Avatar billede Slettet bruger
15. august 2002 - 14:38 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

XHTML 1.0 strict

Det er lige lykkedes mig at lave et site i XHTML 1.0 strict.
Men kan det virkelig være rigtigt at attributten target="_blank" er pillet ud af denne version?
Hvordan kan man omgå problemet - hvis man vil ha' det til at åbne i et nyt vindue?
Avatar billede dmcn Praktikant
15. august 2002 - 14:41 #1
Brug javascript.
onClick="window.open('foo.php','vindue');"
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2002 - 14:43 #2
Det kan da ikke være rigtigt at man er nødsaget til at bruge JavaScript for at åbne i et nyt vindue?!?!?!
Avatar billede dmcn Praktikant
15. august 2002 - 14:47 #3
Jo, det kan det.
En af grundene til at target er fjernet er, at folk i nogen tilfælde ser det som chikane. Er du eks. blind, vil et popupvindue forvirre din skærmlæser meget, og eks. en offentlig institution risikerer anmeldelse for chikane hvis de bruger popupvinduer som en aktiv del af deres navigation.
Avatar billede knast Nybegynder
15. august 2002 - 14:47 #4
jeg prøvede lige at lave en validation på webcafe.dk, og de overholder XHTML standarten 100%

men kigger man i deres koder finder man en chart-counter som først indeholder document.write('kode kode kode...target="_blank" kode kode kode');
men senere kommer der en <noscrip>-kode og der bliver target="_blank" brugt unden problemmer, men om det er fordi den står i en <noscript>-kode skal jeg dog ikke kunne sige, men finder det usansynligt.
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2002 - 14:52 #5
knast > Er det også strict? For jeg tror muligvis target er med i Loose og Trans
Avatar billede janegil Nybegynder
15. august 2002 - 14:52 #6
knast: validatoren validerer nok bare siden som den ser ut FØR skriptet har kjørt. Og skriptet, som det ligger der kodet, er gyldig nok, selv om det skulle føre til at koden blir ugyldig etter at skriptet er eksekvert.
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2002 - 14:54 #7
webcafe.dk's dtd er transitional
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2003 - 08:55 #8
svar?
Avatar billede janegil Nybegynder
29. oktober 2003 - 09:36 #9
n0rmality: Enig i at det er sjikanøst å poppe vinduer. Men å gjøre det med javascript, er jo enda verre. BL.a. at timeglasset forsvinner, og at høyreklikk/open in new window ikke fungerer som den skal. Paradoks: Fordi designeren insisterer på et nytt vindu, kan ikke brukeren få åpnet et nytt.

Med target="_blank" kunne vi håpe på at browserne introduserte høyreklikk/open_in_same_window ?
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2004 - 12:44 #10
n0rmality  > smider du et svar?
Avatar billede dmcn Praktikant
03. februar 2004 - 01:28 #11
Yup. :)