Avatar billede jespersp Nybegynder
20. august 2002 - 13:06 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Gemme password til Linux-server?

Hejsa.

Jeg kører windows XP på arbejde og skal logge på en linux server med brugernavn og password for at kunne benytte netværksprinteren. (gøres ved at forsøge at komme ind på min netværksmappe \\<servernavn>\<brugernavn>). Der er ikke en box hvor der står 'husk koderord' og det irriterer mig, at jeg skal gennem denne login procedure hvergang jeg (gen)starter min maskine. Kan man ikke (lave et script der kan) logge automatisk på printserveren hver gang jeg starter??

Hvis jeg glemmer at logge ind får jeg nemlig ingen fejlmelding og kan sidde og skrive en masse dokumenter ud i den blå luft før jeg opdager at jeg ikke er logget på printserveren (Homer Simpson-DOOOH).

/JesperSP
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. august 2002 - 13:25 #1
har du set i Lokale politikker om der er noget der kan ændres?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. august 2002 - 13:45 #2
Lav en batchfil med følgende indhold:
net use x: \\<servernavn>\<brugernavn>) /user:<username> <password>
f.eks:
net use x: \\linux_srv1\vimor /user:viggomortensen ringenesherre
Du kan så lave et shortcut til denne batchfil og lægge ind i Start mappen i start | programmer
Avatar billede jespersp Nybegynder
20. august 2002 - 14:17 #3
retaxes> Lokale politiker? Hva' mener du ? ;)

tonnybrandt> Det virker, men ikke før nettet er oppe og køre - dvs. hvis jeg klikker på batfilen, efter at maskinen er færdig med at køre alle de andre start-tjenester virker det okay, men hvis den er i Start mappen så bliver jeg af en eller anden grund ikke logget på. - Kan man lave en wait-funktion? Desuden er jeg ikke så glad for, at mit password står skrevet med stor skrift på skærmen i dos-vinduet i 30 sek hver gang jeg starter maskinen :) - kan man ikke skjule det vindue, eller lave noget andet fikst?

/JesperSP.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. august 2002 - 14:47 #4
hmm.. ikke når det er en batchfil. Du kan evt. skrive pause øverst i batchfilen, så du bare skal trykke på en tast for at den kører videre og kører "net use" kommandoen.
Kender egentligt ikke nogen wait kommando i dos.
Avatar billede jespersp Nybegynder
20. august 2002 - 15:10 #5
kan man ikke lave noget echo off - for ikke at se hvad der bliver skrevet ? (Så skulle passwordet da i hvert fald skjult på skærmen, og man ved ikke hvad dos-prompten laver)
Avatar billede abdulrich Nybegynder
20. august 2002 - 15:12 #6
Du skriver bare "@echo off" som det første i filen....- har lige været med på en lytter ;-)
Avatar billede jespersp Nybegynder
20. august 2002 - 15:26 #7
Yepper.. Jeg har fundet ud af hvorfor det ikke virker på min maskine, hvis jeg placerer bat filen under 'Start'. Jeg bruger en laptop på arbejde, som jeg også bruger hjemme. Derhjemme kører jeg med dynamisk tildeling af IP, og på arbejde kører den så med 'Alternativ manuel konfiguration'. Det tager derfor lidt tid før min laptop er blevet logget på. Men det virkede fint for min kollega, der køre med stationær pc. - Men hvad hjælper det mig ! >;( .

Nå men du må vel hellere få lidt points tonnybrandt.. Vil du ha 5 point for det her abdulrich, så drop et svar.. ellers går det hele til tonnybrandt :)

/JesperSP
Avatar billede abdulrich Nybegynder
20. august 2002 - 15:35 #8
Nej tak, bare giv dem til 'tonnybrandt', han havde nok svaret det samme som mig i den sidste ende ;-)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. august 2002 - 15:36 #9
Hov forresten. vent lige med at dele point ud. Tester lige noget.....
Avatar billede jespersp Nybegynder
20. august 2002 - 15:48 #10
Jammen hvis du ik' vil ha' point så ska' du heller ik' ha' dem! :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. august 2002 - 15:58 #11
Abdulrich >> smid et svar alligevel. Du fik mig til at komme i tanke om @ som jeg ikke har brugt i 6-8 år.

Hvis man placerer et @ foran en linie i en batchfil, vil linen ikke blive vist. Prøvede mig så lidt frem og det ser ud til at nedenstående eksempel vil vente på at netværket kommer op:

:start
@PING 192.168.1.1 ¦ FIND "reply" > nul
@IF NOT ERRORLEVEL 1  goto start

@net use x: \\linux_srv1\vimor /user:viggomortensen ringenesherre
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. august 2002 - 15:59 #12
Du skal selvfølgelig skifte 192.168.1.1 ud med ipaddressen på din linux server.
Avatar billede abdulrich Nybegynder
20. august 2002 - 16:07 #13
Nu vil jeg gerne, da jeg kan se at jeg sagt noget der blev brugt :-)
Avatar billede jespersp Nybegynder
20. august 2002 - 16:07 #14
Jo, men så forudser jeg at jeg skal lukke DOS vinduet manuelt hver gang jeg starter laptoppen derhjemme. Men nu har jeg da fået lidt at arbejde med :)
Avatar billede abdulrich Nybegynder
20. august 2002 - 16:14 #15
Jeg takker:-)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. august 2002 - 16:17 #16
Så kan du lægge 2 andre test ind først for at automatisere hele batchfilen:
Følgende er ikke testet men nogenlunde sådan som jeg tror det skal se ud:
-------------------------------------------------

:start
@PING localhost ¦ FIND "reply" > nul
@IF NOT ERRORLEVEL 1  goto start

@PING <ipaddresse_på_din_router_hjemme> ¦ FIND "reply" > nul
@IF NOT ERRORLEVEL 1  goto EXIT

:linux
@PING localhost ¦ FIND "reply" > nul
@IF NOT ERRORLEVEL 1  goto linux

@net use x: \\linux_srv1\vimor /user:viggomortensen ringenesherre

:EXIT

--------------------------------------
Ping localhost vil vente på at pc'ens netkort er oppe.
Ved at pinge din router hjemme, kan vi hoppe til bunden af batch filen, hvis du er hjemme, og ellers vil den bare fortsætte, og se om linux serveren er oppe og mappe op til den.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. august 2002 - 16:20 #17
Hov, linux sektionen var forkert. Den skal se sådan ud:

:linux
@PING <ipaddresse på linux server> ¦ FIND "reply" > nul
@IF NOT ERRORLEVEL 1  goto linux

Takker for point. :-)
Avatar billede jespersp Nybegynder
20. august 2002 - 16:23 #18
Skal lige høre... den der FIND kommando - den skulle lede svaret fra ping-kommandoen igennem efter ordet 'reply'. Jeg har dansk XP, så ordet 'reply' findes ikke i svaret fra ping kommandoen. Alligevel køres der ikke rundt i løkken.. Tror måske du fik de points for tidligt :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. august 2002 - 16:27 #19
Tror nok du selv kan finde et af de rigtige ord fra et almindeligt dansk svar på en ping. :-)

Har ikke en dansk nt, 2000 eller xp. Ellers kunne jeg godt skrive det rigtige. :-)
Avatar billede jespersp Nybegynder
20. august 2002 - 16:32 #20
Jammen, den går jo ikke op til 'start' alligevel.. Den burde jo køre fast i løkken når den ikke kunne finde ordet 'reply', ikke sandt ?
Avatar billede jespersp Nybegynder
20. august 2002 - 16:48 #21
Okay fandt ud af det... FIND kommandoen er case-sensitive, og jeg skulle fjerne NOT fra if sætningen :

:waitprint
@PING <printhost> | "Svar" > nul
@IF ERRORLEVEL 1 goto waitprint

@net use X: \\printhos\username /user:viggomortensen ringenesherre

Så wirk'eren

/JesperSP
Avatar billede jespersp Nybegynder
20. august 2002 - 16:49 #22
@PING <printhost> | FIND "Svar" > nul
Avatar billede abdulrich Nybegynder
20. august 2002 - 17:01 #23
Er der en af jer der kan svare mig en ting. Hvis jeg vil lave en .bat- fil der pinger fra 192.168.0.1..-..192.168.0.8 og jeg skal have den til, til sidst, at give mig en indikation om den kan finde den eller ej, hvordan gør jeg det? (Jeg opretter et nyt spg. så I kan få point, hvis I gider hjælpe):-)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. august 2002 - 19:50 #24
Prøv dette program. Det er shareware, men kan i den begrænsede version pinge et range på 10 addresser. Har ikke testet det !!
http://www.fantastica.com/digilex/progs/pingwar/pingwar.zip
Avatar billede labtec Nybegynder
20. august 2002 - 21:49 #25
Linux RULER!!!!

One Linux to rule them all, one resolver to bind them all
and one ip to bring them all in the right zone to bind them.!!
Avatar billede abdulrich Nybegynder
21. august 2002 - 08:23 #26
tonnybrandt>> Det var lige hvad jeg skulle bruge!!
Smid et svar på: http://www.eksperten.dk/spm/248516