Avatar billede gittemejlhede Nybegynder
09. august 2002 - 10:28 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

syntax error missing operator

strSQL = "SELECT * FROM t_prisforsp WHERE prisforspID=" & id & ";" HER ER FEJLEN

Jeg har et script der hvor man indtaster informationer i en formular. informationerne bliver smidt i en tabel i en db og skal efterfølgende sendes som email via JMail. Når jeg efter at have smidt info i db laver en Response.Redirect("sendPrisforsp.asp?id=" & id & ";")
har den ingen værdi med sig. Hvad gør jeg galt?

(uddrag af prisforspSend.asp)
Dim strSQL

strSQL = "insert into t_prisforsp (kategori, webloesning, beskriv, bidrag, firma, kontaktperson, telefon, email) values ('" & kategori & "', '" & webloesning & "', '" & beskriv & "', '" & bidrag & "', '" & firma & "', '" & kontaktperson & "', '" & telefon &"', '" & email & "');"

    DBconn.execute strSQL

    Response.Redirect("sendPrisforsp.asp?id=" & id & ";")

    DBconn.close

(uddrag af sendPrisforsp.asp)
Dim strSQL, id, RS

id=Request.QueryString("prisforspID")

strSQL = "SELECT * FROM t_prisforsp WHERE prisforspID=" & id & ";"

response.write id
response.end
set RS = DBconn.Execute(strSQL)
Avatar billede cbp Nybegynder
09. august 2002 - 10:31 #1
id=Request.QueryString("prisforspID") i sendPrisforsp.asp skal være:

id=Request.QueryString("id")
Avatar billede easysoft_studios Nybegynder
09. august 2002 - 10:32 #2
hvorfor vil du have ";" på i din SQL?
Avatar billede cbp Nybegynder
09. august 2002 - 10:33 #3
Desuden skal du lige flytte DBconn.close op så den kommer før Response.Redirect da den ellers ikke bliver udført.
Avatar billede easysoft_studios Nybegynder
09. august 2002 - 10:34 #4
jeg vil gætte på at det ; i slutningen af din sql streng, kan give en syntax error
Avatar billede cbp Nybegynder
09. august 2002 - 10:36 #5
; i slutningen af en SQL-streng er tilladt men ikke nødvendig.
Avatar billede easysoft_studios Nybegynder
09. august 2002 - 10:37 #6
med asp?

har kommet til selv at sætte nogle ; i min kode før (jeg arbejder også med Delphi nemlig) og det gav syntax errors
Avatar billede easysoft_studios Nybegynder
09. august 2002 - 10:40 #7
det har du ret i, ; gør ingenting.

men har svært ved at tro at id værdien kan have noget at sige omkring syntax error
Avatar billede cbp Nybegynder
09. august 2002 - 10:44 #8
Eftersom gittemejlhede overfører id i som "id" i querystringen fra prisforspSend.asp og forsøger at modtage den som "prisforspID" må id i sendPrisforsp.asp være tom. Dermed bliver SQL'en som bliver sendt til databasen SELECT * FROM t_prisforsp WHERE prisforspID=; og det er nu en syntaksfejl i min bog :-)
Avatar billede coltau Juniormester
09. august 2002 - 10:44 #9
Response.Redirect("sendPrisforsp.asp?id=" & id & ";")

Hvis "id" i ovenstående linie skal indeholde "id" på nyindsatte record skal du ændre sql-sætningen, der indsætter recorden til dette:

Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
strSQL = "Select * From t_prisforsp"
rs.Open strSQL, Conn, 1, 3 ' adOpenKeyset, adLockOptimistic

rs.AddNew
rs("kategori") = kategori
rs("webloesning") = webloesning
rs("beskriv") = beskriv
rs("bidrag") = bidrag
rs("firma") = firma
rs("kontaktperson") = kontaktperson
rs("telefon") = telefon
rs("email") = email
rs.Update

' derefter kan du bruge denne linie:

Response.Redirect("sendPrisforsp.asp?id=" & RS("id"))