Avatar billede rasher Nybegynder
27. august 2000 - 18:37 Der er 2 løsninger

Læs sidste linje

Opgaven er følgende: Indlæs sidste linje af en fil til en variabel.

$fil = file($filename);
$nr = sizeof($fil);
$sidstelinje = $fil[$nr];

gør sådan set tricket, men så bliver hele filen læst ind i et array, og hvis nu filen er på et par MB ka\' det jo hurtigt blive tungt at arbejde. Jeg har det på fornemmelsen at løsningen ligger i fopen() og fgets(), men har ikke kunne brygge noget sammen.

Nogen forslag?

TIA Rasher
Avatar billede razor Nybegynder
27. august 2000 - 22:13 #1
// Ikke testet!
$fp = fopen($filename);
while ($input = fgets($fp,10000)) {
  // do nothing
}
print $input;
Avatar billede jinxed Nybegynder
04. september 2000 - 17:13 #2
Hvis filen er stor og du ved hvor lang en linie max er kan du bruge følgene:

$MAX_LINE_LENGTH=1000;
$fp=fopen($filename , \'a+\');
fseek($fp , $MAX_LINE_LENGTH+2 , SEEK_END );
while($input = fgets($fp,$MAX_LINE_LENGTH)){}
echo $input;