Avatar billede mmmtm Nybegynder
27. juli 2002 - 17:07 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

dokumentation

Findes der et godt stykke værktøj til at lave dokumentation over Notesbaser ?
Jeg skal have dokumenteret et Intranet på en overskuelig form, så ikke-notes kendere kan overskue sammenhængen samt funktionaliterne baserne imellem. Det skal indholde diagrammer (ala klasse-, bare med baser istedet) samt oplysninger om de vigtigste forms, views og scripts....?
Avatar billede wise Seniormester
28. juli 2002 - 12:02 #1
Jeg lytter lige med :-)
Avatar billede karstenv Nybegynder
29. juli 2002 - 08:33 #2
Tjaa jeg tror der en masse som gerne vil lytte med(jeg incl.) men jeg ved at de fleste ender med selv at udvikle en base som de så retter til efterhånden som de får brug får flere oplysninger.

MVH KarstenV
Avatar billede cdelicht Nybegynder
29. juli 2002 - 08:53 #3
Der findes forskellig værktøjer som give dig en analyse af en eller flere database(r), herunder en rapport i en egen Notes db. Her kan du se hvilke designelementer som indgår i hvilke baser.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
29. juli 2002 - 09:09 #4
Design synopsis funker ikke - den er god nok til udviklere o.lign., men ikke til afdelingschefer mm. som ønsker det store overblik uden at kende til Notes eller programmering i det hele taget.....
Avatar billede cdelicht Nybegynder
29. juli 2002 - 10:04 #5
Jeg er principiel enig mht. synopsis, men det var nu ikke den jeg mente. Der findes externe værktøjer som giver bedre overblik, f.eks. registreres hver desing element som et dokument, og du kan søge i basen for sammenhænge. Du er dog stadig nødt til selv at lave "overblikket" til chefniveauet (de skal alligevel have det så simpelt at det MÅ laves manuelt...  ;-) ).
De værktøjer jeg kender til er Teamstudio analyzer og ITF Desigh Reporter. De er gode hver for sig og supplerer hinanden rigtig godt.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
29. juli 2002 - 11:11 #6
Teamstudio mm. er også for "avancerede" til formålet. Det er primært et værktøj til chefens overblik jeg søger. Man skulle tro at der (i denne oo verden)fandtes et stykke freeware værktøj, hvor man blot indtaster databaseinfo samt relationer - hvorefter der genereres et diagram med fine pile osv. - istedet for at man skal sidde og knokle det sammen i word....
Avatar billede cdelicht Nybegynder
29. juli 2002 - 14:23 #7
Nåe, jeg troede du ville have værktøjet til selv at analysere og ende op med en tegning ;-)
Så er det knap så svært. Hvis du nu har kørt en analyse på den ene eller anden måde så har du et godt udgangspunkt. Dernæst kan du oprette f.eks. et regne ark hvor du struktuerer dine kolonner på den rette måde (element navn, kaldet fra, kalder, udfører osv. - alt efter hvad du vil). Dernæst gemmer du arket som csv fil. Denn fil importerer du dernæst i Visio. Hvis du har lavet filen korrekt kan du få visio til at generere et flow-diagram/organisations diagram ud fra csv filen! (det kræve noglebestemte klonner i regnearket som vision skal brug - se nærmere i Visio's egen hjælp under import). Se, dét kan chefer forstå! :-)
Avatar billede mmmtm Nybegynder
29. juli 2002 - 14:37 #8
Nu har jeg aldrig hørt om Visio, så det må jeg lige lure på først..!
Men umiddelbart lyder det godt.
Avatar billede cdelicht Nybegynder
29. juli 2002 - 14:40 #9
Visio leveres af Microsoft under Office 2000 og Office XP og er et (teknisk) tegneprogram til alle mulige typer af diagrammer, dokumentation mv.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
25. maj 2003 - 20:57 #10
Visio var ok - læg lige et nyt svar cdelicht..
Avatar billede mmmtm Nybegynder
13. januar 2005 - 21:55 #11
lukker