Avatar billede mbl Novice
07. august 2002 - 12:54 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

tekst til hyperlinks

Er det er en mulighed for at man kan tage indholdet fra en tekstfil "xxx.txt" og lægge denne tekst ind på en webside som hyperlinks.
Avatar billede schaefner Juniormester
07. august 2002 - 12:55 #1
<a href="link.html">Alt din tekst</a> ?
Avatar billede mik789 Nybegynder
07. august 2002 - 13:07 #2
<a href="mintekst.txt">Se min tekst</a>

Hvis man så klikker på linket vil det åbne en dialogboks hvor folk kan bestemme om de vil se filen eller den skal downloaedes. Er det det, du mener?
Avatar billede mbl Novice
07. august 2002 - 13:19 #3
Ja/nej jeg har kun behov for at se filen. Det skal til en webside lokalt på mit netværk hvor man kan se diverse PDF filer med beskrivelser. Nu skriver du "mintekst.txt" er det stien til filen.
Avatar billede mik789 Nybegynder
07. august 2002 - 13:25 #4
Mener du sådan en slags preview? Det er noget andet som jeg ikke lige ved hvordan man kan lave. "mintekst.txt" er bare et eksempel på et navn. De bestemmer jo selv hvad den skal hedde og hvor den ligger. Men hvis det virkelig er en .txt fil (dvs. en ASCII fil der kan åbnes f.eks. i Windows notepad), så skal den have "efternavnet" .txt
Avatar billede mbl Novice
07. august 2002 - 13:30 #5
Ja det er korrekt at kalde det for et preview af filens indhold. Men det er for at lette vedligeholdelsen at jeg vil lægge alle filnavne ned i en fil fra notepad og så hente den ind og lave link til disse i websiden.
Avatar billede mik789 Nybegynder
07. august 2002 - 13:39 #6
Jeg er muligvis tungnem, men du må prøve at konkretisere lidt mere præcis hvordan du vil have det skal virke. Hvad skal vises på websiden, når man går ind på den? Hvis det er en liste med links, hvad skal de enkelte links da åbne?
Avatar billede picment Nybegynder
07. august 2002 - 15:18 #7
Okay - du vil gerne læse links fra en .txt fil ind i et HTML dokument - og samtidigt gøre disse links klikbare? Altså bruge dit .txt-dokument som en meget simpel database?

Så skal du bruge en eller anden serverside scripting-ting, såsom ASP/PHP.
Før jeg klogskider den udi filesystemobjects og så videre, så fortæl lige om dette er hvad du vil.
Avatar billede picment Nybegynder
07. august 2002 - 15:22 #8
Det er forøvrigt muligt man kan gøre det clientside med VBscript eller javascript - jeg ved bare ikke hvordan.
Avatar billede mbl Novice
07. august 2002 - 15:26 #9
picment 15:18:53:  Det er nemlig helt korrekt.
Avatar billede picment Nybegynder
07. august 2002 - 16:23 #10
Okay :)
Så kan du gøre sådan her med ASP/VbScript - serverside (kræver at du har en server)

<%
Set fs = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set wfile = fs.OpenTextFile(Server.MapPath("myfile.txt"))
do while not wfile.AtEndOfStream
link=wfile.readline
response.write "<a href='" & link & "'>" & link & "<br>"
loop
wfile.close
Set wfile=nothing
Set fs=nothing
%>
Avatar billede mbl Novice
07. august 2002 - 17:13 #11
Til picment: Først tak for den tålmodighed der udvises, det virker lige efter hensigten.