Avatar billede sjuul Nybegynder
25. juli 2002 - 11:48 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ridse i Skærm

Jeg er så heldig at få lavet en ca. 5 cm. lang ridse i min skærm. (alm. skærm) den er ikke særlig dyb, men fanger lyset i skærmen og gør det ret irriterende at se på den.
Er der ikke nogen der lige har en løsning på dette problem?
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. juli 2002 - 11:55 #1
Nej
Avatar billede phones Nybegynder
25. juli 2002 - 11:56 #2
Jeg prøvede selv det samme min var bare lidy dybere, jeg fik anbefalet noget bilvindues pasta - det hjalp faktisk ridsen er ikke helt væk man kan stadig se ridsen og lidt af den pasta - men det er ikke så tydeligt!

Held og lykke med det!
Avatar billede fromsej Praktikant
25. juli 2002 - 11:59 #3
Prøv at henvende dig hos et firma der reparerer autoruder , de må kunne hjælpe dig.
Hvis ridsen ikke er for dyb , så prøv med en polérskive i en boremaskine og med et meget fint slibemiddel.
Tandpasta sliber , det samme gør slipol , men det kan tage lang tid og hvis ridsen er for dyb så tvivler jeg på du kan slibe den væk.
Men prøv først autorudefirmaérne , det tror jeg mest på.
MVH:
Fromsej.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. juli 2002 - 12:10 #4
Slipol sliber på billak i funktion af opløsningsmidlerne i det. Jeg er ikke sikker på at glas kan opløses af opløsningsmidler....
Tandpasta - mon ikke den er for voldsom og i stedet ridser i en skærm.

Men jeg kan også anbefale regulær bilrude polish - en hvid vædske med små poleringspartikler i. Kan købes hos billistbutiker (i gamle dage også på tankstationer - dengang det hed "service" stationer).

Men idéen med at kontakte f.eks. Dansk Bilglas lyder rigtig god...
Avatar billede junl Nybegynder
25. juli 2002 - 12:42 #5
Prøv f.eks. med denne her:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=76716967&n=283057977&pn=283058489

Jeg har selv brugt det, og det virker fint. Du kan evt. give skærmen flere omgange - husk at pudse MEGET hårdt. Det virker både til mobilen, ur glas osv.
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. juli 2002 - 13:40 #6
Scratches or Other Damage to the CRT Face
It is generally difficult to accidentally scratch the face of the screen but accidents do happen. The way the manufacturer would repair it is to replace the CRT. If the scratch is the result of shipping damage, file a claim with the shipping company. If it is a factory defect, get it repaired or replaced under warranty.
Barely visible scratches can be removed with jeweler's rouge or similar ultra-fine abrasive unless the CRT has an antireflective or textured surface.

Jeweler's rouge is the same stuff that is used in the final polishing of lenses and mirrors so it makes for a fine finish. However, any kind of scratch deep enough to be felt will not yield to this approach.

For larger scratches, one would normally start out with a coarser abrasive like 300 grit and work toward successively finer sizes - 600, 1200, etc. - with the final polishing being done with the rouge. However, realistically, this isn't really a viable approach for a CRT faceplate. It takes a lot of grinding to remove enough material to smooth out a scratch and you are more likely to mess things up than to improve matters.

If the CRT has an antireflective coating or textured surface, it will almost certainly be best to leave the scratch alone. Any type of polishing *will* remove affect the appearance in the vicinity and leave you with a big unsightly blob. This will be much more objectionable than a slight scratch.

The types of fillers sold in auto parts stores for repairing auto windshields may reduce the visibility of any scratches but DO NOT restore the integrity of the glass.

I don't quite know whether this is better or worse than the disease but it might be worth trying:

(From: Cooper@Hub.ofthe.NET).

"I may have come across an easy fix for those who have scratched glass on the monitor face. I am currently using window film as an adhering material to cover and conceal the scratches. This looks much better and enables me to continue usage of the monitor without the aggravating distortion."
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. august 2002 - 19:51 #7
held og lykke med sliberiet ;o)