Avatar billede zareba Nybegynder
20. august 2002 - 09:53 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

ASM Problem

Jeg har et lille asm problem. Jeg skrive fx:

#include <iostream.h>

void SletAlt(void)
{
    _asm
    {
        MOV        CX,0000H
        MOV        DX,184FH
        MOV        BH,7
        MOV        AX,0600H
        INT        10H
    }

void Skriv(char* t)
{
    cout << t;
}

void main (void)
{
    char *t = "Test!";

    cout << "Slet mig:-)" << endl;

    SletAlt();

    Skriv(t);
}

Så compiler jeg det, og så kommer den elskede blå dos skærm?

PS. jeg bruger 6.0
Avatar billede soreno Praktikant
20. august 2002 - 10:40 #1
hvad er det lige du ønsker "SletAlt" skal kunne gøre, og hvilket os bruger du ?

Se evt. ralph browms interrupt liste her:
http://www.ctyme.com/intr/int-10.htm
Avatar billede soepro Nybegynder
20. august 2002 - 12:43 #2
Hvad med at erstatte SletAlt() med clrscr(), som du fi9nder i <conio.h> ?
Avatar billede razersedge Nybegynder
21. august 2002 - 00:20 #3
soepro, jeg får en undeclared identifier ved clrscr(); og ja jeg har includet conio.h
Avatar billede soepro Nybegynder
21. august 2002 - 11:35 #4
Har du lavet din applikation som 'Console Application' ? Hvis ikke, så skal du have fat i 'Project->Options' for at fortælle, at programmet skal køre i en DOS-boks - for ellers er clrscr() ikke defineret.
Avatar billede reficul Nybegynder
26. august 2002 - 02:18 #5
Du må ikke kalde interrupts direkte fra et Win32-program uanset om det er et konsol-program (Hvilet det er med VC++ 6.0). I Windows NT kan du overhovedet ikke bruge dem og det er nu heller ikke sikkert at du kan kalde en Interrupt 10h i Windows 9x. Ellers foregår det igennem DeviceIoControl!
Avatar billede soepro Nybegynder
26. august 2002 - 09:27 #6
reficul >> Jeg tror da ikke clrscr() fra standard bibliotekerne laver noget den ikke "må" - heller ikke i NT udgaven.

Et alternativ til clrscr() er jo at lave 25 blanke linier der sender det gamle output "ovenud" af skærmen - så kan man nøjes med cout:

for (int = 0; idx < 25; idx++, cout << endl;);
Avatar billede reficul Nybegynder
26. august 2002 - 13:51 #7
Hvem har sagt at jeg kommenterede clrscr()? Næh, jeg kan blot konstatere at clrscr() ikke eksistere nogen steder i Visual C++ 6.0 og MSDN. Jeg må altså konstatere at det er en Borland ting eller en DOS-ting. Et konsol-program, skrevet i VC++ 6.0 er jo ikke et DOS program, blot et Windows-program med et konsol-interface!
Avatar billede reficul Nybegynder
26. august 2002 - 13:54 #8
Du kan hellere ikke nødvendigvis nøjes med 25 linjer, i NT har du en scrollbar, der forlænger konsol-vinduet!
Avatar billede soepro Nybegynder
26. august 2002 - 15:20 #9
reficul >> Ok så kan man hverken clrscr() eller cout * 25 - men hvad KAN man så ? Man kan da også lave console applications under MVC eller ? Kunne du ikke finde noget på MSDN om hvordan man så rent faktisk laver clear-screen ?
Avatar billede reficul Nybegynder
26. august 2002 - 15:33 #10
Okay, her er mit bud på en SletAlt, med brug af Windows API:

#include <windows.h>

void SletAlt () {
    HANDLE hStdout;
    hStdout = GetStdHandle(STD_OUTPUT_HANDLE);

    CONSOLE_SCREEN_BUFFER_INFO console_info;
    GetConsoleScreenBufferInfo(hStdout, &console_info);

    DWORD totalchars;
    totalchars = console_info.dwSize.X * console_info.dwSize.Y;

    char *buffer;
    buffer = (char *)LocalAlloc(LPTR, totalchars + 4);

    memset(buffer, ' ', totalchars);
    buffer[totalchars] = 0;

    COORD pos;
    pos.X = 0;
    pos.Y = 0;
    DWORD written;
    WriteConsoleOutputCharacter(hStdout, buffer, totalchars, pos, &written);

    SetConsoleCursorPosition(hStdout, pos);

    LocalFree((HLOCAL)buffer);
}
Avatar billede soepro Nybegynder
26. august 2002 - 15:45 #11
reficul >> Nå, helt analogt til gettextattr() og puttextinfo() under DOS !
Avatar billede reficul Nybegynder
26. august 2002 - 16:03 #12
Ja, men nu er det stadigvæk ikke DOS, men Windows
Avatar billede razersedge Nybegynder
18. oktober 2002 - 02:59 #13
Faldt tilfældigt over spørgsmålet igen.

#include <system.h>

system("cls");

det burde gøre tricket.
Avatar billede razersedge Nybegynder
18. oktober 2002 - 03:30 #14
#include <cstdlib>

var det vist...
Avatar billede zareba Nybegynder
06. juli 2008 - 12:47 #15
Hmm... Det er vist nogle år siden jeg har være her inde, må heller få lukket spørgsmålet.