Avatar billede chris18 Nybegynder
29. august 2000 - 21:27 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

insert i MySQL

Hej gruppe,

Jeg har lavet en tabel i min database, der er som følger:
\"CREATE TABLE beskedsystem ( id tinyint(4) DEFAULT \'0\' NOT NULL AUTO_INCREMENT,  navn varchar(20),  dato varchar(10),  besked varchar(255),  PRIMARY KEY (id),  UNIQUE id (id))\"

men når jeg kører det følgende script, vil det ikke indsætte oplysninger i min tabel. Er der nogen der kan sige mig hvad jeg gør galt????

<?php

$navn = \"christian\";
$dato = \"290800\";
$besked = \"Hejsa\";
$databasenavn = \"beskedsystem\";

$ins = \"INSERT INTO beskedsystem (besked, dato, navn) VALUES(\'$besked\',\'$dato\',\'$navn\')\";

$db = mysql_connect (\"localhost\", \"root\");
print (\"Tilsluttet til host!\");
print \"<br>\";

mysql_select_db( $databasenavn , $db );

if (!mysql_query($ins, $db)) {
print \"Der kunne ikke insættes oplysninger i databasen :-(\";
exit();
}

$result = mysql_query(\"SELECT * FROM beskedsystem\",$db);
printf(\"Navn: %s<br>\\n\", mysql_result($result,0,\"navn\"));
printf(\"Dato: %s<br>\\n\", mysql_result($result,0,\"dato\"));

?>

På forhånd tak for hjælpen
Avatar billede jd Nybegynder
29. august 2000 - 21:35 #1
er det ikke fordi du ikke kører $ins? -du har kun en if-sætning der tjekker...
Hvis du nu skifter dette:

if (!mysql_query($ins, $db)) {
print \"Der kunne ikke insættes oplysninger i databasen :-(\";
exit();
}

ud med dette:

$query = mysql_query($ins) or die (mysql_error());
if (!$query) {
print \"Der kunne ikke insættes oplysninger i databasen :-(\";
exit();
}

-bare en idé...

/Jon@z
Avatar billede steffen Nybegynder
29. august 2000 - 21:36 #2
Er det en tilfældighed, eller har du virkeligt kaldt både din database og din tabel for \"beskedsystem\"?
Avatar billede doeleman Nybegynder
29. august 2000 - 21:38 #3
Det er lidt lettere at debugge, hvis du får nogle fejlbeskeder!

Skriv f.eks.:
$db = mysql_connect(\"localhost\", \"root\") or die(mysql_error());
if ($db) {
  print \"Tilsluttet til host!<br>\";
}

og ret ligeledes
mysql_select_db($databasenavn, $db) or die(mysql_error());
og
mysql_query(.....) or die(mysql_error());

På den måde får du nogle fejlbeskeder, der måske kan give dig et hint om, hvad der er galt.
Avatar billede chris18 Nybegynder
30. august 2000 - 11:06 #4
Tak for hjælpen, nu fungerer det, jeg skiftede if-sætningen ud med det foreslåede. Men fejlen var faktisk at jeg havde skrevet det forkerte databasenavn som steffen kommenterede, hvor dum kan man være :-)
Avatar billede steffen Nybegynder
30. august 2000 - 17:34 #5
Kun med hjernen ser man rigtigt, det vigtige er skjult for øjet .. eller hvordan det nu var ham der prinsen sagde :-)