Avatar billede fojensen Nybegynder
19. juli 2002 - 21:13 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hjælp i planlægningsfasen - database med medlemmer og deres tilme

Jeg skal bygge en MySql-database op. Den skal lagre medlemsoplysninger i en forening. Oplysningerne kommer til databasen via nogle php-scripts.
Derudover skal den lagre medlemmernes tilmelding til forskellige ture.

Hvordan griber jeg det an, så jeg får startet nogenlunde rigtigt på tabellerne.

Medlemmerne først - jeg skal håndtere flere slags medlemmer, nogle er enkeltpersoner andre er husstande flere personer der allesammen skal registreres, men høre sammen i et medlamskab når der skal betales kontigent.
Jeg har udtænkt et eksempel, som jeg lige skal høre andres mening om:
enkeltpersoner id starter med 1 + et fortløbende nummer eks. 1001 + 0 // id=110010
næste enkeltpersoner tildeles nummer 1 + et fortløbende nummer 1002 + 0 // id=110020
den næste der lægges i databasen er en husstand og starter derfor med 2 + det fortløbende nummer 1003 + 0 // id=210030
derefter kommer husstandens øvrige medlemmer, der tildeles nummer 2 + det samme nummer 1003 + 1 // id=210031
husstandens varierende antal medlemmer, der tildeles nummer 2 + det fortløbende nummer 1003 + 2 og op til 9 // id=210032 til 210039
jeg håber systemet er til at forstå - de fortløbende numre kan vel hentes fra en tæller-script og tallene før og efter han jeg putte på med et php-script.

Er dette nummersystem OK eller er der nogen der har en genial ide - der skal med i overvejelserne ?
Hvis jeg bruger det ovennævnte system, er det så klogest også et have en anden unik id på hvert medlem ?

Hvordan håndterer jeg medlemmernes tilmeldinger til forskellige ture - der er tale om løbende tilmeldinger der skal registreres for ture i forhold hvert enkelt medlem.
der skal kunne laves forespørgsel på
    - hvilke ture har dette medlem tilmedt sig ?
    - hvilke medlemmer har tilmeldt sig denne tur ?
kan dette overhovedet laves i databasens tabeller - skal det deles op i flere tabeller, og hvordan opdatere jeg evt. begge tabeller samtidigt ?
eller skal det laves med nogle tekstfiler der rettes med php ?
det skal også være muligt at afmelde sig igen fra en tur.

Gode råd om opbygningen søges

mvh Folmer
Avatar billede hansk Nybegynder
22. juli 2002 - 09:31 #1
Der er normalt ikke særligt hensigtsmæssigt at lagre information i id'er som du foreslår med medlemsnumrene.
Den funktionalitet som du søger kan du istedet implementere ved eks. at have en markering på det enkelte medlem om det er et betalende medlem eller et husstandsmedlem. På  husstandsmedlemmet kan du så lægge en reference til det betalende medlem.

Derefter skal du have en tabel med ture.
Og endelig skal du have en tabel med tilmeldinger.
Sidste tabel skal have flg information:
TurID
MedlemsID
øvrig information

Nu vil det så være simpelt at lave de DB forespørgsler du beskriver.
Avatar billede fojensen Nybegynder
04. august 2002 - 13:18 #2
Ok - hansk !
Jeg har lyttet til dit råd - og er godt i gang med projektet.

undskyld den lange responstid - er lige kommet hjem fra ferie.

mvh Folmer
Avatar billede hansk Nybegynder
05. august 2002 - 08:34 #3
Tak og god fornøjelse.