Avatar billede wookie Nybegynder
26. juli 2002 - 06:19 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Mangler en objekt orienteret database løsning til mine java prog.

Personligt hader jeg relationelle databaser... det giver altid bøvl når man skal gemme sine java objekter på disk og man har valgt at gøre dette vha. en relationel database.... hvad jeg mangler er en objekt orienteret databaseløsning som er stabil, hurtig og ikke for besværlig at arbejde med (ved godt det er meget at bede om :) .... hvis der findes en sådan ville jeg blive meget glad hvis en eller anden kunne sende mig i den rigtige retning.

På forhånd tak.... wookien.

Ps. har kun hørt om objekt orienterede db'er.... har aldrig set en i praksis.... håber det ikke bare er noget jeg har drømt om og at de virkelig findes :)
Avatar billede wookie Nybegynder
26. juli 2002 - 06:22 #1
ups... glemte vist at sige at gratis løsninger fortrækkes.... er fattig studerende :(
Avatar billede limemedia Nybegynder
26. juli 2002 - 06:43 #2
ODBMS er ikke helt så "eksotisk" - de findes omend det ikke ligefrem myldrer af velkendte navne endnu, fokus nu er vist mere på ordentlige xml muligheder.

Anyway, google'de lidt på emnet
http://www.odbmsfacts.com/
http://www.dis.port.ac.uk/~chandler/OOLectures/database/database.htm#Examples_of

Lidt litteratur - tror dog du får svært ved at finde ret meget open-source på det... Kigger lige på Sourceforge engang
Avatar billede limemedia Nybegynder
26. juli 2002 - 06:44 #3
Der var faktisk noget, prøv
http://sourceforge.net/projects/ozone/

Ozone is a fully featured, object-oriented database management system implemented in Java and distributed under an open source license. The ozone project aims to evolve a database system that allows developers to build pure object-oriented systems.
Avatar billede limemedia Nybegynder
26. juli 2002 - 06:45 #4
http://sourceforge.net/projects/orient/

Orient is 100% Pure ODBMS. It works with classes and object instead of tables and records. Public SourceForge project contains all tools and appications built upon Orient ODBMS product.
Avatar billede limemedia Nybegynder
26. juli 2002 - 06:46 #5
http://sourceforge.net/projects/vo2/

VO2 is an Object-Oriented Database System (OODBMS) built to support object persistence in the Java environment. It is composed of two major modules: a Java-based Client and a High-Performance (C++) Multithreaded Server.
Avatar billede wookie Nybegynder
26. juli 2002 - 06:50 #6
hehe... føj du har været flittig :) .... tager lige et hurtigt kig på det du har fundet.... det lyder umiddelbart somom der er point på vej til dig :)
Avatar billede limemedia Nybegynder
26. juli 2002 - 06:53 #7
man skal blot vide hvor man skal lede... open-source, så kig freshmeat, sourceforge og lign, så er der næsten altid hit.
Avatar billede wookie Nybegynder
26. juli 2002 - 07:05 #8
har kigget lidt på de tre links... det er kun det første af de tre nævnte projekter som rent faktisk har frigivet noget til download og det projekt lader umiddelbart til at have problemer med tråd synkronisation... jeg tror lige jeg lader spørgsmålet stå åbent lidt endnu.

Ps. har læst lidt på lektien og det lader til at der findes metoder (programmer) som gør det muligt at proppe objekter ned i relationelle databaser (som fx mysql) uden alt for meget bøvl... så hvis en OODBMS er for meget at forlange er der måske nogen som har erfaringer med dette ? en god OODBMS foretrækkes dog.
Avatar billede limemedia Nybegynder
26. juli 2002 - 07:09 #9
i fx PHP findes kommandoen serialize, der kan tage en kompleks datastruktur, fx et objekt og gemme dette i databasen.
http://www.php.net/manual/en/function.serialize.php

Mon ikke der til Java findes en tilsvarende funktion ?
Avatar billede wookie Nybegynder
26. juli 2002 - 07:58 #10
Java har et serializable interface (med metoder til serialization og deserialization af objekter) er dog for træt til at kunne bedømme om det er til nogen nytter i forhold til at gemme objekter i en relationel db....
Jeg har selv rodet lidt mere rundt på nettet og det lader til at jeg langt fra er den eneste der mangler en oodb til java objekter... jeg er dog ikke stødt på en der kunne bruges.
Jeg lader spørgsmålet stå lidt... trænger til et par timer på øjet... kigger ind igen engang i aften.... hvis der ikke er kommet andre brugbare forslag i mellemtiden går points'ne til dig ljweb.... tak for forslagene indtil videre.

Ps. jep ! ved godt det er et underligt tidspunkt at sove på, men jeg er midt i et eksperiment: hvor længe kan wookier klare sig uden søvn og stadig være nogenlunde sammenhængende.... svaret er: lige omkring 43 timer. Derefter falder koncentrationsevnen kraftigt.
(indtagelse af koffein eller lignende under forsøget er strengt forbudt :)
Avatar billede wookie Nybegynder
08. august 2002 - 17:11 #11
lader ikke til at der findes en sådan... har ledt efter en I et par uger nu men uden held....
ljweb får haldelen af point for indsatsen.... resten snupper jeg selv eftersom der ingen rigtig hjælp var at hente.