Avatar billede haniball Nybegynder
15. august 2002 - 22:47 Der er 43 kommentarer og
1 løsning

subdomains hvordan ?

jeg har et lille problem
jeg kunne godt tænke mig at alle mapper der ligger i www.domain.dk/ kan bruges som http://mappe.domain.dk
Jeg ønsker ikke at skulle gøre det manuelt hver gang der kommer en ny mappe, men det skulle kunne lade sig gøre at omskrive det så alle mapper i domain.dk også virkede som subdomains, meen kan ikke rigtig hitte u a det er der nogen der kan hjælpe med dette ???
Avatar billede xyborx Nybegynder
15. august 2002 - 22:59 #1
Følger lige med her. Altid rart med lidt nyttig info.. :)
Avatar billede limemedia Nybegynder
16. august 2002 - 05:45 #2
prøv at kigge her, der er nogle gode eksempler
http://faq.solutionscripts.com/docs/homefree/tips/subdomains.html
Avatar billede haniball Nybegynder
17. august 2002 - 10:29 #3
Ljweb>
okey det var da godt nok noget vollapyk de skriver :-))
det fatter os almindelige menesker jo ikke meget af :-))
men ud over det de skriver at det skal være nederst i httpd.conf, meen skal der slet ikke stå noget i virtualhost ???
Avatar billede limemedia Nybegynder
17. august 2002 - 14:10 #4
utestet (har ikke en server at teste på), men prøv

Rewritelog logs/rewrite.log
RewritelogLevel 9

RewriteMap      lowercase      int:tolower
RewriteEngine on

RewriteCond      ${lowercase:%{HTTP_HOST}}      ^(www\.|)([^.]+)\.domain\.dk$
RewriteRule      ^(.+)      ${lowercase:%{HTTP_HOST}}$1      [C]
RewriteRule      ^(www\.|)([^.]+)\.hf-online\.com(.*)      /$2$3      [L]

udskift selv domain\.dk med dit eget domæne - lig det i httpd.conf eller .htaccess i roden af dit domæne - du har selvfølgelig stjernealias ikke ? (at du kan skrive hullabulla.domain.dk og stadig komme til din side)

scriptet tager alt før .domain.dk og sætter efter med / altså xxx.domain.dk bliver til www.domain.dk/xxx

/ LJ

PS. Vidste ikke at jeg ikke var et "almindeligt menneske" *gg*
Avatar billede haniball Nybegynder
17. august 2002 - 15:02 #5
Ljweb> ja jeg har selv testet den toturial du linkede til og har skrevet følgende nederst i min httpd.conf
Rewritelog logs/rewrite.log
RewritelogLevel 9

RewriteMap      lowercase      int:tolower
RewriteEngine on

RewriteCond      ${lowercase:%{HTTP_HOST}}      !^$
RewriteCond      ${lowercase:%{HTTP_HOST}}      !^www\.domain\.$

RewriteCond      ${lowercase:%{HTTP_HOST}}      ^(www\.|)([^.]+)\.domain\.dk$
RewriteRule      ^(.+)      ${lowercase:%{HTTP_HOST}}$1      [C]
RewriteRule      ^(www\.|)([^.]+)\.domain\.dk(.*)      /var/www/domain/$2$3      [L]

RewriteCond      ${lowercase:%{HTTP_HOST}}      ^(www\.|)[^.]+\.[^.]+\.hf-online\.com$
RewriteRule      ^(.+)      ${lowercase:%{HTTP_HOST}}$1      [C]
RewriteRule      ^(www\.|)([^.]+)\.([^.]+)\.domain\.dk(.*)      /var/www/domain/$3/$2$4      [L]

meen den kommer med denne fejl når jeg vil starte serveren

Syntax error on line 1082 of /usr/local/apache/conf/httpd.conf:
RewriteCond: cannot compile regular expression '^(www\.|)([^.]+)\.domain\.dk$'

d.v.s denne linie
RewriteCond      ${lowercase:%{HTTP_HOST}}      ^(www\.|)([^.]+)\.domain\.dk$

meen jeg har prøvet en masse men lige meget hjælper det :-((
kan du se noget galt i den ??
Avatar billede limemedia Nybegynder
17. august 2002 - 15:56 #6
du har vel ikke en maskine jeg må lege på ?, det er meget nemmere når man lige kan teste en teori eller to
Avatar billede haniball Nybegynder
17. august 2002 - 16:06 #7
jow selfølgelig har jeg det, hej har den jeg selv bruger.
hvis du smidder din email skal jeg da gerne sende dig ip samt root password hvis det er det du mener ?
Avatar billede limemedia Nybegynder
17. august 2002 - 16:09 #8
lars.jensen@ljweb.com
Avatar billede haniball Nybegynder
18. august 2002 - 10:35 #9
sorry ljweb> men vores isp har en del problemer så vi går offline i tide og utide, og når det sker skifter vi også ip nummer sååå du har nok prøvet forgæves
kunne vi ikke prøve igennem eksperten her, jeg kan jo tjekke det lokalt
Avatar billede limemedia Nybegynder
18. august 2002 - 10:40 #10
har ikke fået mail fra dig endnu ?... jeg leger lidt og prøver at give dig et eksempel
Avatar billede haniball Nybegynder
18. august 2002 - 11:01 #11
hmm det virker ellers underligt, for jeg nåede da at sende dig en email, der gik så dog ikke meget mere end 5 minutter så røg nettet og det kom først her til morgen og det går ned sådan temmelig tit lige her og nu så derfor ville det være dumt at lukke dig ind da du sikkert arldrig når at gæmme dine ændringer og derved arldrig kommer videre.
men smid endelig dine eks op her så tester jeg løs lokalt.
Avatar billede limemedia Nybegynder
18. august 2002 - 13:04 #12
prøv

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST}
RewriteRule ^(.+) %{HTTP_HOST}$1 [C]
RewriteRule ^([^.]+)\.mydomain\.com(.*) http://www.mydomain.com/$1$2 [PT]
Avatar billede limemedia Nybegynder
18. august 2002 - 13:05 #13
udskift mydomain og com med dit domæne :)
Avatar billede haniball Nybegynder
18. august 2002 - 17:06 #14
ok nu giver den så fejl i anden linie
RewriteCond: bad argument line '%{HTTP_HOST}'
Avatar billede limemedia Nybegynder
18. august 2002 - 17:11 #15
står der noget i error_log ?
Avatar billede haniball Nybegynder
18. august 2002 - 17:21 #16
nej det gør der ikke
denne fejl kommer når jeg prøver at starte apache, og det kommer åbenbrat ikke med i log bogen
Avatar billede limemedia Nybegynder
19. august 2002 - 19:31 #17
Nu har jeg siddet og stenet http://httpd.apache.org/docs/misc/rewriteguide.html igennem

Prøv at lege med
-------------------------------------------
Virtual User Hosts
Description:
Assume that you want to provide www.username.host.domain.com for the homepage of username via just DNS A records to the same machine and without any virtualhosts on this machine.
Solution:
For HTTP/1.0 requests there is no solution, but for HTTP/1.1 requests which contain a Host: HTTP header we can use the following ruleset to rewrite http://www.username.host.com/anypath internally to /home/username/anypath: RewriteEngine on
RewriteCond  %{HTTP_HOST}                ^www\.[^.]+\.host\.com$
RewriteRule  ^(.+)                        %{HTTP_HOST}$1          [C]
RewriteRule  ^www\.([^.]+)\.host\.com(.*) /home/$1$2

-------------------------------------------

Jeg har været mange links igennem om emnet, et sted på sslug synes jeg at det lå mellem linierne at det ikke kan gøres udelukkende med mod_rewrite... Måske derfor der "ikke" eksisterer en ærlig forklaring op det.... Kun ovenstående kan jeg finde, og kan ikke få det til at virke på min egen server...

/ LJ
Avatar billede haniball Nybegynder
19. august 2002 - 20:20 #18
Jeg har også selv prøvet det eks du har smit op, og den kom ikke med nogen fejl i opstarten af apache meeen den reagerer heller ikke på det når jeg tester og den skriver heller ikke i rewrite.log :-((
Avatar billede haniball Nybegynder
19. august 2002 - 20:31 #19
oki nu er jeg kommet lidt længere
hvis jeg smidder det i en .htaccess i stedet for at skrive det i httpd.conf
ka jeg få nogle fejl ud :-))
hvis nu skriver http://mappe.domain.dk sker der intet, men skriver jeg www.mappe.domain.dk får jeg en 403 side frem med følgende
You don't have permission to access /tiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggytiggyindex.php on this server.
tiggy er mappenavnet
og mappen eksisterer meen der er ikke nogen index.php men i stedet en index.htm side i den mappe
Avatar billede haniball Nybegynder
20. august 2002 - 10:41 #20
okey nu begynder det sådan stille og roligt at virke, meen ikke helt som jeg gerne ville have det.
hvis jeg skriver www.forum.domain.dk vil den omskrive url til http://domain.dk/forum, det skulle den helst ikke det skulle gerne være sådan at der blev ved med at stå forum.domain.dk dette ville en php kode jo også kunne.
hvis jeg skriver http://forum.domain.dk reagerer den slet ikke, det ville jeg også gerne have til at virke.
hvis jeg skriver www.Forum.domain.dk og sel.f retter mappenavnet fra forym til Forum så virker det heller ikke, der kommer en 404 fejl på denne, det skulle den også gerne kunne.
mon kode som ligger i en .htaccess ser p.t sådan her ud

RewriteEngine on
RewriteCond  %{HTTP_HOST}                ^www\.[^.]+\.domain\.dk$
RewriteRule  ^(.+)                        %{HTTP_HOST}$1          [C]
RewriteRule  ^www\.([^.]+)\.domain\.dk(.*) /var/www/domain/$1

er du stadig med eller har man opgivet ???
Avatar billede limemedia Nybegynder
20. august 2002 - 10:46 #21
fremfor [C] kan du skrive [NC] (not casesensitive)
jeg kan se min egen brøler, jeg havde /var/www/domain til at være relativ til roden, det går ikke...

med dit eksempel, prøv med
RewriteEngine on
RewriteCond  %{HTTP_HOST}                ^[^.]+\.domain\.dk$    [NC]
RewriteRule  ^(.+)                        %{HTTP_HOST}$1          [NC]
RewriteRule  ^([^.]+)\.domain\.dk(.*) /var/www/domain/$1
Avatar billede limemedia Nybegynder
20. august 2002 - 10:46 #22
så burde du ikke have www. foran domænet
Avatar billede haniball Nybegynder
20. august 2002 - 10:55 #23
nej så virker www.domain.dk heller ikke :-((
det måtte den jo meget gerne kunne
men http://forum.domain.dk bliver omskrevet til http://domain.dk/forum
med store bogstaver virker det stadig ikke
Avatar billede limemedia Nybegynder
20. august 2002 - 10:58 #24
sidder og gætter lidt her

RewriteEngine on
RewriteCond  %{lowercase:HTTP_HOST}                ^[^.]+\.domain\.dk$
RewriteRule  ^(.+)                        %{HTTP_HOST}$1          [NC]
RewriteRule  ^www\.domain\.dk(.*) /var/www/domain
RewriteRule  ^([^.]+)\.domain\.dk(.*) /var/www/domain/$1
Avatar billede haniball Nybegynder
20. august 2002 - 11:07 #25
Gætterier er godt :-))
det var sådan jeg fik det bare lidt til at virke :-))
2 sec prøver det lige
Avatar billede haniball Nybegynder
20. august 2002 - 11:11 #26
hmm ok ok den var ikke så god
ALT hvad jeg skriver forand domain.dk havner kun på domain.dk
hverken www.mappe.domain.dk eller http://mappe.domain.dk virker på denne
Avatar billede haniball Nybegynder
20. august 2002 - 11:13 #27
har nu lavet RewriteCond  %{lowercase:HTTP_HOST}                ^[^.]+\.domain\.dk$
om til
RewriteCond  %{HTTP_HOST}                ^[^.]+\.domain\.dk$

så virker http://mappe.domain.dk men ikke med www. forand
Avatar billede limemedia Nybegynder
20. august 2002 - 11:17 #28
skyder igen, to Conditions, én hvis www og en hvis alt andet

RewriteCond  %{HTTP_HOST}                ^www\.domain\.dk$
RewriteRule  ^www\.domain\.dk(.*) /var/www/domain/
RewriteCond  %{HTTP_HOST}                ^[^.]+\.domain\.dk$
RewriteRule  ^([^.]+)\.domain\.dk(.*) /var/www/domain/$1
Avatar billede haniball Nybegynder
20. august 2002 - 11:22 #29
:-)) nix nu virker intet af det :-))
Avatar billede limemedia Nybegynder
20. august 2002 - 11:33 #30
huha hvor det går *gg*
Avatar billede haniball Nybegynder
20. august 2002 - 11:44 #31
ja det er ikke skide fedt
jeg har nu prøvet med det kode du linkede til aller først bare i en .htaccess i stedet for i httpd.conf  og så får jeg en 500 side og i error_log skriver den så følgende
/var/www/domain/.htaccess: RewriteMap not allowed here

hmmm er det noget vi kan bruge ??
Avatar billede haniball Nybegynder
20. august 2002 - 19:13 #32
så nu kom den endelig :-))
jeg har langt om længe fået det hele til at virke som jeg gerne ville have det
det eneste der ikke virker er de store bogstaver i mappenavnene det virker stadig ikke meeen det kan jeg overleve :-))
du skal have tak for hjælpen. uden dig var det sku ikke gået.
måden det kom til at virke på var at eksperimentere med det stykke der var i det link du skrev.
Den artikkel virkede ikke rigtig, der var mange fejl, meen efter nu et par dages forsøg er jeg nu kommet til et godt resultat der virker
du skal have tak for hjælpen mester.
Avatar billede limemedia Nybegynder
20. august 2002 - 19:17 #33
tak for point... må man være så fræk at spørge efter det endelige resultat til evt. eget brug engang ?
Avatar billede haniball Nybegynder
20. august 2002 - 20:15 #34
Ja det må du godt, du får det bare ikke :-))
ej lol sel.f kan du få resultatet.
meen det virkede åbenbart ikke helt som jeg gerne troede det gjorde :-((
www.domain.dk smutter i /var/www/domain/www og det skulle det ikke :-((
den skulle kun i /var/www/domain :-((

2 sec så poster jeg det, jeg skal altså lige have fundet ud af en løsning på mit nuværende problem
Avatar billede haniball Nybegynder
20. august 2002 - 20:17 #35
mit problem er denne linie
RewriteCond      ${lowercase:%{HTTP_HOST}}      !^www\.hf-online.com$
burde den ikke ignorerer alt andet hvis adressen er www.hf-online.com ???
det er nemlig mit roblem
Avatar billede limemedia Nybegynder
20. august 2002 - 20:24 #36
det skulle jo betyde hvad der svarer til en if http_host (i lowercase) er forskellig fra www.hf-online.com så...
Avatar billede haniball Nybegynder
20. august 2002 - 20:28 #37
ja det er det jeg mener
men den reagerer jo bare ikke rigtig på den
Avatar billede haniball Nybegynder
20. august 2002 - 20:40 #38
nå men p.t ser den sådan her ud
Rewritelog /var/www/domain/rewrite.log
RewritelogLevel 9

RewriteMap lowercase int:tolower
RewriteEngine on
RewriteCond ${lowercase:%{HTTP_HOST}} !^$
RewriteCond ${lowercase:%{HTTP_HOST}} !^www\.domain\.dk$

RewriteCond ${lowercase:%{HTTP_HOST}} ^(www\.)([^.]+)\.domain\.dk$
RewriteRule ^(.+) ${lowercase:%{HTTP_HOST}}$1 [C]
RewriteRule ^(www\.)([^.]+)\.domain\.dk(.*) /var/www/domain/$2$3 [L]

RewriteCond ${lowercase:%{HTTP_HOST}} ^([^.]+)\.domain\.dk$
RewriteRule ^(.+) ${lowercase:%{HTTP_HOST}}$1 [C]
RewriteRule ^([^.]+)\.domain\.dk(.*)      /var/www/domain/$1$2 [L]

Det er sådan jeg har det nu, meen som sagt www.domain.dk bliver losset i mappen /var/www/domain/www meen den skal kun i /var/www/domain
kan du eventuelt finde noget der kan rettes ??
Avatar billede haniball Nybegynder
20. august 2002 - 20:43 #39
Det skal forresten lige siges at det kun virker hvis det er inden for <Virtualhost> rammerne for det enkelte domain
hvis man plaserer det i bunden virker det vist ikke
Avatar billede haniball Nybegynder
20. august 2002 - 21:16 #40
undskyld udtrykket men Fuc..... hvor er jeg god :-))
jeg har fundet den sidste rettelse for at gøre det perfekt :-)))))))))

Rewritelog /var/www/domain/rewrite.log
RewritelogLevel 9

RewriteMap lowercase int:tolower
RewriteEngine on
RewriteCond ${lowercase:%{HTTP_HOST}} !^$
RewriteCond ${lowercase:%{HTTP_HOST}} !^www\.domain\.dk$

RewriteCond ${lowercase:%{HTTP_HOST}} ^(www\.)([^.]+)\.domain\.dk$
RewriteRule ^(.+) ${lowercase:%{HTTP_HOST}}$1 [C]
RewriteRule ^(www\.)([^.]+)\.domain\.dk(.*) /var/www/domain/$2$3 [L]

RewriteCond ${lowercase:%{HTTP_HOST}} ^(www\.)domain\.dk$
RewriteRule ^(.+) ${lowercase:%{HTTP_HOST}}$1 [C]
RewriteRule ^(www\.)domain\.dk(.*) /var/www/domain$2 [L]

RewriteCond ${lowercase:%{HTTP_HOST}} ^([^.]+)\.domain\.dk$
RewriteRule ^(.+) ${lowercase:%{HTTP_HOST}}$1 [C]
RewriteRule ^([^.]+)\.domain\.dk(.*)      /var/www/domain/$1$2 [L]

så skulle den være der
helt og aldeles klar til brug
håber du også kan få glæde af den en dag :-))
Avatar billede thulesen Nybegynder
10. januar 2003 - 14:50 #41
Hvordan kan man lave det til en windows server?
Jeg skal have et d: foran biblioteksnavnet, men når jeg gør det prøver den at gå ind på d:/web/usersd: , kan man gøre noget ved det ?
Grunden til at det skal være der, er at php ikke virker uden d: først i biblioteksnavnet...
Avatar billede clausbruuuun Nybegynder
11. juni 2003 - 10:49 #42
Det er en god ide at sætte RewritelogLevel ned til 1 eller 2, da du ellers vil have et enormt overhead jvf. Apache Docs.
Avatar billede clausbruuuun Nybegynder
11. juni 2003 - 11:20 #43
@ haniball: Du er den bedste, det virker som smurt!
Avatar billede jps2mt Nybegynder
13. september 2003 - 18:10 #44
Synes nu ikke jeg kan få det til at virke... :(