Avatar billede sussemus Nybegynder
23. juli 2002 - 18:24 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

problemer med grafikken

http://www.eksperten.dk/spm/238719

Her findes mit spørgsmål fra før, men jeg kom til at acceptere for hurtigt.... skal lige lære det at kende!! :0)Jeg har købt en comp gennem blå avis!! i annoncen stod: Amd K6-2 Fujitzu 400 MHh mmx 3D-now 2,5 GB HD, 64 MB PC ram cd-rom,ethernet, diskdrev, lydkort, mus, 2 usb porte, skærm
Skærmen er en compaq 1024.
Jeg har installeret windows 98 2. udgave.
Mit skærmbillede er sløret.., man kan ikke ordentligt se billeder og tekst hvis det er småt.
I mit kontrolpanel ved egenskaber for skærm i indstillinger står der : Standartskærm på standart PCI-grafikkort(VGA)
farver 16 farver
skærmområde 640*480 pixel står i mindre og kan ikke sættes op til større.
Jeg har fået at vide at jeg evt mangler et grafik kort (ikke on board), men har også fået at vide at jeg mangler en driver/drivers???
Jeg er ikke den store computernørd, så skal ha det skåret lidt ud i pap..., så er i advaret :0) Kan i hjælpe mig!!!????
Mvh sussemus
Avatar billede sussemus Nybegynder
23. juli 2002 - 18:37 #1
jeg er væk, indtil kl 21, håber i kan hjælpe mig der!!!? :0)
Avatar billede jurfy Nybegynder
23. juli 2002 - 19:10 #2
Hvis det ikke virker at få din driver opdateret skal du nok finde et nyt kort (Det behøver ikke være on board, men så tapper den ikke dine ram). Her kan du finde nye drivere: http://www.nvidia.com/view.aspPAGE=windows9x ! Men hvis det ikke er nok så kik ind til http://www.edbpriser.dk !
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
23. juli 2002 - 19:29 #3
hvis du ikke har agp-port på dit motherboard, så køb evt. http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364617909
der er også tvout på :)
Avatar billede junl Nybegynder
23. juli 2002 - 20:36 #4
Så længe du kan se noget på skærmen, så har du et grafikkort. Dit problem er, at du ikke har nogen drivere til dit grafikkort installeret. Så længe du ikke ved hvilket grafikkort du har, kan det være svært at finde driverne. Gå evt. ind i kontrolpanel og tryk på "tilføj ny hardware" - lad computeren søge - måske kan den selv finde ud af hvilket kort du har. Hvis det ikke virker, kan du evt. åbne computeren (det sker der ikke noget ved, bare husk at tage strømkablet ud inden). Inde i computeren kan du se grafikkortet (det er jo det hvor skærmen sidder i) - skriv alt ned hvad der står på kortet og luk computeren igen. Skriv så det der stod på kortet, her på eksperten - så kan det nemlig være at vi kan finde driverne til dig.
Avatar billede sussemus Nybegynder
24. juli 2002 - 00:20 #5
Jeg fik skilt comp ad men jeg kunne ikke finde grafikkortet og hvad det hed...., det er jo også en ældre sag jeg har!!
er der ingen abdre muligheder får at finde ud af hvad mit g-kort hedder...??
Avatar billede sussemus Nybegynder
24. juli 2002 - 00:35 #6
Hjææææælp!! :0)
Avatar billede sussemus Nybegynder
24. juli 2002 - 00:37 #7
jeg har været inde og finde den driver jeg fik oplyst af jurfy, men jeg ved ikke helt hvilken jeg skal vælge!!?? :0)
Avatar billede junl Nybegynder
24. juli 2002 - 11:49 #8
Ok, det med at åbne computeren virkede ikke. Din computer er altså en Fujitsu? Hvis den er, så kan det være at der står noget uden på computeren. Er der ikke en lille dims hvorpå der står Fujitsu + noget mere (f.eks. Fujitsu Scaleo 400) - i så fald kan det hjælpe os hvis du skriver det her.
Avatar billede sussemus Nybegynder
24. juli 2002 - 12:12 #9
Ja, min comp er en fujitsu.., det eneste jeg kan læse på fronten der er: Fujitsu ErgoPro x
og et andet mærke står der: MMX intel inside pentium processor..!!??
Avatar billede junl Nybegynder
24. juli 2002 - 12:24 #10
Tak for det - I'm on it :-)
Avatar billede sussemus Nybegynder
24. juli 2002 - 12:37 #11
super:) håber du finder noget.....
Avatar billede junl Nybegynder
24. juli 2002 - 12:44 #12
Jeg bliver nødt til, at smutte på arbejde nu. Men jeg tror jeg har fat i den lange ende. Dit grafikkort er højst sandsynligt et ATI Mach64 kort. Hvis du har tid, så kan du lige se om du kan finde (uden på computeren) et sted hvor der står. Fujitsu ErgoPro X og så et nummer bagved X'et (f.eks. 238). Måske står det bagpå.
Avatar billede sussemus Nybegynder
24. juli 2002 - 13:01 #13
Ok, så god arbejslyst!! :0) Jeg har masser af tid, Men jeg kan intet finde hvor der står noget mere..., desværre!!
Avatar billede junl Nybegynder
24. juli 2002 - 17:04 #15
Se evt. også efter om du ikke kan finde et serielnr. enten bagpå eller under bunden på din computer.
Avatar billede sussemus Nybegynder
24. juli 2002 - 17:36 #17
Nu skal jeg på arb..., men hvad jeg lige hurtigt kunne se, var der ingen der lignede.... vender tilbage ca kl 23, hvis du er der der??
Avatar billede junl Nybegynder
24. juli 2002 - 17:39 #18
Det er jeg..
Avatar billede junl Nybegynder
24. juli 2002 - 23:52 #19
Det kunne være godt, hvis du kunne finde et serialnr. (eller et andet nr.) på computeren. Så kan jeg nemlig hurtigt finde ud af hvilke drivere til grafikkortet du skal have fat i. Fik du ikke nogen manualer eller disketter/cd-rom'er med, da du købte den?
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
25. juli 2002 - 00:08 #20
jeg kan fortælle at sus har ringet til mig (vi er gamle bofæller) og hendes puter er fucked up, så jeg har sat hende til at geninstallere!
Hun kommer sikkert på nettet om et times tid...
Avatar billede junl Nybegynder
25. juli 2002 - 00:13 #21
Ja, jeg så noget med lydkortet også.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
25. juli 2002 - 01:25 #22
hun har vist fået virus igennem kazaa - så kan hun lære det *G*
men nu har hun formateret etc...
Avatar billede sussemus Nybegynder
25. juli 2002 - 16:21 #23
*G* Nu har jeg geninstalleret og metal hansen har rigtig nok været en god hjælp og fået bevaret roen, så jeg ikke smadrede comp.. *G*, men nu virker det hele.. Bortset fra mit stadig problem med Grafikken!!:0(
Avatar billede sussemus Nybegynder
25. juli 2002 - 16:23 #24
I bunden af comp fandt jeg følgende oplysninger: Fujitsu
Type x453/200
Serial 78199JB
Manufactured 10.05.98
Kunne det bruges????
Avatar billede junl Nybegynder
25. juli 2002 - 17:14 #25
Yes - det kan det i hvert fald... Vent lidt, jeg leder lige..
Avatar billede junl Nybegynder
25. juli 2002 - 17:18 #26
Så er den der - dit kort er et ATI Mach64. Du kan bruge denne driver.. Så håber vi bare på at den foregående ejer ikke har skiftet kortet ud.

http://fsc-pc.de/support/drvupload.asp?DRV=5846&Info=download
Avatar billede junl Nybegynder
25. juli 2002 - 17:21 #27
Du skal bare køre filen - den unzipper nogle filer til din computer. Husk på hvor den ligger dem (sikkert c:\windows\temp). Vælg så kør fra din startmenu og skriv c:\windows\temp\atii\win95\setup.exe
Avatar billede junl Nybegynder
25. juli 2002 - 17:29 #28
Nej forresten - du skal ikke vælge kør - kun unzippe filen. Når filen er unzippet går du bare ind i kontrolpanel og vælger system | enhedshåntering | skærmkort | standard PCI kort | Egenskaber | fanen driver | opdater driver | Vælg selv at angive driverens placering | vælge driveren i en liste | har diskette | skriv så c:\windows\temp\atii\win95\setup.exe  -> der kommer en liste frem med forskellige versioner af kortet, prøv bare at vælge en (nok helst en engelsk version) og se hvad der sker. Jeg krydser fingre..
Avatar billede sussemus Nybegynder
25. juli 2002 - 21:57 #29
Jeg kan ikke få det til at virke...... når jeg vælger når til at vælge har diskette.. kan den ikke finde den på harwaren, skriver den.. !!! Jeg går snart amok!! :0)
Avatar billede junl Nybegynder
25. juli 2002 - 23:09 #30
Nej pif - Får du listen med ATI Mach64 drivere frem? Jeg kan lige skrive mere i morgen - nu er det tid til yatzy med kæresten.
Avatar billede sussemus Nybegynder
26. juli 2002 - 00:54 #31
Jeg får listen frem med forskellige inden for ATI, men jeg aner ikke hvad for en jeg skal vælge!! Kæresten skal der også være tid til.... Jeg takker for din tålmodighed og håber du bliver ved indtil vi gir op eller finder en løsning!!? Knus sussemus
Avatar billede junl Nybegynder
26. juli 2002 - 16:39 #32
Jeg skal desværre noget i aften - du kan f.eks. prøve at prøve nogle forskellige af de drivere - se om der er en der virker.

Ellers kan du prøve med de her.

http://fsc-pc.de/support/drvupload.asp?DRV=5843&Info=download

http://fsc-pc.de/support/drvupload.asp?DRV=5844&Info=download

De 2 downloads hører sammen. Jeg har desværre ikke lige tid til at skrive hvordan du installerer dem lige nu.
Avatar billede junl Nybegynder
28. juli 2002 - 18:33 #33
Glem de to sidste downloads et øjeblik. Start din computer i fejlsikret tilstand (hold F8 nede når der står "starter Windows 98"). Gå ind i kontrolpanel | system | enhedshåndtering| - find dit grafikkort (Standard PCI kort -står der nok) - slet det (bare rolig, det sker der ikke noget ved. Genstart computeren. Hvis den kommer og spørg efter drivere, vælger du bare "Søg automatisk efter en bedre driver", kryds fingre. Hvis den ikke spørg efter drivere - så er det også ok. Når windows så er startet op går du ind i kontrolpanel | system | enhedshåndtering | Skærmkort | standard PCI kort | Egenskaber | fanen driver | opdater driver | søg automatisk efter en bedre driver.

Prøv det først.

Hvis det heller ikke hjælper - så skriv lige.

Jeg er blevet stædig nu - jeg giver ikke op på det her spørgsmål. Jeg ved nemlig hvor træls det er, at have en computer der ikke virker.
Avatar billede junl Nybegynder
28. juli 2002 - 18:51 #34
Hvis det ovenstående ikke virker, så har jeg fundet et program, så du (vi) i hvert fald kan finde ud af om du har det famøse ATI Mach64 kort eller et andet.

Download her: http://mirror2.ati.com/drivers/ati-util-july2002.exe

Når du har downloadet det, skal du køre filen. Når det er gjort trykker du Start | kør og så skriver du  c:\ati\support\ati_utilities\atiinfo.exe

Når dette lille program er starter - så skriv ALT ned, hvad der står i boxen og på fanebladene. Skriv det så her på eksperten.
Avatar billede junl Nybegynder
28. juli 2002 - 18:59 #35
Er du forresten ikke sød at se efter om, dit lydkort er et "Crystal sound" - hvis det ikke er, så har fyren du købte computeren af, nok skiftet nogle dele ud.

Jeg kan nemlig heller ikke forstår, at du har købt den som en AMD 400Mhz - i følge det TYPE nr. du fandt under bunden på computeren burde det være en Pentium 200Mhz. Måske har fyren der solgte den, snydt dig!!
Avatar billede sussemus Nybegynder
28. juli 2002 - 23:12 #36
Jeg er glad for at du er lige så stædig og i hærdig som jeg og prøver desperat på at hjælpe mig :0)
Men det hjalp ikke at installerer og fjerne pci kortet :0( ØV.
I egenskaber for lyd, står der : Crystal PnP-lydsystem CODEC
Jeg downloadede prg og her stod der: Kortoplysninger:
          ATI-264UT4PCI
Enhed                  Værdi
                    ATI Technologies Inc
                    ATI VT2C
                    561002
  BIOS P/N          113-00000-000
  bustype          2 MB 7
  DAC-type          ATI68860 Rev B
  Primært display    Yes
                    4.0
      SYSTEMOPLYSNINGER:
  CPU                AMD-K6(tm)3D processor 400 M...
  Motherboard Chipset  8086:7030 rev.2
  Systemhukommelse    64 MB
  O S Version          Windows98(4.10.2222) A

Så fik jeg vidst det hele med, har skrevet det, som det stod, håber det hjælper??? Knus :0)
Avatar billede junl Nybegynder
29. juli 2002 - 18:43 #37
Nå vi kan i hvert fald (for anden gang) slå fast, at kortet er et ATI. :-)
Avatar billede junl Nybegynder
29. juli 2002 - 20:42 #38
Men nu ved jeg, at det er en mærkelig form for Mach64 kort.

Faktisk hedder dit kort Video Xpression+

Denne driver er til Win95, men prøv den alligevel. Der er ikke lavet en driver til Win98 (tror jeg). Hvis driveren til win95, heller ikke virker, så har jeg et trick i ærmet so don't worry.

http://download.atitech.ca/drivers/w95-2278.exe

Bare kør filen, når den er downloaded - følg guiden. Jeg tror det er ligetil.
Avatar billede sussemus Nybegynder
30. juli 2002 - 01:48 #39
JUHUUUUUUUU, Hvordan skal jeg nogensinde takke dig!!!:0) Jeg er lykkelig, du og min ven metal hansen har reddet mine 2 mdr frustration over mit lorte comp problem!! Jeg er så glad så glad, du skulle se mig nu jeg er den største glade julegris på 2 ben :0) :0)
Jeg downloadede det sidste du gav mig og det virkede, der er i hvert fald pæne billeder på min skærm, så nu mangler jeg bare en større skærm, så jeg kan se hele siden, hvor den nogle gange cutter noget af, men det må vente til SU´en bliver forhøjet!! :0)
Du skal have tusind tusind tak..... Jeg ved ikke hvor meget du går op i pointene, men jeg har forhøjet dem til 150 for det fortjener du i hvert fald.... Accepterer når du har skrevet tilbage, OK!! :0)
KÆÆÆÆMPE KNUS Susanne :0)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
30. juli 2002 - 02:20 #40
junl > jeg gir sq en bajer!! *G*
hun har hængt i røret hele de sidste 14 dage, og mit skrivebord er helt nedslidt af bidemærker fra alle de gange hvor jeg ikke har ku få hende til at fatte hvad hun skulle gøre *LOL*
godt stykke arbejde dér :)
Avatar billede junl Nybegynder
30. juli 2002 - 18:06 #41
Når jeg bliver stædig, så bliver jeg stædig. Tak for roserne, det var lige hvad jeg manglede :-) Mange smil herfra også...

Ses

Marianne