Avatar billede mindplay Nybegynder
30. juli 2002 - 02:52 Der er 21 kommentarer

surprise genstart ved store fil-operationer

Jeg har gennem lang tid måtte døje med nogen virkelig foruroligende "overraskelses"-genstart, efter jeg er begyndt at køre med Windows XP. Efter at have haft vel omkring 50 af dem (ca. en om dagen) begyndte jeg efter et stykke tid at ane et mønster - det sker hver eneste gang der skal læses eller skrives i meget store filer ... jeg arbejder til hverdag med bl.a. 24-bit WAV filer og AVI filer fra MiniDV, altså ofte filer på flere hundrede MB, og det kan Windows XP åbenbart ikke håndtere.

Jeg har to store harddisk af forskelligt mærke, og jeg har fornylig skiftet den ene ud, fordi jeg mente at det måtte være en defekt harddisk - det er ikke tilfældet ... fejlen opstår uanset hvilken af de tre harddiske jeg har siddende i maskinen, når jeg læser eller skriver en stor fil.

Alle mine drivere er opdateret med Windows Update (hvilket jeg normalt ikke ville synes var nogen god idé, men jeg var jo nødt til at prøve ét eller andet) - det hjalp ingenting. Jeg har også hentet de nyste VIA drivere, hvilket heller ikke hjælper.

Motherboard'et er næsten nyt, det er et ASUS board med en AMD Athlon XP 1700+ processor - den er ikke overclock'et eller noget.

Når den genstarter, gør den det uden det mindste tegn af nogen slags - nøjagtig som hvis jeg havde trykket på reset-knappen på kabinettet, og når Windows XP starter op igen bagefter, kommer der ingen fejlbeskeder af nogen slags.

Det er jo til at blive sindssyg af. Det er lige før jeg overvejer at gå tilbage til Windows ME - det var i det mindste bare almindeligt ustabilt, lissom Windows altid har været ... :/
Avatar billede hub Nybegynder
30. juli 2002 - 03:12 #1
Du har et VIA chipset? Har haft samme problem med et Asus board og VIA.

VIA har en løsning her:http://www.viaarena.com/?PageID=71
Avatar billede mindplay Nybegynder
30. juli 2002 - 04:18 #2
USB filter patch'et? det var da et forsøg værd, men nej, det hjalp ikke. lyder heller ikke på beskrivelsen til at være dét - det er jo ikke en USB overførsel der får min computer til at hænge. Der står også at det er til en bestemt type gamle motherboards - mit board er ikke helt gammelt, det er et ASUS A7M 266.
Avatar billede mindplay Nybegynder
30. juli 2002 - 04:53 #3
Har lige flash'et min BIOS (fra 1005 til 1007) og load'et setup defaults. Det hjalp heller ikke, men efter det grimme reset, får jeg nu beskeden "the system has recovered from a serious error" - no shit?! ;) ... eneste yderligere forklaring er flg. samling tal og bogstaver:

BCCode : d1    BCP1 : F81BE9D8    BCP2 : 00000012    BCP3 : 00000000
BCP4 : F81BE9D8    OSVer : 5_1_2600    SP : 0_0    Product : 256_1

Jeg tvivler på at det betyder nogetsomhelst? Der ku vist lissågodt bare ha stået "det må du selv finde ud af" ;) ... er der nogen cyborgs derude, der kan dekryptere dét??
Avatar billede konex Nybegynder
30. juli 2002 - 07:20 #4
Denne computer - egenskaber - avanceret - start og genoprettelse (indstillinger) her inden er der noget der hedder systemfejl - genstart automatisk - hvis du fjerner fluebenet her stopper den med genstart,

og så kan du kigge i logge efter hvilke fejl det er den laver.
Avatar billede annikadk Nybegynder
30. juli 2002 - 07:33 #5
Prøv at ret den harddisk/enhed til at køre PIO-mode i enhedshåndteringen - har hjulpet på en PC vi bøvlede med, hvor den ved kopiering af store filer døde (låste).
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. juli 2002 - 10:02 #6
for mig lyder det mere som et ram problem, har du testet dem igennem.
Avatar billede mindplay Nybegynder
30. juli 2002 - 14:59 #7
konex:

gjorde som du sagde, og jo, nu genstarter den ikke bare, nu får man den traditionelle blå skærm med lidt flere spor at gå efter ... "DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" i modulet "ADSPWDM.SYS" og så nogen adresser og halløj ... men ... ADSPWDM.SYS, det er driveren til mit LYDKORT. Det gir jo overhovedet ingen mening? Skulle mit lydkort kunne være ansvarligt for at computer'en dør når harddisk'en har for meget at lave?? Jeg kan ikke rigtig se sammenhængen... mit lydkort laver ikke noget på det tidspunkt hvor den dør - som test bruger jeg nu det eneste program jeg ved af, der helt sikkert crash'er den hver gang - VirtualDub, et video redigerings program .. jeg spoler bare stille or roligt igennem en fil på ca 1 GB, så dør den med garanti ligeså snart den er cirka halvvejs. VirtualDub bruger godt nok et lydkort, men jeg har to, og den er ikke konfigureret til at bruge dét kort, men det indbyggede kort på mohterboard'et - og den laver slet ikke lyd når man spoler, så det hænger vist ikke rigtig sammen ... i øvrigt er der som sagt mange andre programmer der hænger under store fil-operationer også ...

annikadk:

det prøve jeg lige, og melder tilbage om lidt.

retaxes:

nej, jeg har ikke testet min RAM, hvordan gør man det?? findes der et util?
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. juli 2002 - 15:20 #8
Når der er fejl i Windows er der sjældent logik i fejlene.

Et eksempel, jeg bruger et DTP program, det havde det med jævnligt at bryde ned - Adobe siger så, fjern alle tmp-filer, tøm skraldespanden og hav ikke mere end 118 fonte indlæst. Logik, hvor henne?

Jo, der findes programmer der kan teste ramblokke, det kunne tænkes at Windows løber ind i et område af rammen der får maskinen til at bryde sammen, især med de store filer du arbejder med og den regelmæssighed det sker med.

Desværre har jeg ikke en link til et testprogram.
Avatar billede mindplay Nybegynder
30. juli 2002 - 15:23 #9
annikadk:

PIO mode, hvor slår man det til?? I min BIOS har jeg flg. indstillinger for min disk:

PIO Mode = 4
SMART = Disabled
MultiSector Transfers = Maximum
UDMA = 5

Måske er det allerede slået til?
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. juli 2002 - 15:54 #10
prøv at trykke på Winkey+Pause/Break tasterne, vælg Hardware>Enhedshåndtering>AT/*ATAPI - find den rigtige kontroller og se om du kan vælge DMA i stedet for PIO

Ellers kan du prøve at opdatere driveren.
Avatar billede annikadk Nybegynder
30. juli 2002 - 16:06 #11
Det er i windows jeg tænker på :)
Inde i "Device Manager" -> under de controllere den bruger når det går galt -> advanced -> PIO (husk hvad den står på nu, så du kan rette tilbage hvis det ikke hjælper, da PIO så vidt jeg ved er langsommere end DMA)
Avatar billede tucsoncity Nybegynder
01. august 2002 - 00:17 #12
Har du checket din processor temperatur ?? - det kan skabe en reboot som du beskriver.
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. august 2002 - 22:01 #13
Avatar billede mindplay Nybegynder
02. august 2002 - 03:11 #14
Jeg har nu løst problemet midlertidigt, ved at oprette en sekundær hardware profil, og slå driver'en til mit lydkort fra. Det ER åbenbart driver'en til lydkortet der tar livet af min maskine ...  efter at have besøgt lydkort producentens hjemmeside, kan jeg se at jeg ikke er den eneste der har haft problemer med de nye XP drivere der kom ud for nylig. Der er ovenikøbet en enkelt der skriver at han har mistet filer pga fejlen - det håber jeg sgu ikke jeg kommer til at opleve :/

Så må jeg indtil videre bestemme under opstart om jeg vil have lyd, eller arbejde med store filer. Det er sgu råddent. Man undrer sig over at de lydkort drivere har været i beta i et HALVT ÅR ... hm.

... Pænt af jer at hjælpe - skal jeg bare gi point'ene til konex, eller er der andre der er hurtige og poster et svar inden jeg lukker spm? :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. august 2002 - 08:55 #15
du kan give pointene til den der hjalp dig på rette spor.

Lige inden du lukker, har du noget i bios der hedder PIC/APIC?

Ved PIC har du de normale 17 irq, men APIC udvider antallet til noget nær det dobbelte.
Min APIC giver mig 24irq!
Avatar billede mindplay Nybegynder
02. august 2002 - 14:17 #16
retaxes: næh, den indstilling kan jeg ikke få øje på nogen steder ... hvor skulle den være henne?
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. august 2002 - 15:25 #17
det kan godt være at det kun findes i bestemte Asus board, mit er et P4B-E, i manualen står APIC under Boot-menu, nederstew punkt.
Avatar billede mindplay Nybegynder
02. august 2002 - 16:12 #18
Mit board er et A7M266 - så vidt jeg kan se er det kun A7M266-D (dual processor) versionen der understøtter APIC ... er dit board også dual processor? det ville gi mening ... de ekstra IRQ kommer nok fra den anden CPU?
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. august 2002 - 17:19 #19
Nej, jeg har "kun" 1 P4 1,5Ghz som cpu, men jeg kan fortælle dig hvad der står;

Interrupt Mode [APIC]
The Advanced Programable interrupt Controller (APIC) setting allows you to distribute interrupt routing other than the 16 IRQs. The Programable interrupt Controller (PIC) setting allows you to use the 16 IRQs only. Configuration options: [PIC][APIC]
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. august 2002 - 17:21 #20
den er meget avanceret, udover APIC kan den snakke under boot og man kan vælge at indsætte et bootbillede som man selv kan bestemme indholdet af.

Man kan selv indtale forskellige ting, f.eks. hvis der opstår en fejl så kan den fortælle dig hvad fejlen består i.
Avatar billede mindplay Nybegynder
29. august 2002 - 01:44 #21
laver du fis med mig eller hvad? det lyder da helt skørt, og der står ikke noget hverken om talende BIOS eller APIC i ASUS's egne specifikationer for det motherboard:

http://usa.asus.com/mb/socket478/p4b-e/overview.htm