Avatar billede carindex Nybegynder
31. juli 2002 - 12:02 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Surfe på sites man selv hoster bag egen router

Hej,

Jeg har anskaffet mig en router og hoster selv et par sites. Dette fungerer også fint men jeg er bare ret irriteret over at jeg så skal skrive servernavn/ip for at browse de sites jeg selv hoster. Skriver jeg et domænenavn forsøger browseren at logge på routeren.

Så vidt jeg ved kan man ikke via lmhosts pege på underbiblioteker eller?

Altså internt vil jeg gerne have et domæne (http://www.domæne.dk) til at pege på  http://servernavn/subdir/subdir

Hvordan kan jeg løse problemet?

P.s. serveren er en Windows 2000 Advanced Server
Avatar billede Noone Nybegynder
31. juli 2002 - 12:21 #1
Lav en hosts fil på den maskine du sidder ved, i den skriver du noget i stil med:

10.0.1.1  www.domain.dk
10.0.1.1  www.andetdomain.dk

og så vidre...

I windows 9x og ME skal file ligge i c:\windows
I XP i c:\windows\system32\drivers\etc

Den må IKKE ha' et efternavn som .txt eller noget andet mystisk.
Avatar billede carindex Nybegynder
31. juli 2002 - 12:25 #2
jeps men problemet er bare at den ikke skal pege direkte til ip adressen men et underbibliotek altså noget a la:

10.0.1.1/dir/domænenavn/  www.domain.dk
Avatar billede Noone Nybegynder
31. juli 2002 - 12:33 #3
Nej!

Den skal bare pege på IP hvis du har sat din server korrekt op.

IE sender er request der ligner det her (Der er kun de vigtigste linjer)

GET / HTTP/1.1
Host: www.domain.dk

Og det er derfor totalt ligegyldigt hvilken IP din server bliver kontaktet på. Prøv at gøre det som jeg forslår... Det virker fint for mig derhjemme.
Avatar billede carindex Nybegynder
31. juli 2002 - 12:51 #4
Ok,

Du har ret og det er også logisk nok. Men nu er problemet så at det jeg angiver i lmhosts filen ikke gælder hvis domænet faktisk findes...

altså angiver jeg
10.0.1.1  www.jubii.dk

så kommer jeg ind på jubii...

hvis jeg angiver
10.0.1.1  www.bentjubiiellernoget.dk

så virker det fint
Avatar billede carindex Nybegynder
31. juli 2002 - 12:54 #5
hov jeg bummede... jeg har ændret lmhosts filen og ikke hosts...

Tusind takker :-)

lav lige et svar så jeg kan komme af med mine point ;-)
Avatar billede Noone Nybegynder
31. juli 2002 - 12:58 #6
Ej, mit point regnskab så fint ud indtil jeg fik smidt et svar et sted, nu har jeg tjent 8 point :(
Avatar billede carindex Nybegynder
31. juli 2002 - 13:04 #7
hehe ok, men tusind tak for hjælpen i alt fald ;-)
Avatar billede carindex Nybegynder
31. juli 2002 - 13:05 #8
;-)
Avatar billede Noone Nybegynder
31. juli 2002 - 13:06 #9
Og så lige hvis der er nogle der kigger forbi senere, jeg er 99% sikker på at hosts filen i win2000 og NT 4 skal ligge samme sted som på XP
Avatar billede goulduck Nybegynder
01. august 2002 - 21:04 #10
Du kan også sætte din router korrekt op! :)
Avatar billede carindex Nybegynder
01. august 2002 - 23:50 #11
Fortæl fortæl....
Avatar billede Noone Nybegynder
02. august 2002 - 00:23 #12
goulduck > Ikke hvis det ikke er en Cisco 67X hvor NAT ikke virker helt normalt... Normalt er NAT på WAN interfacet, men alle normale routere kan godt finde ud af, at hvis et request er til deres WAN IP så skal det stoppe i routeren. Cisco 67x'eren sender det til centralen, der smider det retur, og derfor vil man kunne se sine sider med WAN IP'en hvis man er bag en Cisco 67x'er der natter
Avatar billede goulduck Nybegynder
02. august 2002 - 06:38 #13
chanoa> Det var da sjovt, jeg sidder med Cybercity ADSL med en Cisco 677. Jeg kan godt se alle mine hjemmesider hosted. :)

Desuden skriver du 2 modstriedende ting - først siger du at man ikke kan med en Cisco 677 (lyder sådan) og bagefter siger du at man kan, men at man ryger ud på WAN interfacet.

Men tilbage til spørgsmålet....

Hvis den ene nat entry ser sådan ud:
set nat entry add 10.0.0.5 80 217.157.13.13 80 tcp

Skal den anden nat entry se sådan ud:
set nat entry add 10.0.0.5 80 10.0.0.1 tcp

Selvfølgelig kan man "snyde" og bruge:
set nat entry add 10.0.0.5 80 0.0.0.0 tcp
Men det ved jo at ikke er så godt på en Ciaco 677. Ved faktisk ikke om de har rettet den bug der er, i den nyeste CBOS.
Avatar billede Noone Nybegynder
02. august 2002 - 13:25 #14
Hmmmm... "Ikke hvis det ikke er en Cisco 67X hvor NAT ikke virker helt normalt..." SKulle ha' været "Ikke med mindre det er en Cisco 67X hvor NAT ikke virker helt normalt..." Mind mig om ikke at skrive indlæg på eksperten når jeg er træt ;)

Men altså Cisco 67x'eren (677 og 678) er de eneste rotuere jeg har hørt det kan lade sig gøre på.. Og ja, jeg kan også på min CC ADSL, men bruger dog hosts filen, da de 10+ Mbit jeg kan opnå på den måde er noget sjovere end de 512KBit jeg ellers må leve med ;)

Jeg tror ikke at set nat entry  10.0.0.5 80 10.0.0.1 80 tcp vil gavne, men du kan jo prøve at skrive den ind.

Uanset om du har en router der opfører sig normalt eller ej, vil jeg forslå, at du benytter  hosts filen, da det altid giver den størt mulige hastighed ikke at skulle om centralen først.

En lille trace herfra til min routers WAN IP giver følgende:

[chano@mufasa chano]$ traceroute -I 212.242.60.144
traceroute to 212.242.60.144 (212.242.60.144), 30 hops max, 38 byte packets
1  zazu (10.0.1.100)  0.925 ms  0.758 ms  0.764 ms
2  loop0.ro1-hk.ip.cybercity.dk (212.242.2.42)  13.491 ms  12.877 ms  13.249 ms 3  port77.ds1-hk.adsl.cybercity.dk (212.242.60.144)  26.251 ms  25.957 ms  79.244 ms
4  port77.ds1-hk.adsl.cybercity.dk (212.242.60.144)  24.214 ms  24.508 ms  23.859 ms

Hvor en trace til routerens LAN IP giver dette:

[chano@mufasa chano]$ traceroute -I 10.0.1.100
traceroute to 10.0.1.100 (10.0.1.100), 30 hops max, 38 byte packets
1  zazu (10.0.1.100)  0.849 ms  0.678 ms  0.742 ms

Så man sparer en tur om centralen ved hosts tricket.
Avatar billede goulduck Nybegynder
02. august 2002 - 22:41 #15
Helt enig, man spare turen ud til centralen, men det kan lade sig gøre. Jeg bruger det også sådan - men nu har jeg heller ikke de store behov for at teste hjemmesiderne.
Avatar billede goulduck Nybegynder
02. august 2002 - 22:41 #16
Desuden har jeg også min DNS server, hvor jeg så også kunne sætte det op.
Avatar billede Noone Nybegynder
02. august 2002 - 23:46 #17
Hmmm. Tja, måske jeg skulle kigge lidt på at konfigurere min BIND til at vise forskellige IP's for verden og mit lan... Hvis den da kan det.
Avatar billede Noone Nybegynder
02. august 2002 - 23:48 #18
Men vi kommer stadig ikke uden om, at det altså ikke er normal at man kan bruge sin WAN IP til at se de sider man selv hoster.
Avatar billede goulduck Nybegynder
03. august 2002 - 15:22 #19
Min DNS server er kun til lokal caching - så der har jeg det nemt nok. :)

Jeg ved ikke om det er "normalt". Hvorfor skulle man ikke bruge sin WAN IP? Så er man også (mere) sikret at dine gærster også kan se hjemmesiden. Det er vel op til personen som hoster siden.

På mit arbejde, bliver alle DNS forspårgelser automatisk rettet til, sådan at hvis vi vil gå på lokalt hostet sider, får vi også de interne IP adresser. Jeg tror det er firewall'en som oversætter disse DNS opslag, når den kan se at det er lokalt trafik.
Avatar billede Noone Nybegynder
03. august 2002 - 16:14 #20
Tja, fordi, at routeren ikke sender det fra eth0 til wan0 hvis det er en IP den kender...

Jeg tror det er DNS serveren der svarer forskelligt..
Avatar billede goulduck Nybegynder
03. august 2002 - 17:30 #21
Jeg kan bare ikke se hvordan at DNS servren kan svare anderledes. Disse domæner er ikke sat op i vores interne DNS server - og de DNS servere som der er zone master for domænerne, kontakter vi ikke.

Men jeg sender lige en mail til en af vores netværks teknikkeren. :
Avatar billede Noone Nybegynder
03. august 2002 - 18:06 #22
Jeg mener at bind kan noget der hedder "Views" den basere sine svar på den IP forspørgelsen  kommer fra... Ret genialt...
Avatar billede goulduck Nybegynder
04. august 2002 - 00:59 #23
Har fået svar fra teknikkeren. Det er vores firewall (Cisco PIX), som oversætter DNS forspørgelserne. :)
Avatar billede Noone Nybegynder
04. august 2002 - 02:41 #24
Ok... Det kan jo også bruges som løsning, hvis den understøtter den slags.