Avatar billede nak-m Nybegynder
22. august 2002 - 01:50 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

skriv bestemt sted!

hvis jeg nu har en masse tekst (fra en fil jeg har åbnet!) hvordan kan jeg så sætte den til at lede efter en bestemt sætning og så skrive et eller andet lige under det?

hvis i forstår?
Avatar billede halu Nybegynder
22. august 2002 - 10:28 #1
Ikke helt sikker på at jeg har forstået det helt rigtigt - men hvis du vil sætte et stykke tekst ind efter et kendt stykke andet tekst hvad så med helt simplet:
$nyTekst = str_replace($sætning,$sætning.$indsæt,$gammelTekst);

Her skal du være opmærksom på at alle forekomster af $sætning og laver indsæt. Skal du være sikker på at det kun er første gang at sætningen optræder ( eller 2. ) for den sags skyld vil jeg anbefale du bruger regular udtryk til dele filen op ( i et array ) og sætter tingene sammen.

Hvad mener du egentligt med "lige under" -> hvis du mener på en ny linie i tekst format skal du blot starte din indsæt med en "newline" karakter altså
$indsæt = "\nDet jeg vil sætte ind.";
Avatar billede sone Nybegynder
22. august 2002 - 10:28 #2
Hvis jeg forstår... så skal du:
- Indlæse hele filen i en variabel - $filetext
- Finde positionen for hvor du vil have indsat (f.eks. $pos)
- Indsætte den nye tekst:
$filetext = substr($filetext, 0, $x) . $newText . substr($filetext, $x+1)
- Gem hele teksten i filen igen
Avatar billede nak-m Nybegynder
22. august 2002 - 10:33 #3
kan i forklare jeg lidt bedre? jeg kan ikke forstå så meget php :o)
Avatar billede halu Nybegynder
22. august 2002 - 12:09 #4
$gammelTekst er en variabel der indeholder din fil i streng format

For at lære hvordan en fil åbens og læses slå fopen & fread op på www.php.net

funktionen str_replace() erstater en streng i en streng med en anden ->
eksempel
echo ("mor","mor & far","hej mor");
vil skrive:
hej mor & far

her er "mor" alstå erstattet med "mor & far" i strengen "hej mor"
Avatar billede nak-m Nybegynder
23. august 2002 - 01:26 #5
...kan ikke rigtig finde ud af hvad i mener! :)

men lader det lige stå åbent til i morgen!
Avatar billede nak-m Nybegynder
23. august 2002 - 11:10 #6
hmm skal jeg bare lukke?
Avatar billede sone Nybegynder
23. august 2002 - 11:50 #7
Du har fået opskriften - skal vi også lave maden for dig?

Hvad er det du ikke kan finde ud af?
Avatar billede nak-m Nybegynder
23. august 2002 - 14:35 #8
jeg er som sagt ikke særlig god til php! :)

det jeg ikke kan finde ud af er hvorfra de variabler kommer fra og hvad de hver og især skal bruges til!
Avatar billede nak-m Nybegynder
23. august 2002 - 19:04 #9
jeg lukker senere iaften!
Avatar billede nak-m Nybegynder
24. august 2002 - 00:23 #10
nu!