Avatar billede tax Nybegynder
06. august 2002 - 09:44 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Er JSP gratis

Jeg skal genskrive en webside fra bunden og er i tvivl om jeg skal fortsætte med PHP og MySQL eller jeg skal til at se på JSP.

Hvad er fordele og ulemper?
Avatar billede =maddog= Nybegynder
06. august 2002 - 09:51 #1
JSP er gratis
JSP bygger på Java
JSP udviklingsværktøjer er gratis (nogle af dem :-)
JSP er objektorienteret
JSP understøtter bestemt også MySQL gennem JDBC og desuden JDBC/ODBC bridge.
Avatar billede tax Nybegynder
06. august 2002 - 09:57 #2
Er det til at finde ud af installere på en linuxboks?
Avatar billede =maddog= Nybegynder
06. august 2002 - 10:01 #3
Skulle jeg bestemt mene. Jeg formoder du taler om en server, og Resin er en glimrende server, der er gratis under udvikling.
Avatar billede tax Nybegynder
06. august 2002 - 10:02 #4
Det skal jeg lige undersøge
Avatar billede =maddog= Nybegynder
06. august 2002 - 10:09 #5
jeg ligger lige et svar. du kan vente på de to hajer disky og r9, der sikkert kan yde kvalificeret assistance vedr. installering, men jeg formoder at det blot er en tar.gz pakket rpm du skal finde og installere.
Avatar billede kichian Nybegynder
06. august 2002 - 10:29 #6
Som maddog skriver, så er Resin gratis under udvikling. Derfor bør du nok hellere bruge apache/tomcat kombinationen fra starten.
Avatar billede =maddog= Nybegynder
06. august 2002 - 10:35 #7
tomkat hedder den (mærkeligt nok) og er fra jakarta.
Avatar billede kichian Nybegynder
06. august 2002 - 10:45 #8
Avatar billede =maddog= Nybegynder
06. august 2002 - 10:49 #9
hhmmmm. ups da også. hvor h*lved har jeg fået ind i bøttet at den skulle hedde tomkat?
Avatar billede flse Nybegynder
06. august 2002 - 13:05 #10
PHP fordele:
- udbydes af de fleste webhoteller
- performer godt (specielt sammen med linux og mysql)

JSP fordele:
- performer endnu bedre end PHP, da en JSP side bliver oversat første gang den kaldes.
- JSP er en del af Java/J2EE, og giver dermed adgang til en række (oftest) gratis klasser/funktioner
- JSP kan udbygges med tag-libraries som f.eks. Struts, så du stort set kan fjerne synlig kode fra selve JSP siden

Nå ja, jeg hælder nok mest til JSP, men det er altså lidt tungere at komme igang med og sætte udviklings/driftsmiljø op end ved PHP. Men sådan er det jo tit, fleksibilitet koster.

Iøvrigt bør du IKKE benytte JDBC/ODBC bridge da den indeholder adskillige kendte bugs/quirks, men benytte en JDBC driver specielt til databasen (medmindre man kører Access... men igen, taler vi databaser eller ej *Ss*)
MySQL har en tilhørende (gratis) JDBC driver (i version 1.2c p.t.)
Avatar billede henryvest Nybegynder
14. august 2002 - 18:12 #11
Hvad er det for en driver du taler om? Den der henvises til på MySQL's hjemmeside hedder Connector/J og er i version 3.0.0beta, eller 2.0.14 (stabil version). Connector/J er i øvrigt den der tidligere hed mm.mysql.
Avatar billede flse Nybegynder
15. august 2002 - 07:40 #12
Det er Connector/J version 2.0.14 jeg tænkte på (var ikke klar over at den havde skiftet navn), og tidligere henviste de til en anden site, da de ikke selv havde den seneste version. Men 2.0.14 fungerer upåklageligt.
Avatar billede disky Nybegynder
26. august 2002 - 13:08 #13
tax:
Du må endelig IKKE begå den fejl at bruge Tomcat, det er et virkeligt dårligt produkt.

Download istedet Resin fra www.caucho.com og brug det i stedet.
Langt bedre performance, legende let at configurere, performer temmeligt godt.
Avatar billede flse Nybegynder
26. august 2002 - 15:25 #14
Tomcat har den fordel at det er GRATIS, mens der skal betales for Resin hvis der er til noget der bare ligner kommercielt brug.

Selv benytter jeg Orion Application Server (www.orionserver.com), som er en fuld J2EE server. Orion er dog ligesom Resin ikke gratis ved kommercielle løsninger.
Avatar billede disky Nybegynder
26. august 2002 - 15:39 #15
flse:
Det er tilgengæld også den eneste fordel Tomcat har, og holder man det op i forhold til alle ulemperne, er prisen for Resin extremt billg.
Tomcat lider af typiske open source fejl, nemlig dårlig brugervenlighed (configuration) og endnu dårligere dokumentation.
Disse ting er der taget hensyn til i kommercielle produkter.
Avatar billede flse Nybegynder
26. august 2002 - 17:04 #16
disky:
Vi er helt enige, og jeg benytter som sagt også Orion bl.a. fordi den tidligere er blevet målt som markedets hurtigste J2EE server samt flere andre grunde. MEN hvis man ønsker sig en gratis JSP server, så er udvalgte ikke så stort, og begrænser sig mere eller mindre til Tomcat.
Avatar billede ronja7 Nybegynder
01. oktober 2002 - 15:05 #17
Hvor skal man så få hostet sine applikationer hvis man ikke har muligheden for at sætte en server op selv?

jsp-hotel.dk er en kende dyrt synes jeg, og det kan vel ikke passe at de er de eneste der udbyder det i dk?
Avatar billede disky Nybegynder
01. oktober 2002 - 15:12 #18
der er et andet webhotel i danmark, men jeg kan ærligt talt ikke huske hvem det er.

Problemmet med JSP er at 99.99% af alle udbydere i dag tror at php dækker alles behov, de har ganske enkelt ikke erfaring med JSP, og tilbyder det derfor ikke.

jsp-hotel.dk vil jeg fraråde, da de kører tomcat, og ikke altid er lige seriøse.

Der findes en amerikans website der hedder noget med www.cgi og noget jeg selvfølgelig ikke kan huske, de tilbyder gratis JSP hosting.
Avatar billede =maddog= Nybegynder
01. oktober 2002 - 16:49 #19
Det grundlæggende problem er også at JSP er og var klart det bedste til store enterprice løsninger, og derfor var den profil der kendetegnede JSP kunder gerne firmaer med penge på lommen. Jeg ser dette i kontrast til ASP og PHP der er/var mindre programmeringstungt til små opgaver.
JSP er nu så veludviklet og servermoduler så billige at jeg formoder vi ligger i en dødvandsperiode, hvor mindre hostingfirmaer begynder at lugte et potentiale i et uudnyttet marked af mindre sites lavet i JSP.
Jeg afventer MCS2 med længsel. MCS er et godt og gratis test-site, men er ikke bygget til at håndtere de 10000er af brugere der efterhånden strømmer til. Det er under ombygning og bliver snart suppleret med en professionel hosting.
Hvis du vil teste er det et bravo sted, men jeg ville ikke selv bruge det til hosting. (Da jeg er på SU er det desværre en midlertidig nødvendighed)
Adressen er:
www.mycgiserver.com
Avatar billede disky Nybegynder
01. oktober 2002 - 17:00 #20
tak maddog, lige den side jeg tænkte på
Avatar billede =maddog= Nybegynder
01. oktober 2002 - 17:13 #21
De agter at bygge deres eget elkraftværk til MCS2 clusteren!! De er sørme ikke kede af det. Men de har også været det eneste firma der har turdet spænde sig af med gratis JSP lige siden det blev introduceret tror jeg. De startede vist med at hoste Servletter og PERL/CGI så man må sige de har know-how at falde tilbage på.
Der er også bare helt ustyrlig mange brugere. Langt flere end noget tilsvarende jeg kan komme på.