Avatar billede muddyw. Praktikant
14. august 2002 - 16:30 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

opsætning af 2 com til bredbåndsforbindelse

Vi har lige fået installeret bredbånd i vores boligforening. Jeg skal have tilsluttet lejlighedens stationære og bærbare com. Mit spørgsmål går på:
1) skal jeg købe en switch eller en hub (vi skal ikke dele filer mellem min com og den bærbare.
2) skal man bruge et netkort til begge com og hvis man skal, hvordan gør man med netkort til en bærbar????
Avatar billede limemedia Nybegynder
14. august 2002 - 16:33 #1
1: til kun to maskiner, en hub
2: netkort til bærbar er oftest et pcmcia kort - evt netkort gennem usb porten.
Avatar billede spiers Nybegynder
15. august 2002 - 13:44 #2
Invister i en SWITCH - det går meget hurtigere, hvis du en dag smækker en 3 eller flere computer på!!
Avatar billede rasmus_bertelsen Nybegynder
15. august 2002 - 22:20 #3
1  Du skal købe en switch, ellers skal begge være tændt konstant, og den er hurtigere.

2  du behøver ikke at bruge et netkort, da man kan få en specielt stik som man kan sætte i usb porten.
Avatar billede muddyw. Praktikant
16. august 2002 - 13:02 #4
Jamen, kan jeg så ikke bare købe en switch og plugge begge com til UDEN at bruge netkort..... de to com skal som sagt ikke snakke sammen, men bare kunne være på Nettet samtidig.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
18. august 2002 - 02:39 #5
rasmus_bertelsen> "Du skal købe en switch, ellers skal begge være tændt konstant, og den er hurtigere."

Hvaaaad? hvorfor skal begge ikke være tændt, hvis det er en switch? og taler du her om et switch eller en switching hub?

jeg vil derimod anbefale, at du anskaffer dig en router, hvis der ikke allerede følger en med til din forbindelse... denne kan bruges til at dele en internetforbindelse ud til et internt netværk... de fleste routere har en indbygge hub/switching hub med en 2-4 porte... så er det ikke nødvendigt at investere i en hub eller lignende.

dlink laver nogle ok routere... du kan få en med indbygget 4-ports switching hub til omkring 1500kr...

du skal bruge et netkort i begge computere... et standard netkort til en 150kr vil være fint til den stationære, mens der findes masser af underlige løsninger til den bærbare, men et pcmcia-kort vil ikke være nogen dårlig løsning.

forskelle på switches, switching hubs og hubs:

hub: al kommunikation bliver broadcastet. pris: 200-500kr (for en lille hub til privat brug)
switching hub: som en hub, bortset fra, at switchen lærer at kende forskel på maskinerne på netværket og kun sender pakker til den tiltænkte modtager. pris: 300-2000kr (for en lille fætter til privat brug)
switch: stor motherfucker, der også lærer maskinerne på netværket at kende og kun sender data til den tiltænkte modtager. derudover er der ofte mulighed for flere forskellige vlans og masser af andre features som private ikke kan bruge til en skid alligevel. pris: 5000-100000kr... ingen grund til at købe en sådan til privat brug...

da prisforskellen på en hub og en switching hub er overskuelig, er der som sådan ingen grund til at købe en hub... kan en switching hub i stedet... ydelsen ved 2 maskiner på netværket er stortset den samme, men så er du bedre rustet til eventuelle udvidelser...
s
Avatar billede thomasledet Nybegynder
18. august 2002 - 02:40 #6
der SKAL være et netkort i begge, for at de begge kan komme på nettet...
Avatar billede thomasledet Nybegynder
18. august 2002 - 02:41 #7
mit råd:

køb et netkort til den stationære.
køb et pcmcia netkort til den bærbare
køb en router

så er du rullende
Avatar billede muddyw. Praktikant
18. august 2002 - 15:57 #8
tak for svaret.... jeg følger Thomas' råd, bortset fra jeg køber en switching hub i stedet for en router, den tror jeg ikke jeg har behov for.
Skal begge maskiner også være tændt med en switching hub??? for den løsning er jeg ikke interesseret i.  Point følger.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
18. august 2002 - 16:10 #9
får du kun een ip-adresse fra din internetudbyder, så skal begge computere være tændt for at de begge kan være på nettet.

ydermere skal den ene af disse computere have to netkort og være sat op til gateway/router.

derfor vil jeg anbefale dig at anskaffe en seperat router, så det kun er denne, der skal være tændt og så kan de to computere være på hver for sig, uden at den anden behøver at være tændt... derudover skal der heller ikke være mere end et netkort i hver af computerne.

hvis du kun ønsker at have det antal computere tændt, som rent faktisk skal bruge til at komme på nettet... og giver din internetudbyder dig kun een ip (det gør de fleste kun, med mindre der er tale om såkaldte familiepakker), så er den enste løsning faktisk at anskaffe sig en router, sådan at det antal computere man har, så kan dele denne ene internetforbindelse...
Avatar billede muddyw. Praktikant
18. august 2002 - 20:00 #10
Har jeg forstået det rigtigt, at jeg med en hub eller switch under ingen omstændigheder kan være på nettet med kun den ene com uden at den anden er tændt , medmindre jeg køber en router???
Avatar billede muddyw. Praktikant
18. august 2002 - 20:01 #11
er der virkelig inden anden løsning??
Avatar billede muddyw. Praktikant
18. august 2002 - 20:01 #12
INGEN
Avatar billede thomasledet Nybegynder
18. august 2002 - 20:11 #13
det er korrekt...