasks.
I noticed in another question where you spammed with Niels that you work for Falk and I am assuming in Kolding. Perhaps you know Hans C. Hansen ( cykel Hans :o) ) ? He's a friend of mine!

mvh Terry
Avatar billede mugs Novice
23. august 2002 - 12:24 #9
hi terry > Yes I work for Falck in Kolding, but Falck Securitas. I don't know cykel Hans. Is he working for Falck Securitas og Falck Redningskorps? My job in Falck is only a secondary job

I'm looking forward to SEP 1. Then I have a chance to get some points :o)

I have to go to work, have a nice weekend.
Avatar billede terry Ekspert
23. august 2002 - 13:17 #10
Hi mugs, Hans works for Falk Redningskorps.

I will still be there to keep you all on your toes after the 1st :o)

Have a good weekend too when you get around to it.
Avatar billede nih Novice
24. august 2002 - 20:53 #11
Jeg vil også komme med et forslag, idet jeg tror brygger mangler en function til at beregne antal dage mellem 2 datoer:

datediff("d", date1, date2) 'antal dage mellem date1 og date2

Niels
Avatar billede nih Novice
24. august 2002 - 21:04 #12
du akn også lave en beregning sådan her:

Format(date2 - date1, "d \Dage og  hh ti\mer") ' Antal dage < 31 !!!!!

Niels