Avatar billede fie1 Nybegynder
24. juli 2002 - 09:29 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Formatering???

Hej derude
Jeg er ved at lave en skabelon til et regneark, en af kolonnerne skal formateres til 8 cifre med mellemrum: 12 345 67 8 således. Det er ikke noget problem.
Jeg skal flytte oplysninger fra andre regneark over i skabelonen; men der ser tallene i kolonnen således ud A12345678.  Alle tallene begynder med et A som ikke skal med over i skabelonen.
Håber det kan forstås *S*
Kan nogen hjælpe?
Hilsen
Fie
Avatar billede runaldo Nybegynder
24. juli 2002 - 09:35 #1
Hvis der er det samme antal cifre i "tallene", så kan du brug funktionen =højre("cellenr ex D2";"Antal cifre fra højre, som du vil bevare"). Det fjerne A'et, så kan du flytte dem efterfølgende.

Runaldo
Avatar billede b_hansen Novice
24. juli 2002 - 09:45 #2
hvis der er tale om varierende længder, skal du bruge følgende formel:
=HØJRE(A1;LÆNGDE(A1)-1)

Hvor A1 henviser til cellen med "tallene"
Avatar billede runaldo Nybegynder
24. juli 2002 - 09:48 #3
...nåh ja :-)
Avatar billede fie1 Nybegynder
24. juli 2002 - 10:56 #4
Jeg er ikke helt med. Skal den formel sættes ind i det ark hvor jeg flytter tallene fra eller i min nye skabelon?
Jeg er nybegynder i "specielle" funktioner

Fie
Avatar billede b_hansen Novice
24. juli 2002 - 11:07 #5
den skal sættes ind i det ark, hvor du henter dine data fra. Du skal tilføje den for hver række du har. Men du kan nøjes med at indtaste den én gang og derefter kopiere den nedad
Avatar billede b_hansen Novice
24. juli 2002 - 11:09 #6
men du bør måske også overveje, om tallet skal gemmes som en værdi eller som en tekst. Hvis du har et nummer med nuller først, vil nullerne blive glemt, hvis du gemmer det nye tal som en værdi.
Avatar billede fie1 Nybegynder
24. juli 2002 - 13:25 #7
Kan ikke rigtigt finde ud af det. Fin ide med tekst, så får jeg nullerne med, men det andet virker ikke. Hvis jeg kopierer din formel direkte ind på det nye regneark i "A1", og kopierer tallet A12345678 over i "A1" får jeg bare  et 0

Fie
Avatar billede b_hansen Novice
24. juli 2002 - 13:35 #8
Hvordan får du sat det A foran nummeret? Skyldes det et brugerdefineret format? I så fald vil jeg gætte på, at der er tale om et tal-format. Så skal du i stedet for bruge formlen =Tekst(A1;0)
Avatar billede fie1 Nybegynder
24. juli 2002 - 14:24 #9
"A" + tal står i forvejen i det regneark, som jeg skal flytte fra, så jeg ved ikke hvad det er for et format.
Jeg kan stadig ikke få det til at virke.

Jeg prøver bare at flytte fra en kolonne til en ny kolonne, men det vil heller ikke.

Fie
Avatar billede b_hansen Novice
24. juli 2002 - 14:25 #10
prøv at sende det til mig fie

bjh@nr-djurs.dk
Avatar billede b_hansen Novice
24. juli 2002 - 15:43 #11
så er den returneret med formlen =HØJRE(A1;LÆNGDE(A1)-1)
Avatar billede fie1 Nybegynder
25. juli 2002 - 07:54 #12
Nu virker det, bortset fra mellemrummene mellem cifrene; men det kan jeg leve med.
Tusinde tak for hjælpen

Fie
Avatar billede fie1 Nybegynder
25. juli 2002 - 07:55 #13
jeg har trykket på "accepter" så jeg håber du får din fortjente points
Fie
Avatar billede b_hansen Novice
25. juli 2002 - 08:08 #14
jo tak *S*

Hvis det alene er i det aktuelle ark, du skal bruge den formatering af tallet, er løsningen at ændre formlen til =VÆRDI(HØJRE(A13;LÆNGDE(A13)-1))
Derefter markerer du området med det nye tal, højreklikker og vælger "formater celler". På fanebladet "Tal" vælger du brugerdefineret i søjlen Kategori. Herved fremkommer et nyt felt, der hedder Type. I dette felt indtaster du følgende: "0# ### ## #"
Dog skal du undlade anførselstegnene.
Avatar billede fie1 Nybegynder
26. juli 2002 - 08:13 #15
Tak for hjælpen, det virker.
Venlig holsen
Fie