Avatar billede gnikk Nybegynder
14. august 2002 - 19:00 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Cosinus-1

hvordan kan jeg regn med cosinus-1 i javescript?

jeg har lavet det her indtil vider

http://www.gnik.dk/test.html

men skal have den til skal bruge cosninus-1 tilsiste paa resultatet.

saa f.eks. hvis man set A til 2 og B til 4 saa giver resultate 27.

sig til hvis i ikke faarstaar hvad jeg mener
Avatar billede jakoba Nybegynder
14. august 2002 - 19:04 #1
Math.cos( )  returnerer cosinus.

du angiver vinkelen i radianer:

var vinkel = 45;    // 45 grader
alert(  "cosinus til 45 grader er " + Math.cos( vinkel*Math.PI/180 ) );

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
14. august 2002 - 19:07 #2
kikkede på scriptet. hvad har den konstante værdi på 4.5 med noget at gøre?
Avatar billede limemedia Nybegynder
14. august 2002 - 19:17 #3
De matematiske funktioner JS stiller til rådighed er her
http://members.ozemail.com.au/~dcrombie/javascript/chap11.html

Kan du ikke skrive den matematiske formel for hvad du vil opnå
Avatar billede gnikk Nybegynder
14. august 2002 - 19:27 #4
det vil sige jeg ikke kan bruge cosinus-1 i JS ?
Avatar billede limemedia Nybegynder
14. august 2002 - 19:30 #5
et skud fra hoften, er cosinus-1 evt det samme som acos() (inverse cosinus) ?
Avatar billede gnikk Nybegynder
14. august 2002 - 20:45 #6
OOPS sorry jakoba havde ikke noget med formelen at gore. fant en til fejl i den saa nu skulle den passe.

det jeg skal helt prasis er at regn COS (det resulta jeg man faar nu) om til grader (cosinus-1)
Avatar billede gnikk Nybegynder
14. august 2002 - 20:46 #7
4.5 havde ikke noget .............
Avatar billede gnikk Nybegynder
14. august 2002 - 21:14 #8
hvis i der er en maade at bruge sin-1 kan jeg ogsaa brug det some et svar
Avatar billede jakoba Nybegynder
14. august 2002 - 21:19 #9
gnikk >> det vi mangler er at hitte ud af hvad du mener med  -1  der. Hvis du ikke mener andet en at der skal trækkes tallet 1 fra sinus værdien havde du nok gjort det selv, så hvad betyder det?
Avatar billede gnikk Nybegynder
14. august 2002 - 21:27 #10
ok har nogen der har en texas lommeregner ? f.esk. ti30

der er COS paa men hvis man trykker 2an og cos faar man en funktion der hedder cos-1
Avatar billede jakoba Nybegynder
14. august 2002 - 21:38 #11
<script LANGUAGE="JAVASCRIPT">

function btnUdregn_onclick() {
    a = document.Udregn.A.value
    b = document.Udregn.B.value
    c = Math.sqrt((a * a) + (b * b));
        // abc danner en retvinklet trekant
        // a og b er katedrene
        // c er hypotenusen
    d = (((b * b) + (c * c) - (a * a)) / (2 * b * c))
        // hvad er det så d står for ?
    document.all.D.innerHTML=d
    return false
}
</SCRIPT>
Avatar billede gnikk Nybegynder
14. august 2002 - 21:56 #12
det jeg skal find ud af er hvor mange grader A er (mellem  siderne b og c)
hvis a var 2 cm og b var 4 cm saa vil c ca. var 4.47
d bliver saa 0.8944271909999158 (det tal jeg faar nu)

hvis man finder en vinkel maaler fra kan man maale at vinle A er ca. 26 grader tager man COS af det faar man 0.8944271909999158

man kan saa bruge COS-1 til at regn 0.8944271909999158 om til ca. 26 som er det resultat jeg Ønsker at faa vist.

(ved ikke saa meget om JS fik en til at lave det jeg har indtil vider)
Avatar billede jakoba Nybegynder
14. august 2002 - 21:59 #13
Så var det korrekt som ljweb gættede det er acos du vil have.

var vinkelIRadianer = Math.acos( d ); // d skal være imellem 1 og -1.
var vinkelIGrader = 180 * vinkelIRadianer / Math.PI;
Avatar billede gnikk Nybegynder
14. august 2002 - 22:12 #14
kan ikke faa det til at virker

D = Math.acos(((b * b) + (c * c) - (a * a)) / (2 * b * c))
;

og faar nu 0.46364760900080615
Avatar billede jakoba Nybegynder
14. august 2002 - 22:41 #15
du har glemt at konvertere fra radianer til grader.

<HTML>
<HEAD><TITLE>vinkler</TITLE>
<script LANGUAGE="JAVASCRIPT">
function btnUdregn_onclick() {
    var a = document.Udregn.A.value
    var b = document.Udregn.B.value
    var c = Math.sqrt((a * a) + (b * b));
        // abc danner en retvinklet trekant
        // a og b er katedrene
        // c er hypotenusen
    var cosA = b/c
    var vinkelIRadianer = Math.acos( cosA ); // cosA skal være imellem 1 og -1.
    var vinkelIGrader = 180 * vinkelIRadianer / Math.PI;
    document.Udregn.D.value = vinkelIGrader
}
</SCRIPT>
</HEAD>
<BODY>
<form name="Udregn">
Indtast værdi for a: <input type=text name="A"><br>
Indtast værdi for b: <input type=text name="B"><br>
giver værdi for vinkel A: <input type=text name="D"><br>
<input type="button" value="Udregn" onclick="btnUdregn_onclick()">
</form>
</BODY>
</HTML>
Avatar billede gnikk Nybegynder
15. august 2002 - 18:18 #16
mange tak jakoba
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Vi tilbyder markedets bedste kurser inden for webudvikling

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester