Avatar billede fonsi42 Nybegynder
21. august 2002 - 16:11 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

comboboks/listboks

Jeg vil høre om der er nogle der ved hvordan man indsætter 2 forskellige TStringlister i en combobox. listernes tekst indhold er forskellig. men hvis teksterne går igen skal de have samme Itemindex.

eks.

list 1
      WashTypeList.Items.Add('test1');//itemindex = 0
      WashTypeList.Items.Add('test2');//itemindex = 1
      WashTypeList.Items.Add('test3');//itemindex = 2

list 2
      WashTypeList.Items.Add('test2');//itemindex = 1
      WashTypeList.Items.Add('test3');//itemindex = 2

jeg har eksperimenteret med WashTypeList.Items.Insert(0,'Test1');
Men kan ikke få det til at virke.

Mvh.
fonsi42
Avatar billede hermandsen Juniormester
21. august 2002 - 22:20 #1
Jeg er ikke med... Er der tale om to combobox'es og i så fald, skal de have indhold, eller er det en combobox der skal have noget af den ene stringlists indhold og noget af den ande... \-;
Avatar billede fonsi42 Nybegynder
21. august 2002 - 23:06 #2
Jeg har oprettet 2 stringliste som skal overføres til en combobox alt efter hvilken opsætning i programmet man vælger, tekstene i stringlistene er forskellig men når "en" af tekstene går igen skal teksten have samme indexnummer. Jeg skal senere i programmet bruge index nummeret til at referer til teksten så jeg printer teksten ud og ikke nummeret
så jeg har behov for at nummeret er unikt til teksten.
Jeg har ikke mulighed for at bare at gemme teksten, da det skal sendes igennem eksten udstyr.
Avatar billede stoney Nybegynder
21. august 2002 - 23:35 #3
Jeg går ud fra du vil beholde itemindex fra stringliste1(WashTypeList1)

procedure TForm1.Button4Click(Sender: TObject);
var
  WashTypeList1,WashTypeList2 : TStringList;
begin

  WashTypeList1 := TStringList.Create;
  WashTypeList2 := TStringList.Create;

    WashTypeList1.Sorted    := True;
    WashTypeList1.Duplicates := dupIgnore;
      WashTypeList1.Add('test1');//itemindex = 0
      WashTypeList1.Add('test2');//itemindex = 1
      WashTypeList1.Add('test3');//itemindex = 2

      WashTypeList2.Sorted    := True;
    WashTypeList2.Duplicates := dupIgnore;
    WashTypeList2.Add('test2');//  denne kommer IKKE med
      WashTypeList2.Add('test3');//  denne kommer IKKE med
      WashTypeList2.Add('test4');//  denne KOMMER  med

    WashTypeList1.AddStrings(WashTypeList2);

  combobox1.Items.Assign(WashTypeList1);
  WashTypeList1.Free;
  WashTypeList2.Free;
end;

Stoney
Avatar billede fonsi42 Nybegynder
22. august 2002 - 08:30 #4
Det er ikke så meget med om jeg skal kontroller for dubletter. jeg vil gerne styre ItemIndexet i comboboksen, så når jeg henter en stringlist er indexnummeret på 'test1' altid det samme, eller hvilken som helst anden tekst der er ens. Men jeg tror ikke det er muligt at styre det, overvejer at lave det i en tabel, med 2 fields, en med nummer og en med teksten. så når jeg skal bruge teksten henter jeg det i tabellen, når jeg så vælger teksten i combobox'en refererer den til et nummer i tabellen. Andre forslag? ;)