Avatar billede ingolf Nybegynder
08. august 2002 - 13:13 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

betinget formatering

Hvordan omsættes nedenstående til computersprog?:

Hvis feltet [tidspunkt1](med dato og klokkeslet) i en formular er 24 timer ældre end tidspunktet nu (pc'erens tidsindstilling) og feltet [tekst1] har værdien x skal feltet [tidspunkt1] farves lyserød, og
hvis feltet [tidspunkt1](med dato og klokkeslet) er 36 timer ældre end tidspunktet nu (pc'erens tidsindstilling) og [tekst1] har værdien x skal feltet [tidspunkt1] farves mørkerød.
Avatar billede mugs Novice
08. august 2002 - 13:37 #1
Dim lngRed As Long, lngYellow As Long, lngBlack As Long, lngWhite As Long
lngRed = RGB(255, 0, 0)
lngYellow = RGB(255, 255, 0)
lngBlack = RGB(0, 0, 0)
lngWhite = RGB(255, 255, 255)
If tidspunkt1 > Now + 1 And tekst1 = "x" Then
tidspunkt1.Forecolor = lngRed
End if

Du justerer farven ved at rette i tallene i parantes.
Nb.: Koden er ikke afprøvet.
Avatar billede mugs Novice
08. august 2002 - 13:51 #2
Denne er afprøvet i Access97 og fungerer:

Private Sub felt1_BeforeUpdate(Cancel As Integer)
Dim lngRed As Long, lngYellow As Long, lngBlack As Long, lngWhite As Long
lngRed = RGB(255, 0, 0)
lngYellow = RGB(255, 255, 0)
lngBlack = RGB(0, 0, 0)
lngWhite = RGB(255, 255, 255)
If dato > Date + 1 And felt1 = "x" Then
dato.ForeColor = lngRed
Else:
dato.ForeColor = lngBlack
End If
End Sub

Til dit andet spørgsmål (36 timer), skal du blot ændre tallet 1 til 1,5, og justere farven.
Bemærk dog, at felt1 skal have værdien x og ikke andet. her er det et tekstfelt, er det et numerisk felt, skal du undlade "".
Avatar billede ingolf Nybegynder
08. august 2002 - 14:09 #3
Jeg har vist ikke været helt konkret nok i mine betingelser ovenfor.
Mellem 24 og 36 timer skal farven være lyserød. Over 36 timer skal farven være mørkerød.

Det er nyt område for mig. Hvilket af tallene skal ændres for at ændre fra lyserød til mørkere rød?
Avatar billede mugs Novice
08. august 2002 - 14:27 #4
RGB > Red Green Blue
I linien:
lngRed = RGB(255, 0, 0)
har du 100% indhold af Red og 0% af henholdsvis Green og Blue. Hvis den røde farve skal være svarege kan det se sådan ud:

lngRed = RGB(150, 0, 0)

Du kan selvfølgelig også tilsætte lidt mere Green eller Blue ved at justere disse tal.
Avatar billede mugs Novice
08. august 2002 - 14:47 #5
Prøv denne. Jeg synes ikke, at der er nogen klar synlig farveskift, så i denne har jeg gjort teksten i datofeltet fed, hvis indholdet et større end 36 timer fra nu:

Dim lngRed As Long, lngYellow As Long, lngBlack As Long, lngWhite As Long
lngRed = RGB(255, 0, 0)
If dato > Date + 1 And dato < Date + 1.5 And felt1 = "x" Then
dato.ForeColor = lngRed
Else:
dato.ForeColor = lngBlack
End If
lngRed = RGB(255, 0, 0)
If dato > Date + 1.5 And felt1 = "x" Then
dato.ForeColor = lngRed
dato.FontBold = True
Else:
dato.ForeColor = lngBlack
dato.FontBold = False
End If
Avatar billede nih Novice
08. august 2002 - 15:28 #6
du skal markere den box som skal have betinget formatering.
formater - betinget formatering
vælg i første combo 'udtrykket er'
og så skriver du din betingelse:
(([tidspunkt1]+1) < date()) AND ([text1] = "x")

Niels
Avatar billede nih Novice
08. august 2002 - 15:29 #7
Hi Mugs

Acc 2000 :)
Avatar billede mugs Novice
08. august 2002 - 15:32 #8
hi nih

Acc 2000 > Så avanceret er jeg ikke. Har rigelig at gøre med 97, for at holde dig bag mig :0)
Avatar billede nih Novice
08. august 2002 - 15:38 #9
ingolf->

du laver bare en betingelse mere:
betingelse 1:
    ([tidspunkt1] BETWEEN (NOW()-1) AND (NOW - 1.5)) AND ([text1] = "x")

Ps den sidste er uprøvet - men prøv selv, håber du kan se fremgangsmåden

Niels
Avatar billede mugs Novice
08. august 2002 - 15:40 #10
nih > NOW() -1, er det ikke igår?
Avatar billede nih Novice
08. august 2002 - 16:01 #11
jo, tidspunkt skal være imellem igår og igår-½.

Er det ikke rigtigt ??
Avatar billede mugs Novice
08. august 2002 - 16:07 #12
nih > YES - jeg har vendt det på hovedet. det er sgu ikke første gang jeg klokker i det med If.. Then.. - Nå men man kan jo ikke vinde hver gang. Er du på arbejde, eller skal du? så vidt jeg husker er det noget med lange nattevagter.

ingolf > Min kode skal være Date -1.
Avatar billede nih Novice
08. august 2002 - 16:13 #13
12 til 20  :O((((((
Avatar billede mugs Novice
08. august 2002 - 16:31 #14
12 til 20 er jo småting. Jeg tager 24 efterfulgt af en normal arbejdsdag. Men så kan vi godt sove 5-6 timer, så det er luksus.

Men jeg har et bijob, hvor vi 13 timers nattevagt. Og det kan være i Kolding, Esbjerg eller hvor der nu er brug for os. så det er mange gange op kl. 03:00, og ikke hjemme før omkring 19:30, og så på den igen næste dag. Det er lidt af en tørn.
Avatar billede nih Novice
08. august 2002 - 16:35 #15
Jah - jeg ved nu ikke.
21 dages vagter i streg: 7*12 timer / 7*6 timer og her til sidst 7*8 timer.

Jeg har også lige været oppe og slå i bordet
Avatar billede nih Novice
08. august 2002 - 16:35 #16
Hvor går/sidder du vagt ??
Avatar billede mugs Novice
08. august 2002 - 16:37 #17
En enkelt vagt på 12 eller 8 timer er jo ikke noget. Men efter 21 dages vagter uafbrudt kan man nok trænge til 1 fridag eller 2, og så er det ligegyldigt hvor lange vagterne er.
Avatar billede mugs Novice
08. august 2002 - 16:39 #18
Arbejder på Skrydstrup til daglig, i fritiden for Falck, for det meste i storcentret, som vist er i dit nabolag.
Avatar billede nih Novice
08. august 2002 - 16:50 #19
Ja - TreFor i Kolding.

Det er måske dig, der kommer og piller edderkoper ud af vores tyverialarmer.
Avatar billede mugs Novice
08. august 2002 - 16:53 #20
Nej dog ikke - det er montørerne, og de har travlt i denne tid. Jeg arbejder udelukkende som servicevagt, fastvagt, værdi o.s.v. I de sidste par år udelukkende i Storcentret. Så hvis du ser en lille, småfed ældre distingveret vagt, så hils lige på.
Avatar billede nih Novice
08. august 2002 - 16:57 #21
OK ;-)
Avatar billede nih Novice
08. august 2002 - 16:58 #22
Du skal kigge efter en stor, ung, flot, muskuløs fyr
Avatar billede mugs Novice
08. august 2002 - 17:00 #23
Det er ikke lige det jeg kigger mest efter. Men kigget bliver der - der går sgu meget ubrugt rundt deroppe!!!!
Avatar billede mugs Novice
08. august 2002 - 17:01 #24
Har du en e-mail, så skal jeg fortælle dig en historie fra det virkelige liv.
Avatar billede ingolf Nybegynder
08. august 2002 - 17:03 #25
Tak for indsatsen ovenfor. Jeg får dessværre nok først tid til at afprøve det om en uges tid idet jeg skal udenlands næste uge.
Avatar billede nih Novice
08. august 2002 - 17:04 #26
nih@tre-for.dk
Avatar billede nih Novice
08. august 2002 - 17:08 #27
ingolf -> Sorry vi har spammet dit spm.
Avatar billede ingolf Nybegynder
31. august 2002 - 15:55 #28
nih
Virker fint. Her er pointene.
Avatar billede bilbo-sekker Nybegynder
01. november 2002 - 20:55 #29
nu har jeg siddet her og læst jeres kommentarer omkring lange vagter;
slå lige denne her; nu har jeg haft vagt  24/7 siden 8/8-02 ovenikøbet i Haifa ,men jeg har også et problem ang. access97 vs windows-xp; hvis jeg starter en ny base lader det sig ikke gøre at programmere i f.eks. i en formular; jeg får lov til at taste ca. 5-6 karakterer så lukker access simpelhen bare ned. Hvis jeg derimod bruger eksempelbasen Northwind så kan det godt lade sig gøre at programmere, men så løber jeg ind i det problem at hvis jeg bruger komponeten 'Currentdb' så får jeg fejlmeddelse '429' activex kan ikke oprette objektet og så er jeg jo lige vidt. Er der nogen der kan hjælpe mig med det?
>bilbo
Avatar billede mugs Novice
01. november 2002 - 21:09 #30
Jeg tror ikke, at din Office-pakke er korrekt installeret.
Hvilket styresystem bruger du?
Har du installeret både Office97 og 2000?
Avatar billede mugs Novice
01. november 2002 - 21:10 #31
Af en tidligere kommentar kan jeg forsdtå, at du bruger Access2000. Hvor kommer 97 ind i billedet?
Avatar billede bilbo-sekker Nybegynder
01. november 2002 - 21:31 #32
ok jeg skylder en forklaring:
mit OS er XP-pro : min Office er XP-Standard.
Mit problem er at de opgaver jeg har skal være kompatible med
Access97; derfor har jeg installeret Acess97, jeg har iøvigt ikke adgang til Access2002 og min Access2000 er korrumperet og son nævnt er jeg pt i Haifa og har ikke adgang til mine cd-er: derfor.
det er muligt at installationsrækkefølgen er forkert, men i såfald, hvordan skal den så være
>bilbo
Avatar billede mugs Novice
01. november 2002 - 21:37 #33
Hvis du laver en db i XP, er den ikke "bagud kompatibel mend 97". Af samme grund bruger jeg stadig 97 herhjemme, men xp på arbejdet. Jeg har så sent som i dag konverteret en række små db fra 97 til xp, og får en meddelelse, at jeg ikke længere kan dele db med 97-brugere.

Jeg har dårlig erfaringer med at installere både 97 og 2000 på samme maskine, selvom jeg kan erindre, at et par brugere her på eksperten med held har gjort det.

I din situation ville jeg formattere, og nøjes med 97 der altid kan konverteres til nyere versioner. Men det er jo ikke meget værd når du sidder i langbordistan uden CD.
Avatar billede mugs Novice
01. november 2002 - 21:39 #34
Men du kommenterer jo et gammelst spørgsmål. Måske var det en ide at oprette et nyt med en mere retvisende titel.
Avatar billede bilbo-sekker Nybegynder
01. november 2002 - 22:08 #35
du har sikkert ret; det var måske en ide, jeg er en fattig mand og har ikke råd til rutte med mine point; og så ikke flere kommentarer fra min side. Giv meg lige en time eller to til at formulere mit problem så alle kan forstå det.
>bilbo