Avatar billede tox-man Nybegynder
21. juli 2002 - 12:32 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Interbase/Firebird erfaringer !?

Hejsa

Jeg kunne godt bruge nogle erfaringer med Interbase aka. Firebird...

til de der ikke ved det er Firebird open source udgaven af Interbase 6.0

men som sagt.. ligger du inde med nogle erfaringer, så kom med dem ;P - også
hvis det evt. er på en unix-maskine

/Jonas Levring
Avatar billede martinlind Nybegynder
21. juli 2002 - 12:55 #1
Jeg kører med IB 6.01 OpenSource udgaven og den kører fint, er godt integreret med Delphi, og krøver stort set ikke noget vedligeholdense, alt i alt en fedt base, det oven i købet er hurtig og gratis
Avatar billede pellelil Nybegynder
21. juli 2002 - 13:42 #2
At FireBird er "open source udgaven af Interbase 6.0" er en sandhed med modifikationer (umiddelbart vil jeg sige at du slet ikke har ret). Da InterBase 6 blev Open Source der "forgrenede" denne open source sig i 2 (den egentlige opensource) og FireBird. Der er således forskel på Open Source versionen af Interbase og FireBird. Disse 2 "produkter" er stadig 100% fil kompatible (du kan frit flytte en database fra FireBird til IB6OS og omvendt), men der er alligevel forskel på de 2 database servere. Personligt foretrækker jeg FireBird udgaven da der tilsyneladende sker mere udvikling (herunder flere fejlrettelser) end IB6OS.

Vi anvender internt FireBird og er meget tilfreds med den. I vores miljø kører den bundstabilt og vi har ikke haft et eneste problem med den siden vi begyndte for 1½ år siden (i starten brugte vi IB6OS). Det skal lige siges at vi kører den på en W2K server så jeg kan ikke udtale mig om unix-udgaven.
Avatar billede martinlind Nybegynder
21. juli 2002 - 18:21 #3
pellelil >> Kan du ikke fortælle lidt mere om jeres inst. hvor mange brugere ? hvor stor at baserne ( antal rec. ) osv.

/Martin
Avatar billede pellelil Nybegynder
21. juli 2002 - 18:39 #4
martinlind>Vores drift-database har kun 5-10 brugere og indeholder endnu ikke "alt verden af poster" (under 100.000). Men vi har en række systemer i støbesken, hvor vi vil ende om med 150-300 brugere (DataSnap via ADSL/ISDN) og væsentlig større data-mængde. Eksempelvis er vi ved at udvikle et system hvor vi natligt kommer til at hente +/- 100.000 poster, som alle bliver fyldt i samme DB.

Jeg har i test øjemed stresset Interbase/Firebird før vi tog den i brug. I denne henseende har jeg haft 4 maskiner køreende (hver med en 4-5 aktive applikationer) der continuerlig manipulerede med data - og dette kørte uden et eneste "hick-up".
Avatar billede martinlind Nybegynder
21. juli 2002 - 18:42 #5
Ok, det var også det indtryk jeg havde af den, men har alrig "prøvet den af i virkelighedden"

/Martin
Avatar billede tox-man Nybegynder
21. juli 2002 - 18:48 #6
hvordan ser det ud mht. kommunikationen mellem 2 database ? - altså hvis man skal holde 2 i sync hele tiden.. er der en god måde at gøre det på ? (en local og en på en internet-server)
Avatar billede martinlind Nybegynder
21. juli 2002 - 18:52 #7
Der var en af distrub. der var MEN et prg. med til dette ( IBReplicator ) tror jeg den hed, så ret fed ud.

/Martin
Avatar billede pellelil Nybegynder
21. juli 2002 - 19:02 #8
Iterbase/Firebird indeholder ikke standard nogen replikerings-muligheder. Jeg ved at der er nogle gutter der har udviklet noget (muligvis den IBReplicator som martinlind omtaler) men produktet var MEGET dyrt, og jeg er ikke sikker på at det kan fåes i en Unix udgave.

Hvis du skal tilgå din database fra Delphi så kunne du kigge på IBO (http://www.ibobjects.com/). De har "nogle værktøjer" du kan bruge til replikering, men det er ikke noget jeg har noget erfaring med (http://www.ibobjects.com/iborpl.html).
Avatar billede martinlind Nybegynder
21. juli 2002 - 19:19 #9
ang. delphi og Explorer kan jeg anbefale http://www.zeoslib.org det ser godt ud.

Replikering : kig på borlands community på "Article ID: 27219"
Avatar billede tox-man Nybegynder
21. juli 2002 - 19:23 #10
Hmm.. jamen jeg bruger delphi op mod en access db nu.. og det er det jeg gerne vil have skrevet om til en IB i stedet..

Jeg lader lige spørgsmålet stå åbent et par dage, for at se om der kommer nogen med UNIX erfaringer :)
Avatar billede martinlind Nybegynder
21. juli 2002 - 19:36 #11
Så kan IBExpress også anbefales, det kører fint og godt
Avatar billede tox-man Nybegynder
21. juli 2002 - 21:02 #12
har du evt et link til det `?
Avatar billede martinlind Nybegynder
22. juli 2002 - 12:24 #13
Hvad for noget af det ???
Avatar billede tox-man Nybegynder
22. juli 2002 - 12:29 #14
IBExpress og IBReplicator
Avatar billede martinlind Nybegynder
22. juli 2002 - 12:55 #15
IBExpress er de Interbase comp. du får med i delphi, rep. kan du finde på borlands side

>>Kommentar: martinlind
>>21/07-2002 19:19:25