Avatar billede gyrud Nybegynder
14. juli 2002 - 08:28 Der er 24 kommentarer

Formatere en harddisk

Til  eksperten.

Jeg skal til at formatere en harddisk med inst. NT. Jeg vil have den til at virke som en alm. PC med win 98.
Jeg ved at der skal bruges en boot disk.,hvilken jeg har som original fra min anden pc. Jeg har også en original win 98 cd-r.

Det jeg gerne her vil spørge om er: Er der en som kan give mig en fuldstændig bruger vejledning - step by step - for hvordan jeg bære mig ad?

Mange tak

Leif
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2002 - 08:35 #1
Såvidt jeg forstår, så har du en HD med NT på ?

Deb skal formateres. Kender du FDISK fra din win98 startdiskette ?
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2002 - 08:36 #2
Deb = Den
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2002 - 08:39 #3
Du booter op på din startdiskette. Når den er færdig skriver du FDISK og trykker retur.
Når den er startet op vælger du slet partition, og er der kun 1 så skal det være primær. Så vælger du nondos hvis den er lavet tidligere med NTFS, ellers sletter du den med punkt 1, såvidt jeg husker.
Derefter rebooter du maskinen og så skal den formateres. Er du med hertil ?
Avatar billede riversen Nybegynder
14. juli 2002 - 08:42 #4
hvis du ikke kører ntfs men fat16 filsystem, behøver du ikke fdisk, men kan blot formatere...

format c: for at formateret c-drevet
tilføj /q altså format c: /q for at lave express formatering.
Avatar billede gyrud Nybegynder
14. juli 2002 - 08:46 #5
Jeg mener ikke at den køre fat 16 men 32.
Hvornår skriver man c:/q osv.
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2002 - 08:50 #6
Jeg synes nu du skal bruge FDISK først da den for ryddet ordentligt op på harddisken, specielt hvis der er bad sectorer og sådan noget. Det tyder jo på det er en brugt HD du vil bruge og ikke ene ny.

Den lette måde er bare FORMAT C: /Q

Eller FORMAT C:  så bliver den formateret og ikke bare slettet.
Avatar billede gyrud Nybegynder
14. juli 2002 - 08:56 #7
Jeg er nok virkelig nødtil at bede dig køre meget langsomt frem her. Jeg har aldrig prøvet dette før og aner ikke om jeg skal lave alt dette i dos eller hvornår i opstartsfasen af PCén jeg skal skrive FORMAT C:/Q osv.
Jeg skrev lidt tidligere til dig hvad det betyder at boote op på startdisketten, men jeg komvist til at sende det ud i ciber space et eller andet sted.
Hvis det ermuligt for dig at skrive  simpelthen STEP by STEP hvordan gør jeg?
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2002 - 08:59 #8
Hvis du nu tager det helt roligt :-) og så læser helt oppe fra igen, så skrev jeg hvordan du begynder, og derefter tager lidt af gangen. Er det samme maskine du gør det på eller er det en der står ved siden af, så vi kan tage det lidt efter lidt ?
Avatar billede riversen Nybegynder
14. juli 2002 - 09:08 #9
gyrud: winnt 4.0 understøtter ikke fat32, så vidt jeg ved.

du sætter din boot-disk i diskette drevet. Tænder for pc'en. Den booter nu op på disketten, hvilket tager et stykke tid. Når den er færdig står der a:\> på din skærm
herefter hvis du vil formatere c-drevet skriver du:
format c: efterfulgt af enter
du skal bekræfte med ja til at du er helt sikker.
Den formaterer nu c-drevet og når den er færdig vil du blive bedt om at give drevet et navn...du kan bare trykke enter, hvis ikke du vil det.

Hvis du vil lave en express formatering, hvilket du ligeså godt kan, så skriver du format c: /q

boote op = starte op
Avatar billede gyrud Nybegynder
14. juli 2002 - 09:08 #10
Nej det er ikke den samme PC jeg skriver på nu. Den er pt. pakket væk så jeg har ikke mulighed for at udføre nu på samme tidspunkt vi skriver sammen.
Noget helt andet : Hvordan ser jeg hurtigt dine svar til mig her på eksperten uden at skulle ud af programmet via de grønne pile her nede til venstre???? Elles trykker jeg bare ALT-U når jeg sender til dig.
Avatar billede riversen Nybegynder
14. juli 2002 - 09:12 #11
du skal opdatere siden for at se de nyeste indlæg. Enten vha. de grønne pile, alt-u eller f5
Avatar billede riversen Nybegynder
14. juli 2002 - 09:13 #12
altså pointen er, at det ER måden at gøre det på
Avatar billede gyrud Nybegynder
14. juli 2002 - 09:18 #13
Til riversen: Jeg takker for dine og oz.. svar. Jeg kom vist lidt skævt ind i hvordan man skriver til hinanden opdatere osv. Jeg har fattet hvordan formateringen foregår.
Når jeg så der efter skal have lagt win 98 og officepakken ind, så går jeg ud fra at jeg bare skal sædvanligvis sætte cd-r i drevet så køre det?
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2002 - 09:19 #14
Ja det er rigtigt
Avatar billede riversen Nybegynder
14. juli 2002 - 09:20 #15
ja, hvis du kan boote på win98 cd'en.
ellers når du har bootet fra disketten kan du skrive d:\setup eller d:\install efterfulgt af enter (forudsat dit cd-rom drev er d:
Avatar billede gyrud Nybegynder
14. juli 2002 - 09:20 #16
Jeg er glad for den må at få svar og kommentar på,
Tak og farvel
Avatar billede riversen Nybegynder
14. juli 2002 - 09:22 #17
husk at lukke spørgsmålet...

og dette også
http://www.eksperten.dk/spm/83329
Avatar billede gyrud Nybegynder
27. juli 2002 - 08:18 #18
Til riversen.
Jeg er netop kommet fra ferie og kan se at der åbentbart er problemer med at få lukket disse kommentare og spørgsmål. Hvordan gør man dette?
Avatar billede gyrud Nybegynder
27. juli 2002 - 08:25 #19
Til oz1cbk.
Jeg er netop kommet fra ferie og kan se at der åbentbart er problemer med at få lukket disse kommentare og spørgsmål. Hvordan gør man dette?
Jeg mener at ved at skrive / trykke "ACCEPTER", så må alle vel være tilfredse?
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2002 - 08:34 #20
Du skal klikke på de navne der skal have point. Hold CTRL tasten nede imens du klikkr på den, hvis der er mere end 1. Navnene skal være markeret og så trykker du på accepter :-)
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2002 - 08:35 #21
Dem du så ikke markerer bliver afvist. Hvis en nu har svaret og det ikke var det svar du skulle bruge kan du gøre det på den måde.
Avatar billede summer Mester
22. september 2002 - 21:14 #22
Skriv lukket - marker det som svar - acc. dit eget svar - sådan.
Avatar billede gyrud Nybegynder
19. januar 2003 - 12:54 #23
lukket
Avatar billede summer Mester
22. december 2003 - 20:04 #24
Luk please!