Avatar billede poet Nybegynder
21. august 2000 - 20:27 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Læse binære filer fra vfat-formatterede disketter

Hej
Jeg bruger disketter til at overføre ting fra windows-maskiner til min egen Linux-maskine (jeg har desværre intet netværk til min maskine)
Det går også fint nok, så længe det kun er html og tekst-filer
Men så snart jeg prøver med en zip-fil eller andet sjov, så kommer den med en masse io-fejl, øddelægger disketten og jeg kan ikke mounte /dev/fd0 uden at blive afvist med en masse io-fejl, før jeg har genstartet systemet

o Jeg bruger en standard Redhat 6.0 installation (kernel 2.2.et-ellerandet, noget med 24?).
o Disketterne er Imation, og virker fint på windows, og også på Linux så længe jeg kun rører tekstfiler.
o Jeg mounter diskettedrevet som vfat (\"mount -t vfat /dev/fd0 /mnt/floppy\")

Nogen der kan hjælpe mig??
Avatar billede rm Nybegynder
21. august 2000 - 20:36 #1
prøv
mount -t vfat -o user,exec,dev,suid vfat /dev/fd0 /mnt/floppy

jeg er ikke ved min linux box lige nu så jeg kan ikke prøve det.
vis det ikke virkker så vil det være godt at kende din /etc/fstab og om du er root
Avatar billede poet Nybegynder
21. august 2000 - 20:40 #2
Jo, jeg er root, når jeg gør det. Det er vist ikke tilladt for andre brugere at mounte /dev/fd0 (det kommer en dag jeg ikke har lektier for :)
i /etc/fstab står der _vistnok_ ikke noget særligt. Auto i kolonen fstype (jeg er heller ikke ved min linux maskine)
Kan du kort forklare \"-o user, exec, dev, suid\" ?
Problemerne opstår når jeg kopierer filer med cp fra disketten.
Avatar billede rm Nybegynder
21. august 2000 - 20:46 #3
du bruger følgene optiens:

user: Allow  an  ordinary  user  to mount the file system.  This  option  implies  the  options noexec, nosuid, and nodev (unless overridden by subsequent options, as in the option line user,exec,dev,suid).

suid:  Allow set-user-identifier or set-group-iden­ tifier bits to take effect.

dev: Interpret character or block special devices on the file system.

exec: Permit execution of binaries.
Avatar billede rm Nybegynder
21. august 2000 - 20:50 #4
hvis du skriver følgene i din /etc/fstab:

/dev/fd0    /mnt/floppy    auto    user, exec, dev, suid  0  0

kan du mounte dravet som normal bruger med kommandoen: mount /mnt/floppy
Avatar billede poet Nybegynder
22. august 2000 - 16:30 #5
Det vil jeg så lige prøve en gang.
Jeg vender tilbage.
Avatar billede poet Nybegynder
22. august 2000 - 20:44 #6
Jeg har prøvet dit forslag, rm, og nu kan brugere mounte /dev/fd0
Meeen, jeg får stadig en masse IO-fejl, når jeg kopierer f.eks. zip filer, så dit svar virker ikke..
Andre gode forslag?
Avatar billede lbhansen Nybegynder
23. august 2000 - 08:57 #7
Hvis der kommer IO fejl på alle dine disketter kan det godt tyde på at du har et floppydrev der ikke helt kører med linux. Linux er ligeglad med om det er binære filer. Det der tæller er at dine zipfiler ofte er større end små filer, og giver større mulighed for fejl. Har du prøvet at læse i et filformat der ligger lidt tættere op ad linux fx ext2, eller prøvet at formatere den som msdos istedet? Det kan godt være vfat filsystemet der ikke køre så godt, og om ikke andet så er kernen på en 6.0 lidt gammel, og jeg anbefaler selv en 2.2.16 som et minimum
Avatar billede rm Nybegynder
23. august 2000 - 13:50 #8
prøv at brug mtools det er en samling tools som hvirker lige som de gamle dos kommanduer med et m foran
f.x. mcopy \"a:\\stor.zip\" .
du skal ikke mounde drevet først
Avatar billede poet Nybegynder
23. august 2000 - 19:38 #9
Jeg har ikke mtools (og heller ingen netværk, så jeg skal bruge disketter for at få fat i det), så jeg kan ikke prøve dit forslag, rm.
Men som ibhansen foreslog, ville jeg prøve med en ext2 diskette. Sådan en havde jeg ikke lige, så jeg ville lige lave en med mke2fs; men men, så kom alle de velkendte io-fejl.
Maskinen er for et par uger siden blevet flyttet fra Bornholm til Sjælland (færge, motorvej mv.), og før da virkede det fint (dvs. ingen fejl) med mke2fs, så et eller andet er der sket. Så nu kigger jeg mig om efter et nyt diskettedrev...
Avatar billede poet Nybegynder
23. august 2000 - 19:40 #10
Hvis I har andre forslag, hører jeg dem gerne, men ellers kan I dele pointene for jeres ulejlighed
Avatar billede rm Nybegynder
23. august 2000 - 19:44 #11
mtools følger med redhat
Avatar billede rm Nybegynder
23. august 2000 - 19:46 #12
men prøv at bruge drevet fra den anden computer hvis det virket så er løsningen klart at se sig om efter at andet drev
Avatar billede poet Nybegynder
27. august 2000 - 18:00 #13
Jeg har fundet fejlen. Datastikket til diskettedrevet sad kun halvt i....
Det, der undrede mig mest var, at jeg overhovedet kunne læse små tekstfiler, når stikket kun sad halvt i. Mon ikke det har siddet lidt (u)heldigt.
Anyway, du slipper afsted med pointene, rm; tak for dine synspunkter.