Avatar billede bihieee Nybegynder
13. august 2002 - 23:06 Der er 8 kommentarer

Unix og Linux

Hej Alle sammen igen!

Hvad er forskellen på Unix og Linux???
hver gang jeg læser om F.eks. Linux blander de lige pludselig Unix ind i det osv... Og omvendt!
?????
ps. Jeg vil gerne have et svar der er til at forstå
(ordenligt dansk)... På forhånd TAK!
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
13. august 2002 - 23:08 #1
Avatar billede blyno Praktikant
13. august 2002 - 23:14 #2
Den x-trem korte. Der var en finsk gut som var helt vild med unix og pc'ere - så han lavede sit eget "unix" som kom til at hedde linux.
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
13. august 2002 - 23:34 #3
han havde ikke råd til en ægte unix så han lavede en selv...
Avatar billede blyno Praktikant
13. august 2002 - 23:35 #4
Gutten hed Linus og han kunne li' unix = Linux
Avatar billede bihieee Nybegynder
13. august 2002 - 23:39 #5
Så det er altså nogle lunde det samme!
Avatar billede blyno Praktikant
13. august 2002 - 23:42 #6
Men det er værd at bemærke at Linux er open source - dvs at det er (som udgangspunkt) gratis og der alle kan videreudvilke på det. Hvor Unix koster penge og kildekoden ikke sådan lige er til at opdrive..
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. august 2002 - 11:38 #7
Unix er en standard, der beskriver hvordan styresystemet skal operere. Der findes mange styresystemer, der helt eller delvist lever op til unix standarden f.eks. HP unix, freeBSD, Linux, Berkley, mm. Jeg mener at vide at Linux lever ret godt op til unix standarden, men ikke 100%.

Hvis du vil have de præcise forskelle specificeret foreslor jeg du tilmelder dig teknik mailingslisten på www.sslug.dk og stiller spørgsmålet der, der vil givet være personer der kan svare på det på den liste
Avatar billede thomasledet Nybegynder
18. august 2002 - 02:47 #8
bufferzone... tror du tænker på posix...

unix er et registreret varemærke... så derfor er alle klonerne, det være sig
solaris
*BSD
linux
HP-UX
og en masse andre

IKKE unix... eller... det vil sige... det er de jo så alligevel...

men tjo, man kan vel godt forsvare, at kalde unix for en slags standard... men linux lever vel lige så godt op til "unix-standarden" som alle de andre unix-kloner...