Avatar billede shitcode.dk Nybegynder
18. juli 2002 - 20:53 Der er 10 kommentarer

Prob med mail opsætning

På min RH 7.3 server har jeg et problem. Det handler om at sende mails igennem PHP, det vil den ikke. Den kan fint sende mails på andre metoder, som fx vha pine. Det mest sære er at i /var/log/maillog kommer der ikke nogle errors.

Det skal lige siges at det ikke skyldes en fejl i mit PHP-script.
Avatar billede dank Nybegynder
18. juli 2002 - 21:45 #1
Er sendmail installeret?

prøv at skrive:

# rpm -q sendmail
Avatar billede shitcode.dk Nybegynder
18. juli 2002 - 21:46 #2
ja ja sendmail er installeret og virker jo også fint, fordi jeg kan jo sende mails på anden vis ... det må være noget med apache/php, men ved ikke hvad
Avatar billede dank Nybegynder
18. juli 2002 - 21:49 #3
Har du en side med phpinfo man kan kigge på? Eller hvad står der i sendmail stien i phpinfo ?

Jeg tænker på om der er angivet den rigtige path til sendmail i php.ini filen?
Avatar billede shitcode.dk Nybegynder
18. juli 2002 - 21:51 #4
Avatar billede dank Nybegynder
18. juli 2002 - 21:56 #5
ser meget rigtigt ud! Er du 100% sikker på at Sendmail ligger i

/usr/sbin/sendmail

prøv lige at kigge :-)
Avatar billede shitcode.dk Nybegynder
18. juli 2002 - 22:05 #6
jep det gør den:
/usr/sbin/sendmail som linker til
/etc/alternatives/mta som linker til
/usr/sbin/sendmail.sendmail

Og sådan skal det også være ... jeg fatter ikke hvad fejlen kan være.
Umiddelbart skulle man tro at jeg havde fejl i mit PHP-script, men det har jeg ikke, jeg har også prøvet med flere forskellige scripts. (Jeg arbejde i hverdagen som programmør)
Avatar billede dank Nybegynder
18. juli 2002 - 22:20 #7
tjaa.. meget underligt.. I din php.ini er angiven stien til sendmail med 2 switche

-t -i

Hvad gør de? Eller rettere, kan det være dem som laver unoder? Jeg kender dem ikke.. men det ville kun tage 1 minut at fjerne dem fra php.ini og teste.. jeg ved det.. wild shot - men man ved jo aldrig :-)
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
19. juli 2002 - 10:02 #8
-t betyder at istedet for at aflæse modtagerne fra kommandolinien bliver de taget fra "To:", "Cc:" og "Bcc:" felterne i headerne. Hvis der alligevel står nogen modtagere på kommandolinien, så betyder de at mailen ikke skal sendes til dem. Ej heller, hvis de står som modtager i headerne..

-i betyder at mails ikke termineres med et punktum på en linie for sig..
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
19. juli 2002 - 14:27 #9
Er der ingen fejl i php-loggen?
Avatar billede dank Nybegynder
26. juli 2002 - 17:00 #10
??? kommet videre, eller hvad sker der?