Avatar billede hansengel Nybegynder
22. august 2000 - 15:59 Der er 15 kommentarer

Save member

Er det muligt at gemme et billede af Stage ned på en server
Avatar billede crunch Nybegynder
22. august 2000 - 16:12 #1
jeg kunne forestille mig du skulle prøve noget lignende:

Nedenstående gemmer stagen som castmember billede.:
*******
Syntax    the stage.picture
************
the picture of the stage
window whichWindow.picture
the picture of window whichWindow

Description    Window property; this property provides a way to get a picture of the current contents of a window (either the Stage window or a movie in a window).

You can apply the the resulting bitmap data to an existing bitmap or use it to create a new one.
This property can be read and but not set.

Example    This statement grabs the current content of the Stage and places it into a bitmap cast member:

member(\"Stage image\").picture = (the stage).picture

********
Gem castmember i ekstern fil:
*********
Syntax    castLib(whichCast).save()

castLib(whichCast).save(pathName & newFileName)
save castLib whichCast {,pathName&newFileName}

Description    Command; saves changes to the cast in the cast’s original file or, if the optional parameter pathName:newFileName is included, in a new file. If no file name is given, the original cast must be linked. Further operations or references to the cast use the saved cast member.

This command does not work with compressed files.
The save CastLib command doesn’t support URLs as file references.

Example    This statement causes Director to save the revised version of the Buttons cast in the new file UpdatedButtons in the same folder:

castLib(\"Buttons\").save(the moviePath & \"UpdatedButtons.cst\")
Avatar billede hansengel Nybegynder
22. august 2000 - 16:22 #2
Det er jo meget fint, men hvordan får jeg et billede ned på min server?
Avatar billede crunch Nybegynder
22. august 2000 - 16:55 #3
nå ja,, det bliver nok lidt svært at gøre online
Avatar billede crunch Nybegynder
22. august 2000 - 16:59 #4
ups.. smuttede.. men hvis du læser om \"External files\" i dit lingo bib. så er der hvad der umiddelbart er muligt. Og præcis det med at gemme på andre diske og på servere er lidt svært, numindre det bare er preferance filer (lign. cookies).

Jeg har på et tidspunkt lavet noget med at gemme på server men der brugte jeg ftp-xtraen fra DirectXtra. Den er dyr og jeg er ikke sikker på den virker med shockwave. (du kan evt. prøve at download den)..

ellers skulle der være åbnet op for en masse nye ting med multiuser server udviddelsen, men det ved jeg ikke noget om. desværre. prøv evt. macromedias newsgroup.
Avatar billede warnich Nybegynder
22. august 2000 - 23:08 #5
>> Hansengel
Hvilken server er der tale om?
Og hvem skal gemme billedet? Du eller brugeren i browser-enden ?
Og vil du være i stand til at se præcis hvilket billede brugeren ser? Eller er det foranderligt ?
Find selv på flere spørgsmål :-)
Avatar billede hansengel Nybegynder
23. august 2000 - 10:00 #6
Det er en NT eller 2000 iss server.

Det er brugeren i browser-enden der skal have lov at tage et snapshot af hvad han har lavet på  \"stage\" og gemme det på serveren...
Avatar billede ask-m Nybegynder
23. august 2000 - 16:04 #7
Du kan godt bruge multi-user-serveren til at sende brugerens snapshot til serveren, men du bliver nødt til at lave noget på serversiden der modtager billedet.... Det kan enten være en database (som multiuser-serveren administrerer) eller en anden director fil, som også er logget på multiuser serveren. Hvis det  er databasen du går efter, skal denne accepterer billeder som en data-enhed, men hvis du laver en \"server-side-director-movie\", kan denne modtage billedet og gemme det i et cast!!!

Ellers bliver du nødt til at bruge det xtra \"crunch\" anbefaler, eller finde ud af hvor du kan få fat i det xtra som macromedia bruger i deres puzzle-maker (på shockwave.com).
Det er nemt nok at kopiere xtraet når man har brugt spillet, men det er lidt sværere at finde ud af hvor på Macromedias server det ligger, så andre kan downloade det!!!!

Ask-M

ps. Der findes også et freeware Xtra (XtraNet), der kan noget ftp, men det er vist heller ikke så lige til at downloade for brugerne!!!
Avatar billede crunch Nybegynder
23. august 2000 - 16:17 #8
Avatar billede ask-m Nybegynder
24. august 2000 - 09:56 #9
XtraNet kan downloades fra http://www.humancode.com/xtranet/

Men det er jo kun vigtigt for os \"udviklere\" - hvis vi gerne vil have at brugeren skal kunne autodownloade et xtra (\"DownLoad if needed\" functionen fra modify/movie/xtras menuen)
skal man redigere i filen \"xtrainfo.txt\" så director kan finde ud af hvorfra shockwave filen skal downloade xtraet fra hvis brugeren ikke har det, og det er lidt svært, hvis et sådant sted ikke findes (hvilket det vist ikke gør for xtraNet)....

ask-m
Avatar billede kanding Nybegynder
30. august 2000 - 19:52 #10
FTP xtras er ikke \"safe for shockwave\" hvilket betyder at bruger selv skal installere xtraen, og det virker som regel ret irreterende for brugeren. Med hensyn til at eksportere det billed du har grabbet med the stage.picture, så kan du bruge directExport xtraen www.directxtras.com.
Den er \"safe for shockwave\" dog med den twist at bruger via en dialog box skal fortælle hvor filen skal gemmes.
Her er lidt fra readme.txt:
DirectXport is a cross-platform Scripting Xtra for Macromedia Director
that provides export capabilities to Director applications.

DirectXport Xtra can export image and text cast members into various
image file formats. In addition, various types of image processing effects
can be performed on the exported image during the export process, or
directly on the cast member.

DirectXport Xtra supports the following file formats:
BMP, BMP24, DCX, DIB, EPS, EPS2, EPSF, EPSI, EPT, GIF,
GIF87, HTML, JPEG, JPEG24, MIFF, PCD, PCDS, PDF, PICT,
PS, PSD and TIFF.

... and provides the following image processing effects:
Blur, OilPaint, AddNoise, Despeckle, Emboss, Sharpen, Flip, Flop,
Magnify, Minify, Scale, Sample, Zoom, Roll, Edge, Implode, Solarize,
Spread, Swirl and Transparent.

En løsning, som ikke kræver xtra, er at konvertere billedet til et array (liste som indeholder lister) ved hjælp af setPixel()/getPixel(). Men det tager lidt tid for director at skrive fx. 800 * 600 = 480.000 pixels. Du kan se en implementering af dette på www.dr.dk/helle, tryk på Din Historie. Det skal siges at der her også er udviklet en komprimerings rutine ala gif til listerne, men det er fordi der også skal gemmes på brugers HD.

Avatar billede hansengel Nybegynder
31. august 2000 - 08:21 #11
Ved i om DirectXport gemmer billederne på klientens harddisk eller på serveren?

Jeg har forsøgt med DirectXport men den udgave jeg brugte ville hverken virke i en Projector eller en Shockwavefilm. Det er dyrt at købe en licens hvis man ikke ved om det virker...

Mht. Array-løsningen, hvordan kan det være DR bruger den når den er så langsom?
Avatar billede kanding Nybegynder
31. august 2000 - 10:00 #12
DirectXport gemmer billederne på klientens harddisk. Hvis den ikke virkede, har du initialiseret den ellers prøv nogle af eksemplerne? Jeg brugte den i starten til DR\'s dinhistorie indtil vi fandt ud af at den anden xtra vi brugte,ftp xtra\'en, ikke var \"shockwave safe\". Bare husk at i shockwave skal bruger selv anvise hvor filen skal gemmes. Har du prøvet din historie og selv oplevet at den var langsom eller er det udfra hvad jeg fortæller. Din historie er opbygget således at den ligesom en webpage bliver hurtigere med tiden fordi der bliver gemt på brugers hd, samt sålænge du er i samme session så gemmes der billede inde i shockwave, så hvis du har set en film en gang kan du bare hoppe direkte til den igen.
Genereringen af billederne tager lidt tid, men forhåbentlig ikke længere end enhver anden tung webpage. Desværre er det afhængigt af cpu kraft.
Dinhistorie er lavet med henblik på mange andre lignende ting. Dinhistorie selv er ekstrem fordi der er 5 ret store billeder der skal gemmes, sendes og genopbygges.
Avatar billede hansengel Nybegynder
31. august 2000 - 11:39 #13
Yep, jeg har været inde på DR/Helle. Den virkede slet ikke på min mac derhjemme (isdn, Explorer 5)
Nu har jeg prøvet den på arbejdet PC 2Megabit, her er den stadig lidt sløv.

Det jeg gerne vil lave er noget i retning af http://www.cards4all.dk (sitet er ikke færdigudviklet)Vi har lavet sitet med Flash og asp hvor vi gemmer positioner og rekonstruerer clientens \"stage\" på serveren...

Grunden til at jeg gerne vil lave det i shockwave med stagebilleder der gemmes på serveren er fleksibiliteten i at kunne undvære positioneringen.

Det kunne se ud til at DirectXport ikke er løsningen, hvis den kun gemmer biller lokalt hos brugeren...

Vil Arrey metoden være brugbar hvis den skal lave fotos i ca. 200x300 pixel?

En anden metode der måske kunne være brugbar er diskuteret i indlægget Multiuser - Send Picture.
Avatar billede kanding Nybegynder
31. august 2000 - 22:31 #14
Jeg kunne ikke sætte tingene fast på ansigtet. Nåh men jeg forstår hvad det er den skal gøre. Denne metode er lettere end dinhistorie, da man bare gemmer hvilket member på hvilken loc. Det går jo rigigt hurtigt at sætte op. DirectXport kan kun bruges til at få billedet ud af director. Det skal stadig sendes enten via ASP eller cgi, men vi havde et problem. Vi regnede ikke med at cgi bare kunne gå ned på brugers HHD og tage en fil uden bruger fik en alert i hovedet og det vil vi ikke have.

Din historie generer 5 billeder af 219 * 312 pixels, komprimerer 5 arrays, konverterer dem til tekst, fjerner alle mellemrum, gemmer dem på brugers hd, sender alle 5 til cgi. Det taget i betragtning tager det ikke lang tid synes jeg og du behøver sikkert ikke at gøre andet end at lave arrayet og sende det. Og dog, så gør jeg jo også det at jeg gemmer på bruges hd, så jeg ikke skal hente fra server hele tiden, samt gemmer i shockwave så længe vi er i samme session. Hvis du går tilbage til en film du har set før i Din historie, så kommer den med det samme så længe du ikke har forladt shockwave.
De fleste vælger den løsning som cards4all, fordi der ikke skal genereres så meget data.

Jeg kender intet til Multiuser - Send Picture.
Avatar billede hansengel Nybegynder
01. september 2000 - 08:02 #15
Multiuser - Send Picture er et tidligere indlæg her på Eksperten under Lingo...

Læs det, det er spændende...