Avatar billede lyders Nybegynder
29. juli 2002 - 11:06 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Data load problem

Jeg sidder med følgende data som jeg gerne vil have loadet ind i min Oracle DB via den medfølgende loader.

"Problemet" er at en del af data kan være af forskellig længde fra gang til gang f.eks:

1 1 0 0 0 0 0 0 "enellerandenstreng"
0 1 0 1 1 0 "enellerandenstreng"
0 1 0 "enellerandenstreng"

Det jeg gerne vil opnå er en tabel hvor hvert af de (mellemrums) separerede tal er i hver sin kolonne. Kan dette overhovedet lade sig gøre at automatisere?

På forhånd tak
Avatar billede damgaard Nybegynder
29. juli 2002 - 12:20 #1
Kan du få data leveret som følger:

1 1 0 0 0 0 0 0 "enellerandenstreng"
0 1  0  1 1 0 "enellerandenstreng"
0 1  0        "enellerandenstreng"

Hvis ja kan du i control-filen bruge parameteren position:

col1 position(1:1) INTEGER EXTERNAL
col2 position(3:3) INTEGER EXTERNAL
col3 position(5:5) INTEGER EXTERNAL
.....
col8 position(15:15) INTEGER EXTERNAL
col9 position(*+2) CHAR ENCLOSED BY '"'
Avatar billede damgaard Nybegynder
29. juli 2002 - 12:22 #2
I svaret herover skulle tal og strenge have være placeret lige over hinanden (altså med samme positioner).
Avatar billede lyders Nybegynder
30. juli 2002 - 16:06 #3
jeg fik vist ikke udtrykt mig klart nok :-)

Det er ikke inden for den enkelte fil at formatet ændres. Jeg kan få en masse filer med samme format og så et par uger senere kan det være at der er tilføjet en ekstra kolonne i data.
Dvs. i en uge
1 1 0 0 0 0 0 0 "enellerandenstreng"
og efter et par uger måske
1 1 0 0 0 0 0 0 1 "enellerandenstreng"

Dvs for at skulle kunne loades til samme tabel skal der tilføjes en kolonne til denne (alter table osv....) Og det var her jeg gerne ville være i stand til at kunne bruge samme loadscript.

Da dette load er en del af et større program regner jeg "blot" med også at løse dette problem heri (ved at ændre loadscript automatisk efter hvor mange tal kolonner der optræder i filen og efterfølgende få dette til at stemme overens med den tabel der loades op imod... det havde bare været cool hvis loadscriptet kunne have håndteret alt dette ;-) )

Men tak for svaret :-)
Avatar billede lyders Nybegynder
11. oktober 2002 - 12:13 #4
Lukker spm