Avatar billede beanworld Nybegynder
30. juli 2002 - 23:24 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Tips til SILENCE PC system.... [Hvad skal jeg udskrifte?]

Hej!

Jeg har et Antec SX 1030 Soho file server, der sidder en standart strømforsyning (pris 600 kr) - derudover indeholder kabinettet nogle små 10x10 cm fans, som kører i kabinettet. Jeg har desuden en HD og 2 IDE enheder...

Det er tydeligt hvis man lytter til maskinen at det er strømforsyningen der larmer meget, RIGTIG meget... På min processor (1,33 Ghz TB) har jeg en silenced køler (rigmelig dyr model).... det er ikke den der larmer!

Er der nogle der har tips til hvad man kan gøre for at PCen bliver så absolut lydløs som mulig?? Jeg vil gerne hører hvordan man selv kan lydisolere kabinettet hvis det er muligt.

På forhånd tak!! ICQ# 53167307
Avatar billede onki Nybegynder
30. juli 2002 - 23:27 #1
Der er mange muligheder. Hvis du har styr på din temperatur, kan du sætte blæseren til at køre 7V.
Avatar billede onki Nybegynder
30. juli 2002 - 23:32 #2
Der er også en lille guide her.
http://hjem.get2net.dk/Quake2/LowNoise/

Lydisolering er nok så godt, men der holdes jo også på varmen. Det kan være en bedre ide med low-noise blæsere, og flere af dem (evt. på 7V)
Avatar billede whatever Nybegynder
30. juli 2002 - 23:34 #3
Du kan jo f.eks. lyddæmpe kabinettet med nogle NoiseKiller lyddæmningsplader, se http://studiedata.dk/group.asp?group=134. Du skal være opmærksom på, at temperaturen stiger et par grader, når kabinnet dæmpes/isoleres.

Med hensyn til strømforsyningen, kan du jo skifte blæseren ud med f.eks. en Papst blæser.
Avatar billede beanworld Nybegynder
30. juli 2002 - 23:46 #4
Tak for jeres indlæg! -

http://hjem.get2net.dk/Quake2/LowNoise/ - det ligner sku godt nok lidt en tikkende varme bombe, og varme er jo ikke just det bedste for div. elektronik i en PC.

Og sådan umiddelbart vil jeg da også selv mene at den bedste måde at dæmpe støjen er ved at finde selve kilden (blæserne evt. harddisk!). Derfor vil jeg gerne have lidt mere bedskrevet om at sætte blæseren på strømforsyninge til 7v?? - skriv præcis hvordan og div. bivirkninger.

Derudover vil jeg gerne hører om I har et godt tip til HD... hvad kan man gøre ved den??
Avatar billede onki Nybegynder
31. juli 2002 - 00:07 #5
På denne side, næsten i bunden, er et "diagram"

http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm#7V

Ved at sænke til 7V, vil jeg påstå, støjen halvveres. (har selv gjordt det)
Avatar billede onki Nybegynder
31. juli 2002 - 00:09 #6
Hvad HDen angår, findes der nogle gummiophæng. Om de virker ved jeg ikke.
Avatar billede whatever Nybegynder
31. juli 2002 - 11:50 #7
onki > Det hjælper ikke så meget til blæseren i strømforsyningen. I mange strømforsyninger er blæseren loddet direkte på et print, og kun med to ledninger. Så hvis man ønsker at bruge 7V i disse, er det nødvendigt at indsætte en modstand i plus-forbindelsen.
Avatar billede onki Nybegynder
31. juli 2002 - 12:43 #8
whatever>>
Der er intet i vejen for at bruge 7V i PSUen. Ledningerne klippes over, og tilsluttes som en hvilken som helst anden blæser.
Avatar billede tucsoncity Nybegynder
01. august 2002 - 02:06 #9
Hej

Lidt afhængigt af din processor type (amd/intel) kan du gøre flg:

Køb en 5400rpm fluid disk, og en harddisk box hos studiedata.

Skær et stort stykke ud af bagsiden på din pc (der hvor der i forvejen er kølehuller) og montér et trådgitter. 50mm bag dette trådgitter monterer du en pabst 90/120mm lownoise fan. Denne skal suge luften ind.

Herefter skærer du et komplet hul ved blæseren i strømforsyningen således at der er ikke er air-rush her. husk at bruge gummiplugs istedet for skruer til alle fans (studiedata). Køb to 3-4mm tykke aluplader og få dem udskåret så de passer på indersiden af sidepladerne i dit kabinet, kan moteres med popnitter.

Kører du med en p3 <1000mhz kan du montere en stor køleprofil på cpu'en og montere strømforsyningen således at dennes fan blæser direkte på  profilen...(dette kræver en hel del modifikationer)

Keyword: overtryk !!

Håber du har mod på det
Avatar billede tucsoncity Nybegynder
01. august 2002 - 23:19 #10
Lad os høre om dit resultat hvis du går igang
Avatar billede miljoeken Nybegynder
01. august 2002 - 23:25 #11
lytter lige med her
Avatar billede beanworld Nybegynder
02. august 2002 - 12:20 #12
Hehe! - Ja hvis jeg går igang! - Men det tror jeg sku ikke jeg gør, det eneste jeg har gjort er at hænge HDen op i elastikker... Det har hjulpet rigtig meget, nu siger HDen ikke et pip mere...... DET ER MEGA GODT AT HÆNGE HDEN OP I ELASTIKKER, du hører aldrig den siger noget mere...
Avatar billede miljoeken Nybegynder
02. august 2002 - 15:29 #13
det tror jeg da lige jeg vil prøve så...
Avatar billede tucsoncity Nybegynder
02. august 2002 - 23:26 #14
Min 7200rpm hd hænger også i et special ophæng - men det giver jo  langtfra et lydløst system :-)