Avatar billede philippe Nybegynder
15. august 2002 - 10:29 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Webserver styresystem (newbie)

Hej,

Jeg planlægger at lave mig en mail/webserver med windows styresystem.

Jeg har en AMD 700 mhz. med 128 mb/ram og 10 Gb harddisk.

Jeg mangler et godt råd om hvilket syresystem, der er mest brugervenligt, og hvordan jeg kommer igang.

/Berthel
Avatar billede rkhdk Nybegynder
15. august 2002 - 10:32 #1
hvis det SKAL være windows, så kommer du ikke uden om Windows 2000 server
Avatar billede easysoft_studios Nybegynder
15. august 2002 - 10:33 #2
Windows 2000 af alle typer er fordelagtigt. De er dyre, men de er bygget med henblik på client / server.
Fx Windows 2000 Server er et godt bud.
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. august 2002 - 10:34 #3
Hvis du har valgt windows, så har du jo valgt styresystem og så er den jo ikke længere, Hvis du vil have en mail server, så kik på www.argosoft.com, de har en fornuftig en. Som web server kan du vælge apache (www.apache.org).
Hvis penge ikke er problemet så vælg exchange til mail og IIS til web, Det er Microsofts egne produkter, men de koster kassen
Avatar billede rkhdk Nybegynder
15. august 2002 - 10:34 #4
men vil anbefale mere RAM da Windows 2000 server kræver minium 128Mb ram.. så kom op på 256 eller 512 ville være godt!
Avatar billede easysoft_studios Nybegynder
15. august 2002 - 10:35 #5
Du kan søge her på eksperten.dk for at komme igang med at sætte din server op med fx IIS. Jeg kan af personlige grunde anbefale at invistere i en router,  da den giver en god sikkerhed på dit netværk.
Avatar billede easysoft_studios Nybegynder
15. august 2002 - 10:37 #6
Jeg følger lige op bufferzone's svar. IIS er en del  af Windows 2000 (Server & Advanced Server), derfor er det eneste udover Windows selv, du skal invistere i Exchange hvis det skal være rigtig prof
Avatar billede easysoft_studios Nybegynder
15. august 2002 - 10:39 #7
IIS er samtidigt meget nemt at arbejde med, har endnu ikke prøvet Exchange.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
15. august 2002 - 10:40 #8
men du skal så invistere i mere RAM..
jeg havde en 350Mhz, med 256Mb ram kørende med Windows 2000 server som webserver og det kørte den perfekt!

men hvis du skal have exchange osv, så synes jeg at du skal op på 256 eller bedre 512Mb Ram
Avatar billede disky Nybegynder
15. august 2002 - 10:43 #9
Glem alt om windows.

Brug lidt tid og installer Linux istedet.

Kræver langt mindre af din hardware, er langt mere stabilt og ikke mindst helt gratis.
Avatar billede benny.dk Nybegynder
15. august 2002 - 10:59 #10
Hvis du vil skifte O.S., så vælg SME server fra http://www.e-smith.org det er en komplet, open source, pakke med styresystem (RedHat Linux), webserver (Apache), mail, gateway, firewall, ftp, dns og og og.

Let at installere, sætte op og administrerer.

Du henter en ISO fil, brænder den på en CD, booter fra CDen svare på nogle spørgsmål (lette) og så er du kørende på ca en 30 min.

Læs mere her (Artikel fra PC World Online):

http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3500 og
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3623

Jeg har endnu ikke hørt om nogen som har fortrudt denne løsning.

Kører fint på den maskine du nævnte.
Avatar billede philippe Nybegynder
15. august 2002 - 15:51 #11
Tak for svarene. Jeg checker lige og vender tilbage.

/Berthel
Avatar billede philippe Nybegynder
16. august 2002 - 14:14 #12
Igen tak for svarene. Jeg har valgt at installere Linux, da den er til at have med at gøre. Tusind tak til alle!

/Berthel