Avatar billede fragel Nybegynder
23. juli 2002 - 15:36 Der er 4 kommentarer

Skrære i tekst

Jeg har en side med nyheder hentet fra en mySQL database.
Det skal først siges, at nogle af disse nyheder godt kan indeholde
html-koder.

Da længden af nyhederne kan variere meget, ønsker jeg at beskrære dem, så de
får en nogenlunde ens længde. Dette ville jeg umiddelbart gøre ved at tælle
antal ord i posten, men dog også begrænse antal linier, hvis det skulle være
en post med mange liniebrud.
Jeg finder antal ord og liner sådan:
function linier($streng){
    $linier=explode("\n", $streng);
    $antallinier=count($linier);
    $ord = explode(" ", $streng);
    $antalord = count($ord);
    $t = "ORD: $antalord LINIER: $antallinier";
    return $t;
}

Mit problem er når jeg skal beskære en post. Hvordan sikrer jeg mig, at jeg
ikke beskærer midt imellem f.eks. <b> og </b> ... var det tilfældet, ville
resten af siden jo blive fed.

/Jeppe
Avatar billede fragel Nybegynder
23. juli 2002 - 15:58 #1
...jeg kunne selvfølgelig give mig til at tælle antallet af starttags versus antallet af slutags, men synes det er en noget ufuldstændig/besværlig løsning.
Avatar billede tipsen Nybegynder
23. juli 2002 - 16:42 #2
Svær problemstilling - glæder mig til at se svaret...
Avatar billede tipsen Nybegynder
23. juli 2002 - 16:43 #3
Jeg ville nok vælge at fjerne html-tags og præsentere nyhederne uden html-koder i oversigten...
Avatar billede teaspoon Nybegynder
23. juli 2002 - 16:47 #4
ja.. det er den simple løsning.

Hvis den anden løsning skal laves, ville det være godt at vide hvilke tags teksten eventuelt kan indeholde. Denne funktion klarer det nogenlunde:

function cut_text($str, $length) {
  $str = substr($str, 0, $length); // tager de første 300 tegn
  return preg_replace("/<[^\/]*?>[^<>]*$/", "", $str); // checker om der er et uafsluttet tag i slutningen
                                                      // og fjerner det og efterfølgende tekst hvis det findes
}