Avatar billede kren Nybegynder
25. august 2000 - 08:22 Der er 15 kommentarer

Start af E-comerce shop.

Jeg står for planlægningen, af en stor ny side, med salg af Hardvare.
Jeg har selv tidliger programmeret lidt i Asp, men har læst en masse om Php.  Er der nogen der kan forklare mig, hvad fordelen og ulemperne er ved de 2?
Og hvad ville i vælge?
Havde forestille mig, jeg skulle bruge sql, det samme her, hvad er fordelen og ulemoerne ved dette?
mv
Kren
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
25. august 2000 - 08:46 #1
med hensyn til asp og php vil jeg sige at asp er langsommere end php, men jeg ved ikke om det er fordi asp kører på windows-servere og php kan køre på en linux-server
Avatar billede nil.dk Nybegynder
25. august 2000 - 09:31 #2
Man skal vælge ASP hvis man er vant til at udvikle på en Microsoft platform.. VBScript, Visual Basic, etc. og kører med NT-server, MS SQL og IIS webserver.

Man skal vælge PHP hvis man udvikler til en UNIX eller Linux platform og er vant til at programmere Perl, C ell. lign.
Avatar billede kren Nybegynder
25. august 2000 - 13:23 #3
Jeg har programmører til rådighed der kan begge dele, for tiden er der nok udviklet mest i c.
Jeg er nok umiddelbart mest tilhænger af PHP, men er ikke helt overbevist endnu.  Jeg har heller aldrig selv leget med det.
Håber i vil uddybe jeres svar lidt, så skal i nok få dem.
Er der nogle desiderede ulemper ved nogen af dem?
Avatar billede nil.dk Nybegynder
25. august 2000 - 13:25 #4
Jeg ved ikke med ulemper. Det er noget med at vælge det sprog, der bedst kan dække ens behov. Til e-commerce vil jeg nok mene at begge er lige gode.

Jeg er selv til ASP, men det er et tilfælde.
Avatar billede kren Nybegynder
25. august 2000 - 15:56 #5
Jeg har en deadline, der hedder den 15. sept.
Så jeg skal snart til og komme igang med kravs specifikationerne.

Siden skal ha en meget stor admin del. Indkøbskurv osv. osv.

Men ved ikke helt hvad er bedst. Siden skal håndtere mange brugere dagligt. Og med en stor vare db.
Avatar billede nil.dk Nybegynder
25. august 2000 - 15:59 #6
Du kan lave det i begge sprog. Spørgsmålet er vel hvad dine programmører anbefaler..
Avatar billede kren Nybegynder
26. august 2000 - 11:15 #7
Det er jeg klar over,
mit problem er bare, jeg har folk til rådighed der kan begge dele. Så det er vist et luksus problem, Hvor det ligger ikke i, hvad der kan laves med en Af delene.  Alt kan laves, i begge dele, men det er bare op til mig, hvad jeg tror mest på, Og jeg vil få på tasken, hvis ikke at det virkede ordentlig.
Derfor bliver jeg nød til at sætte mig ordentlig ind i hvordan det hele virker...  Fordele og ulemper ved dem begge.
Avatar billede tuxen Nybegynder
28. august 2000 - 14:22 #8
ASP:
Komponentbaseret, mange foruddefinerede objekter som man kan bruge til at løse forskellige problemer. Meget ustruktureret ved store løsninger da der ikke er særlig god mulighed for indkapsling af data.
MEGET dårlig til håndtering af binære værdier, kører bedst under Windows OS.
Ved manglende funktionalitet, kan man lave sine egne komponenter i et \'rigtigt\' programmernigssprog.
Fejler tit ved definering af mange globale variable og recordset kald inde i mange nestede løkker.
Understøtter de fleste DB´er

PHP:
Her er det muligt at indkapsle data i klasser og lave sine egne objekter.
Derved bliver ens kode mere struktureret og lettere at gennemskue og debugge.
Tingene er ikke så afskærmet fra programmøren så mange problemer af mere kompleks art er lettere at løse.
Kan være lidt sværere at lave sine Sql forespørgsler, da man igen er et niveau tættere på \'rigtig\' kodning.
Man kan lave sine egne DLL filer og loade dem i scriptet hvis der skulle være funktionalitet man mangler.
Kører godt under både Win IIS og WIN apache samt apache versionerne til Unix / Linux.
Understøtter de fleste DB´er

Jeg anbefaler klart PHP.
M.V.H Thue
Avatar billede tuxen Nybegynder
28. august 2000 - 14:24 #9
I øvrigt skriver du at du tror du har brug for SQL ....  Det har du ingen mulighed for at undgå hvis der skal ligge en database bagved sitet.
Og det skal der hvis du skal lave en webshop.
For at optimere SQL kaldene, skal der laves så meget som muligt i få sql sætninger da Databasen ikke skal spørges så mange gange.
Man kan sagtens lave nestede Sql sætninger, summeringer og joins for at gøre ens samlede sql kald færre.
Thue
Avatar billede ortrak Nybegynder
28. august 2000 - 15:33 #10
Jeg vil give tuxen ret i hans udmærkede beskrivelse af henholdsvis ASP og PHP i dette henseende. Man kan sagtens opbygge en enkel shoppingløsning i ASP, men lige så snart at shoppen skal kunne spille smart(ellers sælges som produkt), er man tvunget til at lægge det i komponent-form.
Jeg er selv i gang med at konvertere 25.000 liniers ASP-kode til komponent-form :-] (www.shop.rapport.dk)

/ortrak
Avatar billede ortrak Nybegynder
28. august 2000 - 15:36 #11
kren: \"Jeg har en deadline, der hedder den 15. sept.\"

Er det deadline til specifikationerne eller til det færdige produkt!?!

Jeg brugte 5 måneder full-time på at få skidtet op at køre...Heraf brugte jeg 2 måneder på at sætte mig ind i det juridiske!

/ortrak
Avatar billede limemedia Nybegynder
08. september 2000 - 13:15 #12
kren >> backend hedder det Oracle... Intet andet. Der er intet at rafle om når det hedder mange kunder, pålidelige systemer og mange data.

http://www.oracle.com/applications/ecommerce/index.html?products.html

Frontend kan du vælge mellem ASP og PHP ja, men kig lidt mere på Java og Servlets, EJB, Applicationserver m.v.
Avatar billede ortrak Nybegynder
08. september 2000 - 13:32 #13
ljweb:
Det kan jo diskutteres herfra og til evigheden. SQL Server 7.0 + ASP + VB-komponenter er en overordentlig stabil og skalerbar løsning.

/ortrak
Avatar billede martin100 Nybegynder
13. september 2000 - 23:29 #14
Avatar billede nil.dk Nybegynder
29. juni 2001 - 11:28 #15
luk ?