Avatar billede affeaffe Nybegynder
29. juli 2002 - 08:28 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Dato tjek

Min lille formular på  2 (1.dag  2.måned) rullemenuer skal kunne søge i databasen om de to værdier ikke er der i forvejen(i samme række self.).

database tabellen ser således ud:
[Dag]  [måned]

Alstå når man vælger den dato man nu ville have. skal man kunne trykke på en knap og så skal den kunne se i Databasen at de to værdier ik er der i for vejen . hvis de er der skal den komme med en tilmeldling på at der f.eks. ikke er plads den valgte dato[Dag/måned].

formen :

<form>
<select>
<option>Vælg Dag</option>
<option>01</option>
<option>02</option>
<option>03</option>
<option>04</option>
<option>05</option>
<option>06</option>
<option>07</option>
<option>08</option>
<option>09</option>
<option>10</option>
<option>11</option>
<option>12</option>
<option>13</option>
<option>14</option>
<option>15</option>
<option>16</option>
<option>17</option>
<option>18</option>
<option>19</option>
<option>20</option>
<option>21</option>
<option>22</option>
<option>23</option>
<option>24</option>
<option>25</option>
<option>26</option>
<option>27</option>
<option>28</option>
<option>29</option>
<option>30</option>
</select>
<select>
<option>Vælg måned</option>
<option>01</option>
<option>02</option>
<option>03</option>
<option>04</option>
<option>05</option>
<option>06</option>
<option>07</option>
<option>08</option>
<option>09</option>
<option>10</option>
<option>11</option>
<option>12</option>
</select>

</form>
Avatar billede eagleeye Praktikant
29. juli 2002 - 08:41 #1
du skal havde en side som tjekker det:

<form action="tjekdato.asp" method="POST">
<select name="dag">
<option>01</option>
....
</select>
<select name="maanede">
<option>Vælg måned</option>
...
</select>
<input type="submit" value="send">
</form>

flen tjekdato.asp skal se ud i stil med:

Set conn = server.createobject("ADODB.Connection")
Conn.Open "DBQ="& Server.Mappath("database.mdb") & ";Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}"

SQL = "SELECT * FROM tabel WHERE Dag = " & Request.form("dag") & " AND [måned] = " & request.form("maanede")
set rs = conn.execute(SQL)
if rs.EOF then
  'Indsæt nye data
  SQL = "INSERT INTO tabel (dag,[månede]) VALUES (" & request.form("dag") & ", " & request.form("maanede") & ")"
  Conn.execute (SQL)
else
  'De finbdes i forvejen
end if
Avatar billede affeaffe Nybegynder
29. juli 2002 - 09:00 #2
ser lige på det. :)
Avatar billede affeaffe Nybegynder
30. juli 2002 - 18:20 #3
ok...den virker når jeg vælger en dato der findes så kommer den med at den allerede findes...men når den ikk e gøre kommer den med en fejl som er på denne linje :

SQL = "INSERT INTO dato (dag,maaned) VALUES (" & request.form("dag") & ", " & request.form("maanede") & ")"
  Conn.execute (SQL)

og i IE :

Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Operation must use an updateable query.
/datotjek/datotjek.asp, line 10
Avatar billede eagleeye Praktikant
30. juli 2002 - 18:32 #4
Så har du ikke skrive rettigheder til database filen eller den folder filen ligger i.

Et det NT eller 2000 skal du give IUSR_MASHINENAME / Internet Guest Account skrive rettigheder til folderen database filen ligger i.
Avatar billede affeaffe Nybegynder
30. juli 2002 - 19:12 #5
2000 ,Ja jeg har givet rettigheder til min db

hey har du mirc / icq eller msn ?
Avatar billede eagleeye Praktikant
30. juli 2002 - 19:15 #6
Får du stadig fejlen eller er det en anden?
Avatar billede affeaffe Nybegynder
30. juli 2002 - 19:15 #7
hehe havde ikke givet skrive rettighederne ;) men nu virker det thx
Avatar billede eagleeye Praktikant
30. juli 2002 - 19:19 #8
Ok :)
Avatar billede affeaffe Nybegynder
30. juli 2002 - 19:38 #9
Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E10)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Too few parameters. Expected 1.
/datotjek/datotjek.asp, line 6
Avatar billede affeaffe Nybegynder
30. juli 2002 - 19:38 #10
hvad betyder denne her ?
Avatar billede affeaffe Nybegynder
30. juli 2002 - 19:57 #11
<%
Set conn = server.createobject("ADODB.Connection")
Conn.Open "DBQ="& Server.Mappath("db1.mdb") & ";Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}"

SQL1 = "SELECT * FROM dato WHERE Dag = " & Request.form("dag") & " AND maaned = " & request.form("maanede") & " AND lokal = " & request.form("lokale")& " AND navn = " & request.form("navn1")
set rs = conn.execute(SQL1)
if rs.EOF then

  SQL2 = "INSERT INTO dato (dag,maaned,lokal,navn) VALUES (" & request.form("dag") & ", " & request.form("maanede") & ", " & request.form("lokale") & ", " & request.form("navn1") & ")"
  Conn.execute(SQL2)
  response.Write("Indsættet nye data -<br><a href='index.asp'>Tilbage</a>")
else
  response.Write("De finden i forvejen - <br><a href='index.asp'>Tilbage</a>")
end if
%>

Datotjek filen
Avatar billede affeaffe Nybegynder
30. juli 2002 - 19:57 #12
kan man ikke sætte flere end 2 ind ?
Avatar billede eagleeye Praktikant
30. juli 2002 - 21:42 #13
Det kan man godt hvis lokal og navn er af typen text i databsen skal der ' omkring de data man ligger ind i.

SQL1 = "SELECT * FROM dato WHERE Dag = " & Request.form("dag") & " AND maaned = " & request.form("maanede") & " AND lokal = '" & request.form("lokale")& "' AND navn = '" & request.form("navn1") & "'"

Og denne:
SQL2 = "INSERT INTO dato (dag,maaned,lokal,navn) VALUES (" & request.form("dag") & ", " & request.form("maanede") & ", '" & request.form("lokale") & "', '" & request.form("navn1") & "')"