Avatar billede junl Nybegynder
14. juli 2002 - 22:17 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Varme og grafikkort

Jeg har 2 probs

Jeg har en 1800+, soltek 75drv5 bundkort, hdd køler, 80mm køler og 300W PSU.

Jeg synes min puter kører ok stabilt, men Sisoft Sandra synes, at den er for varm. CPU og bundkort ligger omkring 45-55 grader. Harddisken er ca. 35 grader. Er computeren for varm?

Mit andet problemer er mit grafikkort, som er et Radeon 7000 med 64 ram. På helt tilfældige tidspunkter kan det finde på, at lave en underlig form for streger på skærmen. Ved at rykke med skærmstikket (det der sidder i kortet) kan jeg fremprovokere disse streger eller få dem til at gå væk.
http://home.tiscali.dk/6x101489/1.jpg
http://home.tiscali.dk/6x101489/2.jpg
http://home.tiscali.dk/6x101489/3.jpg
http://home.tiscali.dk/6x101489/4.jpg

Hvad fejler kortet?
Avatar billede farnsworth Praktikant
14. juli 2002 - 22:39 #1
ved ikke med grafik kortet, men dit system er lidt varmt, man skal helst ligge på den rigtig side af de 50 grader, med hensyn til hhd'en så forholder det sig sådan at hvis den bliver varm så betyder det kun at den bliver langsomere, da den recalibrer læse hoved hele tiden(skiverne består at metalfolie som udvidere sig i varme), men tilbage til cpu-køling hvilken køler har du, 80mm?? det er normalt at der er en 80mm blæser på de nye kølere, det vigtige er hvad den suger igennem og hvilken kerne du bruger, kobber, alminium...
Avatar billede junl Nybegynder
14. juli 2002 - 23:02 #2
Jeg købte CPUen boxed, så det er en almindelig AMD køler der sidder i. Den burde vel kunne holde den kold, når den er ikke er overclocket? Det skal måske lige siges, at jeg ikke selv installerede køleren og CPUen, det gjorde de i butikken.
Udover cpu køleren er der PSU'en, en 80mm køler (kører 12v), køler på bundkortet og en hdd køler (kører 7v). Efter min mening burde det da være køling nok, til et system der nærmest aldrig kører spil, men mest internet, programmering og musik.
Avatar billede whatever Nybegynder
14. juli 2002 - 23:02 #3
Hvis det hjælper at rykke med skærmstikket, har du enten et dårligt skærmkabel, eller et dårligt stik i grafikkortet.

Har du prøvet med et andet skærmkabel?
Avatar billede junl Nybegynder
14. juli 2002 - 23:05 #4
Jeg har en gammel philips 15" skærm, så kablet kan godt være dårligt. Jeg har prøvet med en anden skærm (også en gammel 14"), men problemet er der stadig.
Avatar billede whatever Nybegynder
14. juli 2002 - 23:11 #5
Så kunne det måske være stikket i grafikkortet. En løs forbindelse.

Er der garanti på kortet, ja - så snak med forhandleren og hør hans mening.
Avatar billede whatever Nybegynder
14. juli 2002 - 23:14 #6
Med hensyn til varmen. Ligger dit bundkort på 45 eller 55? Selv om det ligger på 45, er det ret meget. Min egen 1800+ ligger på 45, og bundkortet på 29.
Avatar billede junl Nybegynder
15. juli 2002 - 00:05 #7
Ja der er garanti på grafikkortet - skal jeg bare ringe og sige "hey det virker ikke"?

Sisoft sandra siger lige nu: Board temp 48 grader, CPU temp 33 grader og CPU fan 4470rpm!
Det er lidt mærkeligt...
Luften der kommer ud af kabinettet virker ikke varmt.
Avatar billede whatever Nybegynder
15. juli 2002 - 00:13 #8
Det er mystisk at boardtemperaturen skulle være 15 grader højere end cpu'en. Nu kender jeg ikke dit bundkort. I mange nyere bundkort kan man aflæse temperaturen i biosen. Hvis du har den mulighed, så prøv det. Det kan jo være, at sisoft sandra tager fejl ;-)
Avatar billede junl Nybegynder
15. juli 2002 - 16:30 #9
Ok, nu har jeg testet det. Jeg har en føler til, at sidde på harddisken. Det er helt sikkert at Sandra tror, at den er CPU'en. Jeg har testet det ved, at holde om føleren og så se om der sker noget med temperaturen - og det gør der. Det som sandra tror er board temp og mellem 45-55 grader varmt er min CPU temp - da jeg har fundet ud af (efter konsultation med manual) at der ikke er en temp føler på bundkortet. Jeg tror, jeg vil sætte hdd føleren ned på bundkortet for at se hvor varmt det er. Ein moment...
Avatar billede whatever Nybegynder
15. juli 2002 - 17:24 #10
Nå men så er temperaturerne jo ikke helt ved siden af :-)
Avatar billede junl Nybegynder
15. juli 2002 - 17:41 #11
Nu får jeg:
CPU temp - 44 grader
Bundkort temp - 41 grader, men jeg ved ikke om jeg har sat føleren det rigtige sted.
Avatar billede junl Nybegynder
15. juli 2002 - 21:31 #12
Nå jeg har downloaded en hardware monitor - og den viser
CPU: 42 grader
Bundkort: 31 grader

Computeren kører fint og jeg har sendt grafikkortet til reparation.
Er der nogen som føler sig berettiget til point? Smid et svar, så ser jeg på det..
Avatar billede whatever Nybegynder
15. juli 2002 - 22:56 #13
Hvis du så gerne vil af med point, så laver jeg da et svar.
Avatar billede junl Nybegynder
18. juli 2002 - 16:59 #14
Jeg giver Whatever og mig selv point...