Avatar billede xxx Nybegynder
16. august 2002 - 12:13 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Sideopsætning

Hvordan får jeg min rapport til fast at være liggende?
Avatar billede mugs Novice
16. august 2002 - 12:16 #1
Hjalp det ikke med Filer > sideopsætning < side > Liggende?
Avatar billede flax Nybegynder
16. august 2002 - 12:17 #2
Er det i word? Når du vælger en skabelon "rapport"?
Avatar billede flax Nybegynder
16. august 2002 - 12:17 #3
ups.. Men forklar lige hvad du mener??
Avatar billede xxx Nybegynder
16. august 2002 - 12:18 #4
Den med filer har vi brugt, men den skifter? Ved ikke hvorfor! Er der ikke noget kodning eller lignende i access, som kan bruges?
Avatar billede mugs Novice
16. august 2002 - 12:20 #5
Jo - du kan styre det med VBA. Finder lige koden. Øjeblik.
Avatar billede master_orion Nybegynder
16. august 2002 - 12:20 #6
Jeg kan sagtens få lavet en raport som ligger ned. Ved at bruge den raport wizard, der kommet et punkt hvor man kan vælg om siden skal stå eller ligge ned.. Jeg vælger så bare at den skal ligge ned..! Sværre skulle det ikke være..
Avatar billede mugs Novice
16. august 2002 - 12:22 #7
Indsæt denne kode i et modul (Du kan kopiere den):

Type str_DEVMODE
RGB As String * 94
End Type
Type type_DEVMODE
strDeviceName As String * 16
intSpecVersion As Integer
intDriverVersion As Integer
intSize As Integer
intDriverExtra As Integer
lngFields As Long
intOrientation As Integer
intPaperSize As Integer
intPaperLength As Integer
intPaperWidth As Integer
intScale As Integer
intCopies As Integer
intDefaultSource As Integer
intPrintQuality As Integer
intColor As Integer
intDuplex As Integer
intResolution As Integer
intTTOption As Integer
intCollate As Integer
strFormName As String * 16
lngPad As Long
lngBits As Long
lngPW As Long
lngPH As Long
lngDFI As Long
lngDFr As Long
End Type
Avatar billede mugs Novice
16. august 2002 - 12:24 #8
Dim rpt As Report
Const DM_PORTRAIT = 1
Const DM_LANDSCAPE = 2
Dim DevString As str_DEVMODE
Dim DM As type_DEVMODE
Dim strDevModeExtra As String
Dim ReportName As String 'Variabelerklæring til ZoomControl
ReportName = "Report1" 'Report1 skal erstattes med navnet på din aktuelle rapport. Definerer raportnavnet til Zoomcontrol
DoCmd.OpenReport "Report1", acViewDesign
Set rpt = Reports("Report1")

If Not IsNull(rpt.PrtDevMode) Then
strDevModeExtra = rpt.PrtDevMode
DevString.RGB = strDevModeExtra
LSet DM = DevString
DM.lngFields = DM.lngFields Or DM.intOrientation ' Initialize fields.

DM.intOrientation = DM_LANDSCAPE 'her sætter du orientation. LANDSCAPE for liggende og PORTRAIT for stående

LSet DevString = DM ' Update property.
Mid(strDevModeExtra, 1, 94) = DevString.RGB
rpt.PrtDevMode = strDevModeExtra
End If

DoCmd.RunCommand acCmdSave
DoCmd.OpenReport rpt.Name, acViewPreview 'Rapporten åbnes
Reports(ReportName).ZoomControl = 50 'I 50% størrelse, du kan selvfølgelig ændre tallet til en anden værdi
'for at ændre størrelsen
Avatar billede mugs Novice
16. august 2002 - 12:25 #9
Husk at ændre Reportname. Koden indsættes i den kommandoknap hvori du udskriver.

Vil du have en testdb i Access97, så læg din email.
Avatar billede mugs Novice
16. august 2002 - 12:29 #10
master orion > Du har fuldstændig ret, men jeg forstår spørgsmålet sådan, at der er tale om en rapport der er lavet. denne rapport kan være mere eller mindre simpel, men hvis der er tale om en rapport der indeholder en del beregninger m.v., kan det måske bedre betale sig at kopiere min kode, frem for at lave en helt ny rapport.
Avatar billede master_orion Nybegynder
16. august 2002 - 12:53 #11
mugs<< ja, det er rigtig nok.. kan faktisk meget god lide din måde at rediger en rapport's layout på.. Vidste slet ikke man kunne gøre sådan men det er da noget der skal prøves.. :)
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
16. august 2002 - 18:53 #12
du kan også nøjes med enten at installere Service Release 1a, som kan downloades fra Microsofts site.
Fejlen med at Access ændrer sideopsætning er kendt og irriterende....
Ms har åbenbart kokset lidt i det da de udviklede Access 2000, for af en eller anden grund, kan man ikke gemme sideindstillinger som fx marginer, papirretning osv. Service Release 1a fixer dette problem.

Din anden mulighed er at vælge Funktioner\Indstillinger\Generelt og derefter fjerne alle krydser i den sektion, der hedder "Auto korrektur af navn".
Så nulstilles rapportegenskaberne ikke længere.