Avatar billede martin_schou Nybegynder
16. juli 2002 - 10:43 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Java, ODBC og dBaseIV

Jeg roder med en applikation, der bruger en dBaseIV til at hente data fra. Ja, jeg ved godt at dBaseIV er noget lort, bla bla bla, men det er nu engang den database, der SKAL bruges.

På _min_ workstation har jeg ingen problemer med at tilgå databasen (der skal i øvrigt kun læses fra den). På _nogle_ andre maskiner får jeg følgende fejl:

java.sql.SQLException: [Microsoft][ODBC dBase-driver] Der opstod en uventet fejl i den eksterne databasedriver (8961).

Først troede jeg, det var et spørgsmål om forskellige versioner af ODBC-drivere, men efter at have opdateret de andre maskiner, har jeg stadig problemet.

Så tænkte jeg, at det KUNNE jo være fordi, jeg har en JDK installeret, mens de andre kun har en JRE. Nej.

Konstruktive forslag (som ikke går ud på at skifte database) udbedes inden jeg sender en knytnæve igennem min skærm :-)
Avatar billede dsj Nybegynder
23. juli 2002 - 21:51 #1
Bare nogle debug-ideer:
Se evt. om du kan få det til at virke med Microsofts standard jdbc-odbc-driver...

Prøv at se nærmere på, hvad en SQLException er, og hvorfor den bliver smidt på http://java.sun.com/j2se/1.4/docs/api/

Hvordan er systemet opbygget? befinder databasen sig på en central server og har alle workstations (klienter) de samme tilgangsmuligheder og -rettigheder?
Avatar billede martin_schou Nybegynder
24. juli 2002 - 01:08 #2
"Se evt. om du kan få det til at virke med Microsofts standard jdbc-odbc-driver..."

Det kommer an på ... hvad det er for en maskine tilsyneladende ...

"befinder databasen sig på en central server og har alle workstations (klienter) de samme tilgangsmuligheder og -rettigheder?"

I dette testscenarie ligger databasen på det lokale fil-system.
Avatar billede martin_schou Nybegynder
30. oktober 2002 - 16:06 #3
Nå, lukker spørgsmålet ... :-/