Avatar billede streak Nybegynder
22. juli 2002 - 10:37 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

lidt mere htaccess

Efter at jeg fik det til at virke igår, har jeg bemærket at den også bruger min .htaccess som ligger inde under /var/www/html/admin/ når jeg kommer ind på /var/www/html/
Det giver ikke lige nogen mening, da der ikke ligger nogen .htaccess fil der. Hvis jeg så fjerner filen fra admin diret så spørger den ikke om noget, men så snart den er der, så spørger den om user / pass, selvom der ikke ligger nogen .htaccess fil i rod diret på serveren. Jeg fatter det ikke lige.
Avatar billede sukos Juniormester
22. juli 2002 - 13:49 #1
Det må faktisk være det med om dir/apache er lagt som ind superuser?
Avatar billede streak Nybegynder
22. juli 2002 - 14:07 #2
hvad mener du ??
Avatar billede sukos Juniormester
22. juli 2002 - 14:11 #3
At problemet tidligere var at mappen admin var oprettet hvor du var logget ind som superuser, og du derfor ikke kunne komme ind. (En chmod havde måske klaret det?)
Men anyway, er apachen lagt ind hvor du er logget på som superuser? root

Men hvad med noget chmod af webroot?
Kan det gøre måske det?
Avatar billede streak Nybegynder
22. juli 2002 - 14:15 #4
det har jeg prøvet, men ligemeget hvad, så vil den bruge den .htaccess der ligger under /var/www/html/admin/ selvom jeg er i /var/www/html/
Dette giver jo ikke nogen mening.
Avatar billede sukos Juniormester
22. juli 2002 - 14:25 #5
Tjek din conf HELT op, at du ikke har nogen tilladelse til brug af .htaccess i dit DocumnetRoot, heller ikke for nogen dirs!
Slet også alle dirs som du har lavet, for at komme tilbage til en "helt frisk".
Gør det som superuser, og chmod dit DocumentRoot, genstart apache og log af.
Log ind som bruger med root-rettigheder, og prøv at sætte det op igen.

Andet kan jeg ikke lige komme på! :O(

Men det er garanteret noget med chmod?
Avatar billede streak Nybegynder
22. juli 2002 - 17:06 #6
hvilken chmod skal en .htaccess fil have ??
Avatar billede sukos Juniormester
22. juli 2002 - 18:21 #7
den skal jo kun læserettigheder af alle.
Ikke at jeg er særlig meget inde i chmod, men de nsmule jeg ved kommer herfra:

http://www.onlamp.com/pub/a/bsd/2000/09/06/FreeBSD_Basics.html

og her:

http://www.onlamp.com/pub/a/bsd/2000/09/13/FreeBSD_Basics.html
Avatar billede sukos Juniormester
22. juli 2002 - 18:27 #8
På sidste link ser det ud som om den skal ha' en 644 ?
owner read and write
andre read

Men jeg er sgutte inde i chmod!
Avatar billede streak Nybegynder
22. juli 2002 - 19:45 #9
<Directory "/var/www/html/admin>
AllowOverride All
</Directory>

Så snart man sætter AllowOverride til andet en None bliver jeg bedt om password. Og det er ligemeget om jeg er inde i
/var/www/html eller om jeg er i /var/www/html/admin/

Det som jeg stadig syntes er mærkeligt, er at den .htaccess fil der ligger under admin og påvirker rod diret på web serveren. Dette giver ikke nogen mening.
Avatar billede streak Nybegynder
22. juli 2002 - 20:49 #10
Nogen der kan forklare dette:

Hvis jeg laver et nyt dir der hedder: test under /var/www/html/ og laver en .htaccess i den, samt laver
<Directory /var/www/html/test>
AllowOverride All
</Directory>
i mig httpd.conf fil, så virker det fint. Den sørger kun om det hvis jeg går ind under /var/www/html/test/

Hvis jeg så omdøber dette dir til admin og retter min httpd.conf til:
<Directory /var/www/html/admin>
AllowOverride All
</Directory>

Så spørger den efter password lige meget hvor på webserveren jeg er.
Jeg er ved at være lidt træt af det her.
Avatar billede streak Nybegynder
22. juli 2002 - 21:28 #11
Det typer på, at hvis jeg kalder mig dir alt andet end admin så virker det fint. Er der nogen der kan forklare dette ??
Avatar billede sukos Juniormester
22. juli 2002 - 21:30 #12
Du kører jo ssl og andet på din server.
Kan det ikke være noget af det som har indflydelse?
Avatar billede streak Nybegynder
22. juli 2002 - 22:00 #13
jeg skal ikke kunne sige det, jeg har ikke selv været ude for det før
Avatar billede sukos Juniormester
22. juli 2002 - 22:01 #14
næh, lyder godt nok underligt!
har apache ellers kørt ordentlig tidligere?
Avatar billede streak Nybegynder
22. juli 2002 - 22:11 #15
Det har altid virket som det skal. Jeg har ikke haft prob. med det før.
Så det undrede mig faktisk meget at jeg skulle have så storep prob. med det her.
Avatar billede streak Nybegynder
23. juli 2002 - 00:01 #16
nå .. men lukker denne her så, da ingen åbenbart ved hvorfor jeg ik må have et dir der hedder admin.