Avatar billede spif Nybegynder
20. juli 2002 - 12:37 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Specielle karakterer bliver erstattet af ? - Hvorfor

Har en java metode, som henter en tekststreng fra databasen (her vises karakterene korrekt). metoden ligger tekststrengen ned i en tekstfil.

Det er her problemet opstår:

Hvis jeg tester metoden (main metode) i IDE'en (Jbuilder) virker det som det skal, og karakterene vises som de skal i teksfilen.

Hvis jeg bruger samme metode vha en servlet bliver de specielle karakterer (æ,ø,å) erstattet med '?'.

Det må tydeligvis været et encoding problem, men jeg ved ikke helt hvordan og hvor det skal ændres..

Det er ikke nok at svare:  "du skal bruge ISO-8859-1 eller lign." :-)

på forhånd tak

Version af resin: resin 2.1.0
Avatar billede =maddog= Nybegynder
20. juli 2002 - 15:45 #1
har du husket at sætte contenttype på din HttpServletResponse til "text/html"?
Avatar billede spif Nybegynder
20. juli 2002 - 16:34 #2
jo det har jeg husket, men jeg har ikke tilføjet noget i resin.conf er det nødvendigt ? og hvis det er, hvad skal man så tilføje?
Avatar billede spif Nybegynder
20. juli 2002 - 17:00 #3
update:
Fejlen opstår åbenbart allerede når tekststrengen hentes fra databasen. hvordan encoder man tekststrengen, så karakterene vises korrekt?
Avatar billede =maddog= Nybegynder
20. juli 2002 - 17:11 #4
Har aldrig selv haft problemet, så det bliver på beskub. Jeg kan forestille mig at strengen skal være URLEncoded når den sendes afsted. Det passer i hvert fald på dine problemer.
http://java.sun.com/products//jdk/1.2/docs/api/java/net/URLEncoder.html
String encodedString = java.net.URLEncoder.encode("æøå");
ellers må vi lige vente på de rigtigt seje eksperter kommer online (r9 && disky :-).
Avatar billede spif Nybegynder
20. juli 2002 - 19:32 #5
Yes det virkede sgu - tak skal du have. Hvordan giver jeg dig point når du ikke har "svaret" men kun "kommenteret"
Eller skriv et nyt svar, så jeg kan give dig point
Avatar billede =maddog= Nybegynder
20. juli 2002 - 21:06 #6
altid til tjeneste :D SKulle lige være sikker på at det virkede før jeg svarede. Mange folk accepterer et svar de tror der virker til stor ærgelse for begge parter.