Avatar billede rr-vejle Nybegynder
30. juli 2002 - 15:13 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

søgemaskine /ret data

Hejsa

Jeg har en access db hvor jeg har en masse oplysninger (4 felter i en tabel) jeg har lavet en oprettelse form til opretning af ny data i db´en og det kører fint.

Nu vil jeg gerne have at brugeren kan søge i db´en (kun i 2 felter fra tabellen) og når de får vist info skal de have mulighed for at rette det der er indtastede samt tilføje mere info.

jeg er ret ny indenfor asp programmering så jeg vil gerne have det "skåret ud i pap :) "
Avatar billede oasen Nybegynder
30. juli 2002 - 15:24 #1
Det lyder som, du kunne få glæde af at kigge på:

http://activedeveloper.dk/aspdigital/kapitel2/search.asp
Avatar billede rr-vejle Nybegynder
30. juli 2002 - 15:26 #2
søge delen er intet problem... problemet ligger i at jeg gerne vil have søgningen til og vise hva den fandt og så skal man klike på den record man vil have vist. herefter skal den vise alle oplysninger fra alle felterne og der skal være mulighed for at rette og tilføje nyt data
Avatar billede ras2000 Nybegynder
30. juli 2002 - 15:47 #3
Du skal lave det som to sider, evt med (i)frames. I den ene del, laver du et indtastningsformular ala:
<form name="soeg" action="resultater.asp" method="get">
<input type="text" name="streng">
<input type="submit" value="find det!">
</form>

Så laver du en resultatside der i dette tilfælde skulle hedde resultater.asp, med følgende indhold:
<%
forbindelse til din database
sql = "SELECT felt1, felt2 FROM tabelnavn WHERE felt1 = '" & Request.Querystring("streng") & " OR felt2 = '" & Request.Querystring("streng") & ";"
Do while not rs.eof
  response.write rs(0) & " " & rs(1) & "<br>"
loop

For at kunne gå ind og rette i de enkelte felter skal du have et unikt id med, og bruge det til at linke til en rette side. Men prøv lige at få denne del til at virke først, så kan vi tage fat på det sidste bagefter.
Avatar billede rr-vejle Nybegynder
30. juli 2002 - 15:49 #4
ras2000 jeg har lavet søge maskinen :)
Avatar billede ras2000 Nybegynder
30. juli 2002 - 15:50 #5
Du skal skrive navnene på de to felter i stedet for felt1 og felt2
Avatar billede rr-vejle Nybegynder
30. juli 2002 - 15:54 #6
koid1 koid2
Avatar billede ras2000 Nybegynder
30. juli 2002 - 15:55 #7
Jamen så skal du jo så bare skrive resultatet ud. Der skal du, som sagt, have id'et med. Altså:
<%
Do while not rs.eof
  response.write "<a href='retteside.asp?id=" & rs("id") & "'>rs("felt1") & " " & rs("felt2") & "</a>"
loop

Din retteside.asp skal så indeholde noget ala:
<form name="ret" action="retteside2.asp" method="post">
<input type="text" value="<%=rs(0)%>">
<input type="text" value="<%=rs(1)%>">
<input type="text" value="<%=rs(2)%>">
<input type="text" value="<%=rs(3)%>">
<input type="submit" value="ok">
</form>
Avatar billede rr-vejle Nybegynder
30. juli 2002 - 15:56 #8
ras2000 >> det der er idet er at man skulle kunne til føje mere info til info feltet eks 2/2 2002 er der sket blab bla bla (så jeg ved ikke om jeg har bygget db´en rigtig op ???
Avatar billede rr-vejle Nybegynder
30. juli 2002 - 15:57 #9
det har jeg også gjort
Avatar billede ras2000 Nybegynder
30. juli 2002 - 15:57 #10
Hov, sql'en skal hedde noget i retning af "select * from tabelNavn where id = " & request.querystring("id") & ";"
Avatar billede ras2000 Nybegynder
30. juli 2002 - 16:00 #11
Nå, jamen det er da nemt nok.
SQL = "SELECT * FROM tabelnavn WHERE id = " & request.form("id") & ";"
...
rs(1) = request.form("navn på feltet")
osv
rs.update
rs.close
Avatar billede ras2000 Nybegynder
30. juli 2002 - 16:01 #12
Du kan dog ikke føje flere felter til i din tabel, ikke sådan umiddelbart. Det går jeg ud fra du er klar over.
Avatar billede rr-vejle Nybegynder
30. juli 2002 - 16:02 #13
hmm... det skal være sådan at brugeren kan klikke på en af søge resultaterne og derefter rette det ??? !
Avatar billede rr-vejle Nybegynder
30. juli 2002 - 16:03 #14
hmm.. har du en mail adr. så kan jeg lige smide dig db´en så kan du lige se om det skal laves på en anden måde ?
Avatar billede ras2000 Nybegynder
30. juli 2002 - 16:10 #15
Hvis du skriver dine resultater således:
<%
Do while not rs.eof
  response.write "<a href='retteside.asp?id=" & rs("id") & "'>rs("felt1") & " " & rs("felt2") & "</a>"
loop
Så burde de stå der som links til siden retteside.asp?id= og så id'et.
Så skal du lave en retteformular, sådan som du sagde du havde lavet den.
Avatar billede ras2000 Nybegynder
30. juli 2002 - 16:14 #16
Det vil nok se pænere ud sådan her:
Do while not rs.eof
  response.write "<a href='retteside.asp?id=" & rs("id") & "'>rs("felt1") & " " & rs("felt2") & "</a><br>"
Avatar billede ras2000 Nybegynder
30. juli 2002 - 16:17 #17
Jeg vil helst ikke rode med din database, det tager en farlig tid. Men hvis du har et unikt id til alle dine poster, så er der ikke meget der kan gå galt.
Avatar billede rr-vejle Nybegynder
30. juli 2002 - 16:42 #18
jeg har et felt til info,, hvor man skal kunne tilføje nye ting... hvordan vil du evt. foreslå opbygningen af db´en hvis der skal tilføjes løbende info og man skal kunne følge historikken
Avatar billede ras2000 Nybegynder
30. juli 2002 - 16:49 #19
Jeg ville samle det i en ny tabel, med en henvisning til id'et i den første tabel. Altså en ny tabel med tre eller fire felter, et unikt id for denne tabel, "id", en henvisning til hvilken post det hører under i den anden tabel, "andentabelID", et felt med tilføjelsen, og evt en dato. På den måde vil du aldrig løbe tør for plads. Din sql skulle så hedde:
select * from andentabel INNER JOIN nytabel on id.andentabel = andentabelID.nytabel
Avatar billede rr-vejle Nybegynder
30. juli 2002 - 16:51 #20
den forstod jeg ikke helt (er lidt ny i det her :)
Avatar billede ras2000 Nybegynder
30. juli 2002 - 16:55 #21
OK, prøv at sende databasen til rasmus.bak.jepsen@teknologisk.dk
Avatar billede ras2000 Nybegynder
30. juli 2002 - 16:56 #22
Men jeg får ikke tid til at kigge på det før i morgen, jeg er på vej ud af døren.
Avatar billede ras2000 Nybegynder
13. august 2002 - 09:45 #23
Har du fået kigget på det?
Avatar billede rr-vejle Nybegynder
15. august 2002 - 15:05 #24
yepper... det spiller bare.. undskyld den sene tilbage melding men var lidt uheldig til en fodbold kamp så jeg er først lige kommet på benene
Avatar billede ras2000 Nybegynder
15. august 2002 - 15:22 #25
Bare i orden!